Tillverkning av egna ismetetafsar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverkning av egna ismetetafsar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Var köper ni erat tafsmaterial samt vad använder ni för lekare och beteslås? länka gärna.
    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Jag kör utan beteslås, en svag länk i kedjan! Ordentliga fjäderringar och fjäderringstång... Funderar på att göra det till trollingfisket med, faktiskt. Sen jag började köra med smält afw tafs för 3 år sedan har enda strulet varit beteslås som gått upp. En gång ett tappat drag, en gång en fisk som fick med sig betet, som var en magnumwobbler, som satte sig med ena kroken i bröstfenan. detta gjorde att fisken flöt upp så fick tillbaka draget, och fisken blev fri från dödsfällan! Ja, lite ot, men när man ändå kommer in på ämnet.. Men lekande är ju bra att ha!
      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Alla tafsar som är nylon eller carbon coated fungerar att göra tafs på detta vis... Finns betydligt billigare vajer än afw. Fördelen med afw är att du behöver göra nya tafsar mer sällan. Går nog inte ihop rent ekonomiskt om man jämför med vad 10 meter darts kostar, men jag tycker det är värt att man inte behöver göra tafsar så ofta.

Kommentera

Jag tycker att man ska knyta med 2 trekrokar, körde några spön med bara en trekrok innan men fick ingen bra krokning då jag oftast kör på mörtar runt hektot.
          Men vilken krokstorlek kör ni andra på? intressant o veta kör själv på 6or
          Man är alltid ett hugg ifrån Succé!

Kommentera

Kör på en 3-krok strl 4. 0,8 mm nylon med random lekande. Klipper en ordentlig gädda betet tror jag att det är marginell skillnad på antal landade fiskar mellan en och två trekrokar. Min erfarenhet är att den yttersta kroken hänger utanför eller sitter i en av hjälbågarna för att sen fastna i handen om fisken inte går upp ur hålet lätt...

Har bara kört 1-krokstackel i år och har bättre landningsstatistik än tidigare år.

Ne, kör bara en trekrok. Känns mer naturligt och dessutom blir avkrokningen ordentligt mycket lättare.

Kommentera

När ni kör med en krok, var fäster ni då den?

Kommentera

en 1/0a i ryggen. om riktigt stor betesfisk får man lov att köra fler krokar kanske. men upplever faktiskt att krokningsstatistiken snarare gått upp då man gått över till en trekrok!

Kommentera

Får testa det nästa pass då med en trekrok

Kommentera

Ursprungligen postat av PelleC Visa inlägg
                    Jag tycker att man ska knyta med 2 trekrokar, körde några spön med bara en trekrok innan men fick ingen bra krokning då jag oftast kör på mörtar runt hektot.
                    Men vilken krokstorlek kör ni andra på? intressant o veta kör själv på 6or
                    Jag kör 2st storlek 4 men ska nog gå ner på en 4'a och 6'a.
                    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
                    Gös: 77cm 4,56kg
                    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
                    Öring: 500g+
                    Röding: 1,03kg 46cm
                    Regnbåge: 2.5kg 53cm
                    Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                      en 1/0a i ryggen. om riktigt stor betesfisk får man lov att köra fler krokar kanske. men upplever faktiskt att krokningsstatistiken snarare gått upp då man gått över till en trekrok!
                      1/0!?
                      Får du inte mycket spottade fäll?
                      Känns ju klart bättre med en lite större krok ur krokningssynpunkt, men 1/0 låter stort för att missas av gäddan?!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                      8 svar
                      340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                      6 svar
                      209 visningar
                      0 gillar