Ursprungligen postat av Pe-Tvau
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur pimplar man Mört ?
Collapse
X
-
Buuuump!
Alla tips om mörtpimpel uppskattas.
Försökte idag med pirk samt något som ser ut som en liten jiggskalle agnad med maggot men kammade noll mört, får alltid mört på dessa platser sommar och höst.
Vart ska jag söka mörten nu?
Eller ska jag mäska med något (helst något som finns i matbutiken) och så kommer mörten till mig?
Lämplig plats och djup att mäska och pimpla mört på?
Pimpla längst bottnen? På djupet? Runt fjolårsvassen?
Kommentera
-
Antingen med enbart mormyshka på grunt vatten, eller med en tafsförsedd pirk på djupare vatten. På tafsen kan du knyta en mormyshka eller en enkelkrok. Tafslängd från 5 till 15cm. Agna med maggot eller fjädermygglarver(om de går att få tag på där du bor). Är dock ganska söliga och ömtåliga att använda, men kan vid segt fiske vara avgörande. Du kan mäska med bröd, havregrynsgröt mm. Du får väl leta vidare tills du hittar dem.Själv har jag fått mört från 0,5m till 7-8m från isen, beroende på fiskevatten.
Kommentera
-
Jag brukar använda en ganska liten pirk, ca 3 cm lång och enkelkrok på ca 10 cm tafs. Enkelkroken får gärna ha en orange limklick på sig och agnas med en maggot. Ibland funkar "pinkies" också bra/bättre.
Oftast hittar jag mörten på ca 2-3 meters djup och ganska bottennära. Men är det kallt så brukar mörten gå ut på djupare vatten och man får då söka lite på mellan 5-7 meters djup. Områden utanför inlopp, bäckar osv brukar vara bra.
Gör sällan några häftiga ryck med pirken utan tycker det funkar bättre att bara gunga lite med pimpelstickan.
I motsats till abborrfisket kan man med fördel ge varje hål lite mer tid. Mörten dröjer gärna innan de vågar sig fram.
Många gånger är det väldigt effektivt att släppa ner en näve med havregryn som långsamt kommer dala ner mot botten och locka fisk från lite längre håll. Även att släppa i några maggots i hålet.
Är du på samma ställe flera gånger och fiskar går det utmärkt att mäska in platsen med t.ex. havregryn, bröd eller riktigt mäsk.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
|
9 svar
271 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()