Ismetekontroller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetekontroller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av carpfenmazter Visa inlägg
    Okey, nytt scenario. Jag larm-metar sutare i en vik i skärgården. Där finns få men stora och aggresiva sutare. Jag slår ner två banksticks, den bakre med en spöhållare som låser fast spöbutten så spöt inte kan flyga i vattnet vid ett napp. Enligt er definition är det då fiske med fast redskap? Lagar kan bli så missvisande ibland
    Ja, det är ett fast redskap, men jag tror inte att någon tillsyningsman sätter dit dej för olaga fiske. Jag hade inte gjort det, men hade du haft ett nät istället så är det annorlunda. Tror säkert du kan komma på ännu mera dumma frågor som ligger på marginalen vad lagen säger, men dessa kommer jag inte att kommentera.
    Tumlaren
    trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
      Mikwed och "storebror" Tumlaren får mig att tänka på två gamla, lite stelbenta katter som fått tag på ett stort och yvigt garnnystan och hjälplöst fastnar i sina försök att göra som när de var små, rara kattungar.

Den här tråden borde handla om vad som snarast bör ske inom sportfisket! Själv förespråkar jag flerspöfiske både vid angling, ismete, vanligt mete och trolling med spö vare sig du håller spöt (spöna) i handen eller inte. Det är nya fiskelagar på gång inom kort! Låt oss hoppas att myndigheterna sett vår "önskelista" och fått upp ögonen på det vi skriver om här på FiskeSnack och låter ismete, trolling m.fl. metoder ingå i det fria handredskapsfisket.
      Nothing is for ever!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Ps. Spottar man på en sten tillräckligt ofta blir den våt! Ds.

Och varför är vi stelbenta katter i dina ögon, de flesta här på sajten har nu insett att vi bara gör vårt jobb som vi är ålagda att göra enligt våra uppdragsgivare.
      Old Firehand, du raljerar hur löjliga och övernisiska vi är men vet du hur jag tycker privat och vad jag jobbar för inom sportfisket utveckling och förenkla reglerna. Jag kanske själv tycker att man skall få trolla vid det så kallade fria handredskapsfisket och använda flera spön vid ismete och arbeter i det dolda för att så skall ske, men så länge lagen är som den är så måste den följas av alla.
      ""Det är nya fiskelagar på gång inom kort!""
      Men var då lycklig då får du fiska som du själv vill och vi slipper lägga ner tid på sånna som dej.
      Tumlaren
      trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av Fisher King Visa inlägg
        Tumlaren!!!! Gå i Pension........ Åhhhhhh
        Tänk om Karln kunde lägga ner sin energi på att fiska istället......
        Tänk om jag kunde det, om alla följde lagen så slipper jag jaga tjuvfiskre och då kunde jag själv fiska mycket mera. Men så ser inte verkligheten ut, så länge det finns folk som tror att det vet bättre och tror att de är bättre än andra, sånna som du te.x med andra här på sajten, som tror att de vet bäst och inte behöver följa lagen.
        Du förresten, jag går snart i pension och då skall det fiskas hur mycket som helst. Men lagligt.
        Tumlaren

Och därmed är all min medverkan i denna diskussion avslutat, för det finns inte mer att tillägga. Resten är bara trams.
        trolling är livet

Kommentera

Jag kan förstå hur du tänker Tumlaren. Men jag tror du fokuserar fel just här och vill vara lite kollegialt lojal mot andra tillsynsmän. Självklart gör du rätt när du sätter dit tjuvfiskare i regnbågssjöar och andra kortfiskevatten. Problemet är inte tillsynsmän som sköter sina åligganden, problemet är tillsynsmän som hittar på nya såna utan egentligt lagligt stöd. Varför försöka tolka lagarna mer negativt än vad som egentligen är nödvändigt? Det gör ju bara vanliga sportfiskare som absolut inte rovfiskar förbannade och onödigt negativa mot tillsynsmän.
          Som jag lite osmidigt försökte säga igår så är de flesta tillsynsmän vanliga vetttiga sportfiskare som vill värna våra vatten. Vi behöver inte folk som letar extralagar som egentligen inte finns.

Kommentera

På tal om P&T vatten så behövs tillsyningsmännen om fisket skall vara bra. Jag och sambon var i en flugfiskesjö i Harasjömåla häromåret när jag försökte lära henne kasta fluga. Mitt emot oss satt ett par dyngraka danskar och drog fisk efter fisk. De kastade endast ut sina spön när de håvat något. Tyckte det plaskade väl mycket när flugan landade så vi synade deras instrument. De hade en stor Foamfluga längst ut som flöte och en halv meter innanför hade de en krok med powerbait och räka. Inte konstigt att de drog fisk i takt med ölen. På flug utrustning.

Tillsyningsmän behövs. Men de borde som någon redan sagt använda insidan när de tolkar reglerna.

Ps ovanstånde räknades som mete när vi frågade de tillsyningsmän som fanns där så låt bli det.,Ds
            Senast ändrad av Fiskarn0383; 2009-01-24, 23:44. Anledning: Slinter med fingerisättningen

Kommentera

Kan jag få dra en snabbfråga eftersom jag inte har fiskat mycket sedan jag var liten och är alltså inte uppdaterad på regler?
              Scenario: Jag köper en båt och trollar gös ensam med 4taktaren i mälaren med 3 spön i spöhållare(inge paravaner eller liknande), vad behöver jag köpa för att få göra det? TBA-klass-2-kort?

Sen är det väl som med poliser och väktare i allmänhet, en del utnyttjar sina positioner till att få känna lite makt och jävlas medans de flesta gör bra jobb.

Kommentera

Mikwed och Tumlaren, ni vagrar se sjalva karnproblemet och de som haller med er ar kanske inte vassaste knivarna i ladan. Varfor jaga sportfiskebroder for att skapa ett prejudikat? Ismete vem fan bryr sig? 95% av alla ismetare slapper fisken anda. Ni beter er som tva Don Quijote som har fatt en idiot ide i skallen och fightas hart mot vaderkvarnar. Bara allmant pinsamt. Gor en tjanst for sportfisket istallet! fightas mot olagliga nat osv istallet for att ringa pa hos trotta kbv pa lordag morgon och jaga sportfiskare som ismetar. Allvarligt fattar ni inte vilket javla skamt ni ar???
                Senast ändrad av Jenk; 2009-01-25, 04:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenk Visa inlägg
                  Mikwed och Tumlaren, ni vagrar se sjalva karnproblemet och de som haller med er ar kanske inte vassaste knivarna i ladan. Varfor jaga sportfiskebroder for att skapa ett prejudikat? Ismete vem fan bryr sig? 95% av alla ismetare slapper fisken anda. Ni beter er som tva Don Quijote som har fatt en idiot ide i skallen och fightas hart mot vaderkvarnar. Bara allmant pinsamt. Gor en tjanst for sportfisket istallet! fightas mot olagliga nat osv istallet for att ringa pa hos trotta kbv pa lordag morgon och jaga sportfiskare som ismetar. Allvarligt fattar ni inte vilket javla skamt ni ar???
                  Men vad är problemet? Det är INTE tillåtet oavsett om man släpper tillbaka dem. Om man börjar nagga på småsakerna så slutar det i skit. Vart går gränsen. 2spön, 4spön 10, spön?
                  Jakten på dundergurkan

Kommentera

Tda

>Marc; du behöver ett TDA2 kort. TDA1 kan användas vid ..."dragrodd med tre spön/båt".

Kommentera

Skulle inte du vara påläst?!

Vissa tillsyningsmän skulle nog behöva en påbyggnadskurs.

Det fastsatta redskapet i exemplet är ett klockrent handredskap... Inte ens i närheten av någon marginal.

1993:787
                      7 § Med fast redskap menas
                      1. fiskebyggnad, och
                      2. fiskeredskap med ledarm, om redskapet är fastsatt vid bottnen eller stranden och avses stå kvar i mer än två dygn i följd.
                      Med rörligt redskap avses fiskeredskap som inte är fast redskap.
                      Med handredskap avses spö, pilk och liknande rörliga redskap som är utrustade med lina och högst tio krokar.

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
                      Ja, det är ett fast redskap, men jag tror inte att någon tillsyningsman sätter dit dej för olaga fiske. Jag hade inte gjort det, men hade du haft ett nät istället så är det annorlunda. Tror säkert du kan komma på ännu mera dumma frågor som ligger på marginalen vad lagen säger, men dessa kommer jag inte att kommentera.
                      Tumlaren
                      Senast ändrad av limnos; 2009-01-25, 12:22.
                      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                      2 svar
                      375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Arbetar...
                      X