Ursprungligen postat av MrDejefors
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vipphållare, Spöhållare ismete
Collapse
X
-
Jag kör med stora julgranskulor istället för styrolitkulor. För det första så håller julgranskulorna bättre, för det andra så är de MYCKET billigare. Enda nackdelen är om man vill spraya den, vet inte om det fungerar eller ej, men med rätt spray så gör det förmodligen det.Ursprungligen postat av shank Visa inläggVart köper du kulorna och rensbandet? Finns det färgade kulor eller målar du?
Rensband kan du köpa på Biltema.
Kommentera
-
Efter att ha provat div klämmor o proffsiga kommersiellt gjorda hållare har jag nu landat i följande;
Köpte 5 exemplar av Holländska Raven´s snikigaste rod pod á 10 euro styck. Gjorda i lättaluminium väger de typ ingenting.
Satte sågen lite här o där och fick dit mina gamla Fox Micron M larm.
Vipphållaren är en avsågad buzzerbar med ett sågat jack i.
Stadigt o lättburet. Lätt uppsatt o lätt nedtaget. Jag kan ha larm som talar om huruvida fisken tar lina (ofta hör jag dessutom larmet före pinglan på vippan). Hemgjorta vippor med orangemålad jättepingisboll som visuell indikator.
Jag är nöjd. Bilderna är från ett abborrismetepass i mars i år.
[FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
-Ta med skräpet hem.
-Var ödmjuk.
-Njut. Sluta hetsa o stressa.
-En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]
http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...
Kommentera
-
De enda jag kan se som liknar de på ditt foto är rodpods som kostar 20 euro.Ursprungligen postat av KnudorFnugelfufen Visa inläggKöpte 5 exemplar av Holländska Raven´s snikigaste rod pod á 10 euro styck. Gjorda i lättaluminium väger de typ ingenting.
Ser skitbra ut annars, men några 20 euro är det inte värt för mig.
Måste skaffa borrmaskin, bågfil och popnitpistol för att prova en egen tanke. Jag har massor med 60-70 cm långa fyrkantiga aluminiumrör som är typ 2cm x 2cm. Tror det kan bli riktigt bra och min tänkta konstruktion kommer då kunna vikas ihop helt och hållet.
Kommentera
-
Tycker dina hållare ser mycket proffsiga ut Dennis.
Jag anser även att du lyckats (i mitt tycke) med en viktig grej här. Nämligen att få en bra höjd på dina vippor.
Det blir då enkelt att se dom även om det är mycket snö på isen.
Men det viktigaste av allt är att du har spötoppen U N D E R vippan.
Dels får då betesfisken mycket rörelse-möjlighet och rovfiskens napp syns tydligt, även om det är försiktigt, samtidigt som den känner lite motstånd.
Vi ismetar mest gös och efter att vi la lite tid på vipp-arrangemanget har antalet fångster ökat.
Vippan ska aldrig behöva böjas bakåt, mot spötoppen, innan det löser ut. Då hinner gösen spotta.
Den ska bara böjas nedåt och linan ska lösas ut lätt.
Ibland när gösarna är riktigt kinkiga har vi vippan på motsatt sida mot spöt. Då löser det ut ännu lättare.
Det är iaf det som funkat bäst för oss.
Mvh Micke
Kommentera
-
Enligt SPORTFISKARNA är det just SPORTFISKE...Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggMy bad. Jag trodde det var en form av sportfiske.
[FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
-Ta med skräpet hem.
-Var ödmjuk.
-En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]
Kommentera
-
Jag kör oftast med sådana små utdragbara tripods. Enda nackdelen jag upplever med dem är att benen ibland åker in igen vilket är jäkligt irriterande. Körde tidigare med klämmor men skadade någon spötopp med dem och efter det slutade jag använda dem. Kanske var skit bakom spakarna iofs.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
De har uppenbarligen höjt priset sen förra året då de kostade 9.99 euro. Googlar man lite så kan man fortfarande hitta gamla länkar med det priset (som leder till Raven och det nya priset). Nevertheless, mer än 20 euro st kostar ju de "kommersiella ismetespöhållare" jag nämner ovan så det är ju lite vad man är beredd att lägga pengar på.Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inläggDe enda jag kan se som liknar de på ditt foto är rodpods som kostar 20 euro.
Ser skitbra ut annars, men några 20 euro är det inte värt för mig.
Måste skaffa borrmaskin, bågfil och popnitpistol för att prova en egen tanke. Jag har massor med 60-70 cm långa fyrkantiga aluminiumrör som är typ 2cm x 2cm. Tror det kan bli riktigt bra och min tänkta konstruktion kommer då kunna vikas ihop helt och hållet.
Finns några ismeteartiklar i FiskeFeber skrivna av en norrbagge som gjort intressanta ismetespöhållare, stora tripods med ytterligare en pinne ut från ena benet som håller spöt. Ser grymt stadigt ut. Kanske värt att kolla upp?[FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
-Ta med skräpet hem.
-Var ödmjuk.
Kommentera
-
Kul att du gillar min film/lösning!
Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inläggJag kör som denna snubbe visar:
Limklämmor tycker jag är klockrent, stabilt och bra. Att man behöver lossa dom är väll ändå inte så j*kla jobbigt?
70mm styrolitkulor och 60cm långt rensband funkar primo!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
|
9 svar
334 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg