förvara mört. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

förvara mört.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• förvara mört.

Har fixat ett kubiksfat som jag ska ha mörten i tänkte jag. Frågan är bara hur fan jag ska förhindra att den fryser. Tänkte isolera den med frigolit runt om och även ha ett lock av frigolit. En liten syrepump har jag men räcker det för att det inte ska frysa. Måste man ha någon värmekälla? Kommer stå i kallgarage där det är lika kallt som utomhus dvs ibland -25 grader.

Aj aj aj, prata inte så högt.

Det är nämligen detta som är orsaken till att många trodde det va förbjudet att agna med levande fisk. Det va inte själva agnandet som va måltavlan. Det är det faktum att det är förbjudet enligt svensk lag att hålla vilda djur och fiskar i fångenskap. Krävs tillstånd för detta.

Men om du ställer fatet på backen, eller gräv ner det lite, djupare desta bättre. men bara 2-3 dm gör stor skillnad, 100% frysfritt om du gräver ner 70 cm. Klä frigolit runt om ända ner på den del du ev. har under mark. Ta gärna 10 cm frigolit och sedan ett lock över. fryser inte i första taget.
    Senast ändrad av Exxet; 2013-11-09, 19:07.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

kasta i en doppvärmare,finns för både akvarier och dammar för en skälig penning.....tillkommer ju elpriset också,vilket inte är skäligt kanske...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Isolera den och ha i en doppvärmare så borde det inte frysa.
        Hade själv mört på en balkong där det var 5-10minus och hade enbart syrepumpen som antifrysgrej.
        Hade dock ett lock och en handduk runt tunnan.

Kommentera

isolera tanken. köp den största syrepumpen du kan hitta. tex tetratex 400 och en bamse syresten så du får ut all luft. .
          och hoppas på det räcker.
          doppvärmare kan du lägga ner. du skulle behöva åtskilliga 1000 watt för att det skulle räcka till din tunna.
          jag behöver 600 watt för mitt akvarie på 720 liter ska hålla 29 grader. i ett rum där det är 23 grader.
          3st 300 wattare skulle inte klara av att hålla din tunna isfri om det är kallare än -10 grader runt tunnan.

du kan även ha i 1 dl/100liter salt i vattnet. det sänker fryspunkten lite till och motverkar bakterie sjukdomar i tanken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            Det är det faktum att det är förbjudet enligt svensk lag att hålla vilda djur och fiskar i fångenskap. Krävs tillstånd för detta.
            .
            det är en konstig lag. för mina vildfångade diskus fiskar från Amazonas är helt lagligt att hålla i fångenskap.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
              det är en konstig lag. för mina vildfångade diskus fiskar från Amazonas är helt lagligt att hålla i fångenskap.
              Den lagen säger väl att det är förbjudet att fånga en fisk, ha den i fångenskap, för att sedan fiska med den? Det är väl samma lag som reglerar att man inte får fiska i sitt akvarium?

Att ha vilda fiskar i fångenskap är såvitt jag vet lagligt, osäker hur det är med landlevande djur dock.

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                Den lagen säger väl att det är förbjudet att fånga en fisk, ha den i fångenskap, för att sedan fiska med den? Det är väl samma lag som reglerar att man inte får fiska i sitt akvarium?

Att ha vilda fiskar i fångenskap är såvitt jag vet lagligt, osäker hur det är med landlevande djur dock.
                som jag har förstått det säger lagen att du inte får fånga vilda djur och hålla dem i fångenskap.
                och att lagen inte gör någon skillnad om det är en mört eller björn det gäller.

men jag är inte helt säker i sak, och absolut ingen jurist, så jag kan ha fel.

Kommentera

isolerad butt och en stor syrepump inomhus i värmen kanske....då får du ju varmluft ut till tanken...förutsätter dock att butten står intill ytterväggen
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    isolerad butt och en stor syrepump inomhus i värmen kanske....då får du ju varmluft ut till tanken...förutsätter dock att butten står intill ytterväggen
                    det är något jag själv funderat på. får du in 400 liter luft i timmen som håller 20+ grader så bör det räcka för att hålla det isfritt.
                    men som tur bor man i Ystad och har kunnat lämna det i planerings stadiet. vår vinter vara typ 3 veckor

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                    9 svar
                    253 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Arbetar...