Tillverkning av egna ismetetafsar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverkning av egna ismetetafsar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hehe...
    Fick åter landa en 9+ under isen igår. Det hade jag fan aldrig gjort om jag visste att det ev fanns en lös krok dinglande utanför munnen. Mycke kraft i en sån fisk och skulle man fastna kan man ju i värsta fall fastna med krokarna i handleden med sen- och pulsåderskador som följd. Freak accident, men inget omöjligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
      Vilket jä¤la inlägg Pelle?!
      Är du nån ismetarguru?
      Själv har jag aldrig tappat och skadat så mycket fisk som när jag fiskade med dubbla sexor och twinnad wire.

Tack ni andra. Ska LÄTT prova med lite större krokar!

haha? orkade inte diskutera mera så jag drog till med att allt med krokningen KAN VARA en ren slump oberoende av vilken storlek på krok man använder. (tex vart mörten befinner sig i gäddans mun, vilken riktning gäddan står åt vid mothugg, hur mothugget görs bla bla..)

Så kör med vad ni vill grabbar, men jag tappar inte alls många med dubbla 6or iaf.
      Senast ändrad av PelleC; 2013-02-25, 12:28.
      Man är alltid ett hugg ifrån Succé!

Kommentera

Det handlar inte i om huruvida du krokar bättre med en eller två krokar. Det jag försöker få sagt är att det finns många fördelar med endast en krok och eftersom det fungerar lika bra eller till och med kanske bättre än dubbla så tycker jag det är ett bättre val. bland annat så minskar skaderisken för både dig och gäddan, tacklen blir billigare och enklare att göra, jag tycker dom genererar fler hugg, dom hämmar inte betets rörelse lika mycket och skadar inte betet lika mycket. Finns säkert fler fördelar.
        Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
          Det handlar inte i om huruvida du krokar bättre med en eller två krokar. Det jag försöker få sagt är att det finns många fördelar med endast en krok och eftersom det fungerar lika bra eller till och med kanske bättre än dubbla så tycker jag det är ett bättre val. bland annat så minskar skaderisken för både dig och gäddan, tacklen blir billigare och enklare att göra, jag tycker dom genererar fler hugg, dom hämmar inte betets rörelse lika mycket och skadar inte betet lika mycket. Finns säkert fler fördelar.

Japp håller med dig! Kör själv med en tafs med endast en 3krok i storlek 8, och det funkar bra faktiskt.
          Dock tror jag att alla dina teorier där är sanna såvida det inte är en krok i jerkbaitkrok-storlek

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg

Japp håller med dig! Kör själv med en tafs med endast en 3krok i storlek 8, och det funkar bra faktiskt.
            och jag tror att alla dina teorier där stämmer såvida det inte är en krok i jerkbaitkrok-storlek

Kommentera

Någon som har nån brabeskrivning hur man tillverkar tackel med en tre krok på??

Kommentera

Vad är det för skillnad på ismete tafs och vanlig mete tafs ?

Kommentera

Om du skall göra ett tackel med en trekrok så är det bara att följa guiden och skippa den andra kroken: http://walktheline.boplatsen.se/arti...ter-gadda-gos/

För egen del kör jag samma tackel för flötmete efter gädda som till ismetet, ser ingen anledning till att köra oilka.

Kommentera

Är det bra att ha nylon eller flourcarbon som tafsmaterial? Håller det för gäddans tänder? vissa säger att det håller bra och att det är det bästa, det är ju inte så dyrt heller.
                    Jag har också hört att många fina gäddor har blivit tappade p.g.a att tafsen har gått av p.g.a gäddans vassa tänder och det är inte så roligt...! Hur är det egentligen och vad ska man köra med för tjocklek på linan om man ska göra tafsar av detta?

Kommentera

Körde alltid med nylontafs till mitt mete tidigare, funkade bra men man får ha koll på tafsen och byta så fort den blir skadad. Jag körde 0.50 tjocklek.
                      Tröttnade dock på 'risken' och gick över till ståltafs istället. En liten rulle av detta räcker lääänge :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                      8 svar
                      304 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                      6 svar
                      188 visningar
                      0 gillar