Eldriven isborr 250mm funkar det? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eldriven isborr 250mm funkar det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Eldriven isborr 250mm funkar det?

Som rubriken säger är det någon som har provat en elborr med 250mm spiral?
    MVH Robin

Problemet jag skulle se med en eldriven isborr är kylan som kommer äta mycket effekt av batteriet när det blir rejält kallt.

Kommentera

Kör på julas jordborr, den kör jag till en 250mm mora spiral. Funkar prima!

Edit: Den bensindrivna dvs.
      Senast ändrad av ludde863; 2013-09-21, 18:18.

Kommentera

Det beror nog helt och hållet på vilken elborrmaskin man väljer. Det krävs bra vridmoment och mycket kräm i batteriet för att fungera en dag på isen, till 100-150 mm rekommenderar de som provat åtminstone 18V, kommer inte ihåg vridmomentet som rekommenderats någonstans. Men se till att ha extrabatterier med dig, det kommer nog gå åt i kylan.

Kommentera

funkar....men bara på is upp till ett par decimeters tjocklek och med en rejäl växel om man vill flytta om lite spön då och då.....205 funkar klockrent
          speciellt om man har ett extra batt med sig....
          Senast ändrad av byggarn; 2013-09-21, 20:53.
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag menar en sån här färdig elmotorborr typ en sån här http://www.ofc.nu/eldriven-isborr-el...160-c-173.aspx

Kommentera

verkar vara samma....kanske....http://wigglersweden.blogspot.se/201...ran-vista.html

Senast ändrad av byggarn; 2013-09-22, 08:52.
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ingen som har provat som inte är partisk!!

Kommentera

Tjena

Testat borren, är partisk JA...

Sammanfattningsvis. Batteri gillar inte extrem kyla, batterier gillar att alltid vara fullt laddade, Själva klingan, spiralen är riktigt bra, skär genom både kärnis, samt slaskis (mjuk våris). Motorn startar med ett knapptryck. (Jag förvarar inte borren i bilen över natten, den sitter på laddning i garaget). Försöker förvara borren vindskyddat och soligt under dagen. Kolbeck testade borren i riktigt bistert klimat och han var helnöjd..

Man får med en extra anslutningskabel som man kan ansluta till ett externt batteri. Jag har en stor jädra pulka ifrån JULA och har med mig alldeles för mycket prylar ut bland annat ett 75amp batteri till ekolodet. Detta har jag använt ibland då borren blivit trött.

Men som med allt batteridrivet så är det LADDA, LADDA, LADDA mellan fisketurerna annars kör du slut på batteriet...

Då jag kört pelagiskt jagande runt stora ytor med 50-60 hål i 25-30cm is så kan jag erkänna att bensinvarianter är bättre. Jag startar då dagen med att köra upp hälften av alla hål jag kommer använda under dagen ( kör med 6 spön men gör ca 25 30 hål i följd. Sedan kollar jag med GPS/Ekolod förhållandet till det jag vill se under mig (toppar, betesfisk) Sätter ut spöna väldigt spritt. Smyger sedan runt med ekolodet och försöker lokalicera något jag tycker är intressantare och flyttar sedan spön med 10-20 min mellanrum

MVH
                  Aremyr, partisk skribent på Wigglerbloggen.
                  Senast ändrad av Aremyr; 2013-09-26, 10:02.

Kommentera

Det är den här du ska ha!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                    8 svar
                    264 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                    6 svar
                    165 visningar
                    0 gillar