Vipphållare, Spöhållare ismete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vipphållare, Spöhållare ismete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av shank Visa inlägg
    Vart köper du kulorna och rensbandet? Finns det färgade kulor eller målar du?
    Jag har massa kulor hemma om du har vägarna förbi Kinna?!
    http://tokfishingteam.blogspot.com

Kommentera

jag har plastboule-bollar som indikator, såna med vatten i fast tömda så klart, billigt o bra (kostade typ 25 :- för 6 st på netto). Även lätta att spraymåla.

sen kör jag också limklämmor
      http://www.Teamoptimus.net

Kommentera

ett tips om man ska använda sig av julgranskulor är att gå lös med aceton först eftersom färgen på kulorna ofta löser upp sig av sprayfärgen och grunda upp med vit färg så ska du se att det blir bra!

Innebandybollar som någon skrev om har jag testat, jag tyckte de var liite för tunga och tog vind blåsiga dagar. Dem fungerar bra till betesfisk över 4-5 hg. Till dem hade jag ett rensband som var grovt, men vid fäll så saknades "fjongen" och jag bytte ner mig lite och kör nu biltemas rensband och julgranskulor

Ta av "hängaren" och sätt det framtill så blir det snyggast.

Kommentera

Jag kör med angeldons liknande spöhållare vid hålet och en limklämma vid handtaget på spöt. Körde med klämman fram först med vippan i klämman(som tidigare youtube klipp i tråden), men jag tyckte det oftast strulade. Spöt tippade relativt lätt och ibland gled det ut klämman.
          Sågade till 6st på några min och tog inte mycket längre till så var de klar. Angeldons "kropp" med en 90graders krok som jag skruvade in, sen la jag vippan och häftade fast den med häftpistol(går bra att ta bort och sätta dit igen). Dock lossnade stiften efter några turer så jag köpte mig knallkorks mekanismer(för startskott). Funkar asbra. Sen är det smidigt att använda knall ibland(speciellt vid långa avstånd eller dålig sikt). Men roligast att vara på helspänn!

/Peter

Kommentera

Jag har gjort egna av kryssstag till bokhyllor. Hittade bara bilder hemifrån när jag gjort dom precis men dom funkar kanon. Jag har prövat både klämmor och tripods men dessa är det bästa jag kommit fram till och har inga planer på att leta vidare efter någon ny lösning.

Sen gillar ju vissa klämmor just för att man kan flytta spöt med klämman på och då få med sig allt med en hand, men jag tycker det bara är krångligt att hålla på att lossa och sätta dit klämman mellan huggen.
            Click image for larger version

Name:	PB290250.jpg
Views:	1
Size:	434,4 KB
ID:	1765346Click image for larger version

Name:	PB290253.jpg
Views:	1
Size:	598,7 KB
ID:	1765347

Kommentera

Riktigt nice Roddan!
              De ser verkligen stabila ut

Kommentera

Limklämma

Ni som använder limklämmor, hur tycker ni att dom fungerar när det börjar bli lite mer snö på isen? Behöver man två limklämmor per spö? Syns vippan tillräckligt vid napp? Hålls spöet i klämman bra? Är det i övrigt stabilt?
                Väldigt tacksam för svar.

Kommentera

Har du mycket snö kan du bygga upp en liten kulle av snö för att få spö och vippa högre upp för bättre synlighet. Jag tycker att limklämmor är lagom stabila och spöt sitter som gjutet. Det behövs, enligt mig, bara en klämma per spö. En nackdel är att du bör lossa spöt från klämman vid drillning... ett moment mer att tänka på.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ok. Nå det låter inte som ett problem enligt mig. En sista fråga. När jag klämmer fast i spöet vill jag gärna ha rullen och ringarna uppåt för att minska risken att få snö i dem, men hålls klämman fast fastän tyngden av rullen vill göra så att spöet tippar åt sidorna? Om du förstår vad jag menar.

Kommentera

Det finns många olika märken och modeller på klämmor, alla har olika styv fjäder.
                      Jag hade limklämma förra vintern och när jag nu skulle testa en ny vippa så var det tvärt omöjligt att få klämman att hålla sig fast utan att böjas bara av att jag böjde ner vippan mot linan. Kan inte förstå hur det kommer sig, så illa var det inte förra vintern.

Allra helst skulle jag vilja ha något som går att fälla ihop enkelt och utan att man behöver skruva eller dra på något sätt. En sak som fäller ut stadiga ben ( som ifall de fryser fast inte bryts av, böjer sig eller tappar eventuell plastfot som tripodsen gör ) eller som fäller ut någon sorts stöd för att inte tippa åt sidan. Något som håller upp både fram och bak så rullen kan gunga fritt, och som jag kan välja att sätta dit antingen klyka eller elektroniskt napplarm. Och som man kan bygga enkelt själv för annars har man ju inte råd med en uppsättning. Nej alla lever inte så gott i dagens samhälle längre, även om någon tycker de tjänar normalt och ändå har råd med allt möjligt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                      9 svar
                      255 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Arbetar...