Trolling är förbjudet. I en dom från högsta domstolen står det i (nästan) klartext att även Flötesrodd och vertikaljiggning är förbjudet (inom ramen för det fria handredskapfisket alltså). Alltså även andra metoder där "båtens förflyttning och rörelse" utnyttjas som ett viktigt hjälpmedel.
"Domskäl. Från rätten enligt 20 a § lagen om rätt till fiske att bedriva handredskapsfiske i enskilt vatten gäller enligt sista meningen i nämnda lagrum ett undantag för det fallet att fiskemetoden som sådan kräver användning av båt. Vid tillämpningen av denna undantagsbestämmelse bör beaktas att rätten till fritt handredskapsfiske utgör en inskränkning i fiskerättshavarens principiella ensamrätt till fiske i enskilt vatten. En sådan inskränkning i enskild rätt bör tolkas restriktivt och inte ges ett vidare omfång än som kan utläsas av lagtexten.
Vid det aktuella tillfället bedrev J.A.sk trollingfiske med kastspö från en båt som framfördes med motor. Även om fiskeredskapet var sådant som används också vid fiske från ett fast underlag, innebar den valda fiskemetoden att båtens förflyttning och rörelse utnyttjades som ett viktigt hjälpmedel vid fisket. Metoden får därför anses ha varit av sådant slag som avses i sista meningen av 20 a § lagen om rätt till fiske."
De som lärt sig lagen vid det här laget inser att paragraferna inte stämmer, det är för att lagen har förtydligats sedan denna dom, men i stort är det samma.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismetekontroller
Collapse
X
-
Bilagan finns i pappersSFS:n (SFS 1993:787), inte nätvarianten. Vad gäller Mälaren och kusten utanför för Sthlm står särskilt att "Fiskemetoden som sådan inte får kräva användning av båt".
Lämna en kommentar:
-
Jag fastnade också för samma text, som åtminstone skulle friskriva Dragrodd och Vertical Jigging, kanske t.o.m. trolling i vissa fall.Ursprungligen postat av Old Firehand
Citat:
"Definitionen av handredskap skiljer sig från den som år
1985 infördes i 20 a § fiskerättslagen i samband med införandet
av det fria handredskapsfisket på enskilt vatten vid ostkusten
och i de stora sjöarna. Orden "Ej heller får fiskemetoden som
sådan kräva användning av båt" (det s.k. trollingförbudet) finns
inte med i den nya definitionen av handredskap. Det innebär att
fiske med handredskap även innefattar trollingfiske. I vissa
fall har dock metoden trollingfiske uttryckligen undantagits i
den ovannämnda tabellbilagan. Som framgår av denna bilaga gäller
trollingförbudet på enskilt vatten i bl.a. vissa, närmare
angivna kustområden i Östersjön och i de stora sjöarna. Förbudet
gäller däremot inte på västkusten, Skånes kuster och
Norrlandskusten."
Är det någon som lyckats hitta "tabellbilagan" ?
Lämna en kommentar:
-
Jonas påpekade att vi inte tagit upp detta i den här tråden. Det är ett betänkande där antalsbegränsningar för olika redskap diskuterades.
"Rätten till fiske i enskilt vatten tillkommer även i
fortsättningen fastighetsägaren. Vid olika kuststräckor och i de
stora sjöarna (de ovan nämnda, och även Mälaren) finns
bestämmelser om frifiske på enskilt vatten. I lagförslaget förs
de olika frifiskebestämmelserna över till en särskild
tabellbilaga, med rubriken Svenska medborgares rätt att fiska i
enskilt vatten.
I allmänt vatten får liksom hittills varje svensk medborgare
fiska med rörligt redskap. Utskottet tillstyrker, som närmare
anförs i den fortsatta framställningen, regeringens förslag att
redskapsbegränsning införs för fritidsfisket. Därigenom kommer
det icke yrkesmässiga fisket att vidkännas inskränkning.
Redskapsbegränsningen kommer att gälla både på allmänt vatten
och på enskilt vatten där frifiske gäller. Någon
redskapsbegränsning blir dock inte aktuell för
handredskapsfiskare."
Hela betänkandet finns att läsa på länken här - LÄNK
Mycket mer klarspråk än då lär det ju knappast bli. T.o.m. jag, som behövt mer än ett decennium för att ta mig igenom universitetet, förstår innebörden.
Lämna en kommentar:
-
Men snälla lägger man ut bilder på internet på sina barn i tron att ingen ska titta på dom ?
Låter som en riktigt dålig ursäkt i mina öron..
du skulle göra dig som politiker GJ
Lämna en kommentar:
-
Vill dock poängtera att jagkanske var lite för ivrig i att lägga ut den sidan, nu var den ju iof public.
Dock så fanns tydligen Mikweds barn med på denna och det får jag ta på mig och be om ursäkt för även offentligt. Men jag vidhåller dock det jag skrivit tidigare, och kommer inte ge mig.
Lämna en kommentar:
-
Det är kanske jag som inte är kompatibel, men det verkar som om någon har tagit bort sina bilder från sin sida. Det skulle vara intressant att veta varför man i så fall väljer att inte stå för sina handlingar som man själv gjort offentliga.
//Stefan
Lämna en kommentar:
-
Nu har jag iofs inte läst alla dina inlägg här på Fiskesnack, men detta är förmodligen ett av dina topp-tio.Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inläggSom sagt hade samtal med KBV och jag tyckte det kändes som en bra start på en fortsättning.
De tog ju också bort en felaktiga text som fanns på deras sida, samma text som Mikwed bla hänvisat till.
Jag och flera har flera gånger sagt att han inte ens kan hänvisa till lagen, tror vi är överens alla om att så var fallet. (kanske inte en person)
Jag skulle vilja kunna få Mikwed att förstå vad ett förbud mot flerspömete innebär.
För det första är jag inte alls för att man skall åka ut med tex tio spön på isen, själklart ser det illa ut.
Men det gäller att tänka till i detta, om vi själva driver frågan och ger dem lillfingret är risken att de tar hela handen. Vi borde istället fundera hur vi själv kan driva frågan utan att det står VERBOTEN i röd text.
Kanske skall vi lugna oss med att sätta dit folk och istället lobba för fångstbegränsningar eller att tex 3 antal spön är tillåtet, det finns många sätt som är bättre än det som sker nu låt oss då titta på dem och lobba för det gemensamt.
Om KBV`s tolkning tillsammans med Mikwed får laga kraft i tex en hovrätt slår vi ut en del av vårat sportfiske. Det är nämligen inte möjligt att meta sik eller plattfisk med ETT spö, då får man ingen fisk oftast.
Om jag tog med Mikwed och KBV på en liten tripp i Haninge skärgård kommer de se att detta fiske fyller en stor funktion. Folk fiskar, grillar och umgås i naturen både svenskar och invandrare, detta är värt att bevara. Även om det är så att vissa missköter sig gör inte den stora gruppen det.
Vi skall inte kämpa för förbjuda detta fiske, vi skall värna om det och kanske hitta andra sätt att reglera det.
Fiske är så mycket mer än just bara fisket, men med ett spö skulle jag jag aldrig försöka fiska tex sik.
Ännu mer löjeväckande blir det när man ser Mikwed fotosida på nätet för om det är mängdefiske som är illa kan man ju olla in lite bilder från hasfisket
http://www.mikael-wedin.magix.net/
Dock så är ju detta i sig inte olagligt men jag tycker det får en fadd smak i munnen att i ena fallet prata om flerspömete med fångst av massa fisk, för att sen göra det själv även om det inte sker med en massa spön. Det är inte metoden som sig som borde regleras utan hanteringen och synen på ett sunt sportfiske. Fast ma hoppas ju grabbarna inte förde ut för många kilo fisk från Norge, för det är olagligt
Att länka till Mikweds foto-sida är ju undersökande journalistik av Insider-klass.
Lämna en kommentar:
-
Som sagt hade samtal med KBV och jag tyckte det kändes som en bra start på en fortsättning.
De tog ju också bort en felaktiga text som fanns på deras sida, samma text som Mikwed bla hänvisat till.
Jag och flera har flera gånger sagt att han inte ens kan hänvisa till lagen, tror vi är överens alla om att så var fallet. (kanske inte en person)
Jag skulle vilja kunna få Mikwed att förstå vad ett förbud mot flerspömete innebär.
För det första är jag inte alls för att man skall åka ut med tex tio spön på isen, själklart ser det illa ut.
Men det gäller att tänka till i detta, om vi själva driver frågan och ger dem lillfingret är risken att de tar hela handen. Vi borde istället fundera hur vi själv kan driva frågan utan att det står VERBOTEN i röd text.
Kanske skall vi lugna oss med att sätta dit folk och istället lobba för fångstbegränsningar eller att tex 3 antal spön är tillåtet, det finns många sätt som är bättre än det som sker nu låt oss då titta på dem och lobba för det gemensamt.
Om KBV`s tolkning tillsammans med Mikwed får laga kraft i tex en hovrätt slår vi ut en del av vårat sportfiske. Det är nämligen inte möjligt att meta sik eller plattfisk med ETT spö, då får man ingen fisk oftast.
Om jag tog med Mikwed och KBV på en liten tripp i Haninge skärgård kommer de se att detta fiske fyller en stor funktion. Folk fiskar, grillar och umgås i naturen både svenskar och invandrare, detta är värt att bevara. Även om det är så att vissa missköter sig gör inte den stora gruppen det.
Vi skall inte kämpa för förbjuda detta fiske, vi skall värna om det och kanske hitta andra sätt att reglera det.
Fiske är så mycket mer än just bara fisket, men med ett spö skulle jag jag aldrig försöka fiska tex sik.
Ännu mer löjeväckande blir det när man ser Mikwed fotosida på nätet för om det är mängdfiske som är illa kan man ju olla in lite bilder från hasfisket
Dock så är ju detta i sig inte olagligt men jag tycker det får en fadd smak i munnen att i ena fallet prata om flerspömete med fångst av massa fisk, för att sen göra det själv även om det inte sker med en massa spön. Det är inte metoden som sig som borde regleras utan hanteringen och synen på ett sunt sportfiske. Fast ma hoppas ju grabbarna inte förde ut för många kilo fisk från Norge, för det är olagligt
Senast ändrad av Gös Jonas; 2009-02-04, 15:13.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Lämna en kommentar: