Ismetekontroller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetekontroller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
    Kan väl bara säga att du med ditt inlägg förlöjligar en en massa sportfiskeintresserade personer som hjälper till som tillsynsmän. De flesta tillsynsmän använder nån form av sunt förnuft och njuter inte av att minska sportfiskarnas möjligheter att fiska på ett vettigt vis. Sluta tramsa och fokusera på sånt som gör skada på fiskebeståndet istället. Antal spön har inte skit med rovfiske att göra. Rovfiskar gör såna som med ett eller 27 spön tar hem mer fisk än vad de behöver. Slappna av brickan, kamma kroppen och använd det som finns under den skärmmössa du uppenbarligen skulle vilja bära.
    Bara för att man är sportfiskeintresserad så kan man bryta mot fiskelagen och hur skall jag som tillsyningsman se om de är ärliga eller bara bluffar när de säger att de använder C&R och fiskar på vettigt vis.(Detta gäller i P&T-vatten), Min erfarenhet säger mej så fort jag kommer med brickan på mej så är alla så lagliga och ärliga så jag skulle inte behövas när jag pratar med sportfiskare, onej, jag har inte tagit mer än en fisk idag får man som svar om frågar hur fisket har gått, men när men sen frågra några andra lite längre bort så har de lagt 5 fiskar uppe i bilen (jag vet att jag inte får lov att kolla bagageluckan och det vet de också) men de har väl använt sunt förnuftoch är ärliga sportfiskare och jag är bara en övernistisk förlöjligande tillsyningsman som vars högsta dröm är att bära en polisuniíform så att jag kan jävlas med alla snälla och ärliga sportfiskare som använder sitt sunda förnuft när de fiskar. VAKNA UPP, alla är inte ärliga sportfiskare och tyvärr så måste alla som ärliga lida för de som inte är ärliga och använder sitt sunda förnuft. Det finns det lagar och förordningar som alla måste följa även om de är föråldriga och tokiga annars har vi snart anarki om alla skall göra som de själv tycker är rätt eller fel.

Är det fel på lagen så får man gå på lagstiftarna och påpeka detta, men det tar tid. Själv har jag arbetat i över 20 år på att stoppa nätfiskarna här nere längs skånekusten som tjänar stora svarta pengar på sportfiskares ideela arbete i alla små bäckar, jag tänker på havsöringen, nu först finns det förslag på att nät måste ligga minst 300 meter ut eller det är minst 3 meter djupt.

Så du vet så lite om vad jag sysslar med som tillsyningsman och privat för sportfisket. så kalla inte mej för förlöjligande och övernitisk, utan jag har slutat att lita på sportfiskare som kalla sig ärliga och använder sitt sunda förnuft, efter mina snart 30 år som tilsyningsman har jag hört och sett det mesta om hur man försöker lura oss. Har tagit killar som stått med fina utrustningar för mycket pengar och tjusiga fiskekläder utan fiskekort "nej, men det skall fixa när vi kör hem på macken" det tror du på antar jag för de är ju ärliga sportfiskare och jag är bara en helidiot som tror att jag är en polis och njuter av att sätt dit dem för olovligt fiske, de skall ju köpa fiskekort när de kör hem. Nej, släpp dem bara så att de skratta åt idioten hela vägen hem sen och med bagageluckan full av fisk som de inte hade tagit för de var ärliga och sa att de inte tagit någon fisk.
    Har sett hört det mesta som sportfiskare snart i 50 år, ärliga sportfiskare som tar upp havsöring som bara är 40 cm(minimått här är 50 cm för HÖ), ärliga och duktiga sportfiskare som har tagit upp kassevis med horngädda som sedan står kvar på parkeringsplatsen (de har väl bara glömt den igen för tredje gången samma vecka), ärliga duktiga sportfiskare som rycker ut kroken så att gälarna följer med ut och sedan sparkar ut fisken igen i vattnet, ärliga och duktiga sportfiskare som fyller bagageluckan med fisk på P&T-vatten när det är nyinsatt fisk
    Kom inte och säg att jag förlöjligar en massa sportfiskare som hjälper tillsyningsmännen, jag hyllar dessa men jag blir förbannad när sportfiskare tar lagen i egna händer och tycker att alla andra som inte tycker likadant som dem är övernitisk och förlöjligande person vars högsta våta dröm är att bli någon typ av gestapopolis.
    Tumlaren
    trolling är livet

Kommentera

Tumlaren, fattar inte att du som fisketillsyningsman har uppdrag av KVB.
      När jag var fisketillsyningsman blev jag utbildad i länsstyrelsens regi. Och fattar heller inte varför du så hårt går åt spöfiskare.
      Har du inga nät, ryssjor och andra redskap att jaga.
      Enligt vad man läser så verkar erat uppdrag som tillsyningsmän att ta så många spöfiskare som möjligt.
      Eller är det bara av er läsning jag fått fel uppfattning. För min del när jag senast för några år sen avslutade min tillsyningsmanna roll. Var min största prioritet att jag dom största bovarna.
      Nätläggarna och andra mängdfångande redskap.
      Får jag höra hur Tumlarens antal nät som tagits upp på senaste tiden. Gäller även Milkwed.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Att folk måste haka upp sig på detaljer när mikwed bara försöker göra något bra...
        Jakten på dundergurkan

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
          När jag var fisketillsyningsman blev jag utbildad i länsstyrelsens regi. Och fattar heller inte varför du så hårt går åt spöfiskare.
          Enligt vad man läser så verkar erat uppdrag som tillsyningsmän att ta så många spöfiskare som möjligt.
          Eller är det bara av er läsning jag fått fel uppfattning. För min del när jag senast för några år sen avslutade min tillsyningsmanna roll. Var min största prioritet att jag dom största bovarna.
          Får jag höra hur Tumlarens antal nät som tagits upp på senaste tiden. Gäller även Milkwed.
          Ja, det är länstyrelsen som är uppdragsgivaren, har skrivet fel i upphetsning över smutskastningen, jag har mest P&T-vatten som uppdragsgivare och längs våra kustvattenfår man lägga nät ända in på land utan dock att sätta fast dem över normalvattenlinjen, det får bara den som är fiskevattenägaren göra, annars får var och en som medföljer ut, lägga ut 180 meter så har gammelfarfar och farmor med ut så får också dessa lägga ut 180 meter nät var, ända in till normalvattenlinjen. Därför blir det inte så många nätfiskare som fastnar i vår tillsyn, bevisbördan är ganska svår och att veta hur många nät de lägger ut, men är näten omärkta så åker de upp men att bevisa vems de är svårt då dessa vittjas när det är mörkt (det är alla dessa nät som vi har försökt få bort. Till 300 meterslinjen eller 3 metersdjupkurvan, över 20 år nu, men äntligen verkar det som har fiskeriverket börjat lyssna på oss).
          Så nu kanske du förstår varför det blir mest spöfiskare som åker dit, det är ju naturligt när mina flesta uppdragsgivare är privatpersoner eller klubbar som har P&T-vatten. Du måste även veta att jag måste ha en uppdragsgivare och tillstånd från länstyrelsen för verka som fisketillsyningsman över visst vatten och missbrukar jag detta förtroende så kan mitt förläggande förverkas av länstyrelsen likväl som av mina uppdragsgivare, då vet du också vi inte kan blunda för vissa missgärningar.
          Vet inte om du av mina föregående inlägg har förstått att jag inte verkar upp i norra sverige utan i södra delen av landet som vill bli självständigt, där har vi helt annan fiskelagen längs vår kust och det så kallade fria handredskapsfisket inte finns hos oss utan vi har alltid fått fiska fritt längs kusten. Vi får även trolla ända in mot land alltså innanför 300 meterslijen eller 3 metersdjupet, men man får göra det på egen risk för det brukar vara massor med nät längs hela kustlinjen nu under våren.
          Tror ni att jag tycker att det är roligt att sätta dit spöfiskare som inte har löst fiskekort eller tar upp för mycket fisk eller tar upp för liten fisk längs kusten, så tar ni helt fel, Men det ingår i mina arbetsuppgifter som tillsyningsman, det är inte roligt att sätta dit en fiskebroder. Vill hellre komma åt alla dessa "fritidsfiskare" som lägger massvis med nät och sedan säljer sin fångst. Men försäljning ligger inte i min jurisdiktion utan det får skatteverket och polisen titta på, försöker bara kolla upp hur mycket nät de har ute, problemt är bara att de vet vem man är och när vi är ute så tar de bara upp sin lagliga del och väntar med att ta sina andra nät när vi har åkt hem. De är inga idioter, de vet precis har man skall lura oss lättast.
          Tumlaren
          trolling är livet

Kommentera

Okey, då fick jag veta mer. Låter som om det är rena vilda-västern nedåt landet.
            Mina förläggande har varit två olika vatten. Magelungen och Dreviken. Fast två olika arrenden. ,m
            Har också gått (hårt) åt spöfiskare. Men då att dom ertappade fått en chans, att vid nästa möte erhålla fiskekort. Och det slår väl ut. Vid nästa möte hade så gott som vartenda nyinköpt fiskekort.
            I dom vattnen som jag varit fisketillsyningsman har Magelungen fått till ett förbud mot nät.
            Det hände redan i slutet av 70-talet. Ett mycket klokt beslut. Som jag själv var med och röstade för.
            I Dreviken försökte vi rösta bort nät vid ett årsmöte för några år sen.
            Men nätläggarna var i majoritet, så det sprack.
            Finns inget skönare att vara vakt när man kan koncentrera sig på allt utom nät-eländet.
            Värst är dessa spöfiskare som belamrar en udde med 8-10 spön.
            Där det är ett välkänt gösställe och är lättfiskat.
            Där man får ha max 3 spön (sportfiskekortet) per person. Men där en person försöker påvisa att om han köper 4 sportfiskekort. Kan han fiska med 12 spön.
            Det är dom avarter som man kan bli galen på.
            MVH Gunnar Jansson.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Provar igen. Mina tidiga morgonfunderingar hamnade åt h-e, trådsystemet suger så jag flyttade dom lite...:
              Min och kbvs syn på angeldon och ismetespön är att dom är jämställda med varandra. Jag frågade denna fråga för fyra år sedan och fick då svaret att angel och ismete är jämställda av länsstyrelsen och fiskeriverket och att ismete inte ingår i det som kallas fria fisket.
              Enkelt så är ismete tillåtet överallt med fria fisket med 1spö och vill du använda fler spön vid ismete bör du köpa fiskekort på dom områden som säljer kort för detta.

Det här alltid varit en rolig diskussion. Om ni har följt med lite under senaste 10 åren så kan man tolka saker hur man vill, men jag vill ändå tacka Mikwed för veckans garv "Min och KBV´s syn". Vet inte om du fattar vad du säger eller om du driver med FS-publiken. Visst har KBV tagit några för fortkörning i både Hässelbysundet och Lambarösundet i somras,helt ok. Vi som fiskat där sedan länge har med glimten i ögat "fastnat hos KBV". Tyvärr är dom som en konstapel som får i uppdrag att lösa 200-årig mafiastory från Neapel. Sjukt okunniga om uppdraget, har inte ens koll på området utan dömer först och som tur låter sig läxas upp i hur man läser sjökort.
              Ingen toleräns till hur man kan ha utökade möjligheter till sitt fiske, efter den här säsongen har dom kanske lärt sig lite, jag är med i tre Mälarklubbar som har trollingvatten.
              Den intressantaste frågan kommer nu, till er som ids.
              -en sen augustikväll följer jag norsstimmet och vinglar ut på gamla Kapten Bengtsson´s vatten. KBV väntar på störig Anders och plockar mina 4 riggade gössppön. Här kommer problemet, jag fiskar ju inte längre på TDA och jag kunde ha 10-16 spön om jag ville för snackade med Bengan innan. Vad gör KBV då? Ska dom beslagta mina prylar på polarns vatten? Fiskar man i Östra Mälaren så kanske man kör 50% TDA och 50% polare/släktens vatten. Ska jag behöva fortsättningsvis bli störd av KBV när jag fiskar på vatten som jag har tillgång till? Tillstånden fick jag givetvis per telefon den dan... Vem har bevisrätten? Ska bängen knäcka mig med att sno spöna direkt och ska jag (vi sportfiskare) som ser hur knäppt det funkar knäckas?
              Mikwed, förmodligen inte din fråga, min du å KBV har ju har samma syn. För att frågan inte ska bli "off-topic" så kan trollingordet bytas ut mot ismete eller angel. Vi pratar ändå regelverk. Vi pratar moral. Vi pratar föråldrade stadgar och sitautioner. Vi pratar framtid.

Jag raljerar något, tror att KBV kan läsa sjökort men har en kompis som blivit åtsagd att han var utanför TDA-området och han påvisar att det är 400 m kvar! Hans GPS-positioner på fiskeområdet visade att han hade rätt. Inställningen hos KBV är dock tråkig, fatta det, diskussionen skedde under hot om att hans utrustning skulle beslagtas. Min fråga är fortfarande, om han gled utanför TDA-kortets gräns, ska KBV bry sig såvida de inte har ett direkt uppdrag av aktuell vattenägare. Och för att ha koll på det så måste man ligga jämns med eftersom det är strandtomter.
              Senast ändrad av Lambarmannen; 2009-01-28, 22:44.

Kommentera

Lambar, jag får av vattenägaren trolla runt lite efter gös här hos mig. Och det är inte långt från dig. Kollade varje kväll efter om det kom en stor båt mot mitt håll........ orolig just för hur de skulle göra när jag via "samtal" med min hyresvärd fått lov att trolla med sunt förnuft på vattnet.

Regnbåge är lite lattjo att jämföra med, det fisket betalar man en privat näringsidkare som ska ekonomiskt få det att gå ihop med en fiskehållbar balans med fisk, konstgjort fiske.
                Har Nisse betalat och inte fått fisk flera gånger kanske jhan känner, idag fick jag fem då behåller jag dem. Det är ett lagbrott tillika stöld känns det som.

Inte jämförbart i mina ögon med "vanligt" sportfiske i vårt fria handresdkapsfiske på lovliga vatten fast med fyra spön istället för ett. ett spö som tar allt är ett större brott än 4 spön som tar inget.

En moralfråga från den som ska tolka lagen? främja sportfisket eller skada det?

Elanen, är det inte endast ett kort per person som gäller för sportfiskekortet?
                Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
                  Nej. men slår du ner en pinne i marken över normalvattenståndet och binder fast spöet med en lina i pinnen så blir det ett fast redskap.
                  Tumlaren
                  Okey, nytt scenario. Jag larm-metar sutare i en vik i skärgården. Där finns få men stora och aggresiva sutare. Jag slår ner två banksticks, den bakre med en spöhållare som låser fast spöbutten så spöt inte kan flyga i vattnet vid ett napp. Enligt er definition är det då fiske med fast redskap? Lagar kan bli så missvisande ibland

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                    På mina egna vatten har jag under detta år inte tagit ett enda nät i beslag eftersom här har nätläggarna lärt sig dom regler som är uppsatta efter att några nät tagits i beslag och många blivit väl informerade om nätfiskereglerna.
                    Vad många inte vill förstå är att om nätfiskarna ska hålla sig till reglerna så kan man inte strunta i spöfiskare som missköter sig.
                    På våra vatten ser det idag mycket bättre ut med mindre nät eftersom nu kan man inte tjuvfiska för då tas näten i beslag + att många av dom rovfiskande herrar som fiskade här tidigare bytt område till områden där risken för upptäckt är mindre.
                    Däremot har jag vid fiske på andra vatten rapporterat in tre nät och en ryssja och någon slags fångstbur som alla låg omärkta till Kbv som fått positionen och senare tagit fiskeredskapen i beslag så jag tycker nog att jag gör nytta.
                    Detta har jag tidigare uppmanat andra att göra för det är ett sätt att få bort tjuvfiskande nät.

Kommentera

Ursprungligen postat av sasse Visa inlägg
                      Att folk måste haka upp sig på detaljer när mikwed bara försöker göra något bra...
                      Tack sasse en del påhopp är inte så trevliga men jag gör något ,en del sitter hemma och ser allting i svart och vitt.
                      Här på mina egna vatten har jag gjort mycket nytta.
                      Sedan att jag försöker sprida lite information om regler för att minska antalet som tas för tjuvfiske är tydligen jättetokigt.

Tråden handlade fort om något annat än dom glada nyheterna att ingen misskötte sig vid kontrollerna.
                      TACK FÖR HELGEN; NU GÅR JAG UT OCH PIMPLAR ISTÄLLET .

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      443 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lyly19
                      av lyly19

Arbetar...
                      X