Ismetekontroller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetekontroller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gös Jonas
    replied
    Å lagen behöve rinte ändras bara tolkas rätt, det har inet varitproblem tidigare!
    Limnos har nu flera gånger visat att Mikwed är direkt okunnig!

Lämna en kommentar:

• Jenk
    replied
    Tamtam, kanske det men USA kan lara sverige mycket om fiskevard. Kanske t.o.m du kan halla med om.

Lämna en kommentar:

• TAMTAM
    replied
    Ursprungligen postat av Jenk Visa inlägg
    Fan vad skont att man inte lever i liten missunsam varld.
    Visst har du tur måste man säga, som INTE lever i en stinkande liten missundsam värld som jag gör, det är nog riktigt gott om allemansrätt i USA eller hur riktigt högt i tak är det.
    Att jag retas lite med herr "Guldberg" kan han nog behöva, skiter i vad han håller på med faktiskt, mej veterligt finns inget stöd i lagen för fiske med mer än ett spö i det fria fisket sen är det väl upp till de intresserade att se till att lagen isåfall ändras om man inte är nöjd mvh

Lämna en kommentar:

• limnos
    replied
    Den ytterst tydliga lagen:
    ----------------------------------------
    1993:787
    7 § Med fast redskap menas
    1. fiskebyggnad, och
    2. fiskeredskap med ledarm, om redskapet är fastsatt vid bottnen eller stranden och avses stå kvar i mer än två dygn i följd.
    Med rörligt redskap avses fiskeredskap som inte är fast redskap.
    Med handredskap avses spö, pilk och liknande rörliga redskap som är utrustade med lina och högst tio krokar.
    --------------------------------------------------
    Lägger även till §9 och bilagan eftersom de efterfrågats. Inte för att "redskapet förs från hand" eller liknande finns i de texterna heller, men...
    9 § Fisket i enskilda vatten tillhör fastighetsägaren. Varje svensk medborgare har dock rätt att fiska i sådana vatten i den omfattning och på det sätt som anges i bilagan till denna lag.
    Bilagan: [5754] (Endast den del som berör Stockholms skärgård)

Svenska medborgares rätt att fiska i enskilt vatten
    OMRÅDE TILLÅTNA REDSKAP TILLÅTNA FISKSLAG SÄRSKILDA BESTÄMMELSER

Vid kusten i Östhammars kommun i Uppsala län och vid kusten i Stockholms och Södermanlands län
    Handredskap
    Alla
    Fiskemetoden som sådan får inte kräva användning av båt eller utgöras av angeldonsfiske eller liknande metod.
    ------------------

Förra gången jag bad Mikwed citera lagen, eftersom han tyckte den var så tydlig så fick jag svaret nedan (kursiv stil = mikwebs text). Vilket helt uppenbart inte är lagen, utan någon form av pressmeddelanden från typ sveriges vattenägares riksförbund eller något. Lagen är det åtminstonde inte...

Ursprungligen postat av mikwed
    Det här står om fria fisket i lagen.

Fiske med handredskap är numera fritt för allmänheten även vid södra ostkusten. Denna fiskerätt omfattar dock endast fiske med metspö kastspö pilk och liknande redskap. Vidare gäller att redskapet inte får ha mer än tio krokar och att fiskemetoden som sådan inte får kräva användning av båt.De redskap som är fria är således sådana som består av spö och lina eller vinda och lina eller enbart lina såsom tex flugspö,spinnspö,pimpelspö,haspelspö,havsfiskespö samt olika typer av vindor.En förutsättning för att fisket ska vara fritt är vidare att redskapet förs från hand.Fiske med ståndkrokar och gäddsaxar och långrevsfiske ingår därför inte i frifisket.Någon bestämmelse angående krokarnas utseende finns inte.

Överallt i texten står spö och inte spön och läs speciellt raden om att en förutsättning för att fisket ska fritt är att redskapet förs från hand.Hur någon kan tolka det till att ställa upp flera spön är väl inte att föra från hand.

Lämna en kommentar:

• Jenk
    replied
    Fan vad skont att man inte lever i liten missunsam varld.

Lämna en kommentar:

• Gös Jonas
    replied
    Nej jag skriver fort men fel och rättar aldrig, det tvingas jag göra på jobbet så jag hoppar det här samt på den andra sidan du finns undet annat namn. Men jag undrar fortfarande vaför begränsa vårat fiske med lagar som inte finns. Mikwed den gode snackar om flerspömete och att vissa rovfiskade gös, jag förstår honom och skulle själv bli sur. Men det gick bra att lägga upp massor med torskar på en egen bild, som han förvisso tog bort då han förhoppningsvis insåg dubbelmoralen. Jag kommer fortsätta meta sik med tre spön, eller ismeta med tre även om jag aldrig gör något av de numer men OM.

Samma som med VJ som han ville förbjuda, varför ett kul fiske ofta med miljövänliga elmotorer mm.

Lämna en kommentar:

• Jenk
    replied
    Vilket javla skamt. Stackars manniskor, Ut och forstor for vara fiskarbroder!! Ar lagen otydlig ar det val battre att fria an falla? Ja herregud.

Lämna en kommentar:

• TAMTAM
    replied
    Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
    Å ser inte heller det motsagda!
    För övrigt håller jag med OF allt oftare nuförtiden.
    Förstår inte att ni vill begränsa det vi allra mest älskar att göra= FISKA.
    Idag de flresta sportfiskare medvetna tar inte upp mer än de behöver tillämpar C&R mm.
    Vi har tagit ett långt kliv sista tiden, tycker jag att lagen också borde göra.
    Folk som är idioter och tar upp 50 gösar mm kommer alltid göra så, nu har ju tom vissa guider sluat sälja gös, så allt kan ändras.

Menar du att jag en gång fått tillsägelse? Utrotningsghotade arter??
    Du jag skulle spöa skiten av dig i kusnkap om djur och natur och kommer inte fiska på något utrotningshotat. Det enda jag tjuvfiskar numer är kräftor och de är verkligen inte hotade utan är snarare ett problem.

Skulle du säkert göra herr Guldberg men knappast i stavning! mvh
    Beror väl också på vilka kräftbestånd du fiskar på kanske!
    Senast ändrad av TAMTAM; 2009-01-27, 18:19.

Lämna en kommentar:

• Gös Jonas
    replied
    Å ser inte heller det motsagda!
    För övrigt håller jag med OF allt oftare nuförtiden.
    Förstår inte att ni vill begränsa det vi allra mest älskar att göra= FISKA.
    Idag de flresta sportfiskare medvetna tar inte upp mer än de behöver tillämpar C&R mm.
    Vi har tagit ett långt kliv sista tiden, tycker jag att lagen också borde göra.
    Folk som är idioter och tar upp 50 gösar mm kommer alltid göra så, nu har ju tom vissa guider sluat sälja gös, så allt kan ändras.

Menar du att jag en gång fått tillsägelse? Utrotningsghotade arter??
    Du jag skulle spöa skiten av dig i kusnkap om djur och natur och kommer inte fiska på något utrotningshotat. Det enda jag tjuvfiskar numer är kräftor och de är verkligen inte hotade utan är snarare ett problem.

Lämna en kommentar:

• TAMTAM
    replied
    Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
    Sasse du har inte begripit något det är ju Mikwed som kör kryphål, det har varit ok att fiska med fler spön sedan fria fisket. Först nu när vissa försöker hitta tolkningar som inte gynnar oss sportfiskare som den här debatten dykt upp. Du håller i fel ända på repet!
    Ok med fler spön sen fria fisket? ser du stöd i lagtexten för detta eller är det bara en "tillrättalagd" passande sanning ala herr Guldberg?
    Hur herr Guldberg brukar betrakta lagar förordningar samt skydd för utrotnings hotade arter vet vi sen förr!

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
2 svar
375 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sadda
av Sadda

Arbetar...
X