förvara mört. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

förvara mört.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
    som jag har förstått det säger lagen att du inte får fånga vilda djur och hålla dem i fångenskap.
    och att lagen inte gör någon skillnad om det är en mört eller björn det gäller.

men jag är inte helt säker i sak, och absolut ingen jurist, så jag kan ha fel.
    Hittade detta på akvariefisk.ifokus iallafall
    "
    Detta hittade jag från Djurskydsmyndigheten från 2005.

4 § Viltfångade djur får inte hållas, förmedlas eller säljas för sällskap och hobby eller för att användas som foderdjur. Detta gäller dock inte fiskar förutom de arter som omfattas av fridlysning. Detta gäller inte heller ägg (rom) och larver (yngel) av de arter av grod- och kräldjur som i enlighet med undantag i Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 1999:12) om artskydd får hållas under en begränsad tid för studier av utvecklingen, men inte som vuxna.
    "

Så det är good 2 go med mörtförsäljning, problemet är att karen de är i måste vara inredda.

Dessutom hade sportfiskarna en monter där de hade gädda, abborre, mört i på en an sportfiskemässorna, det fanns väl även i årets mässa i uppvisningsbassängen?

Kommentera

Att ha vilda fiskar i fångenskap är såvitt jag vet lagligt,
      Det är väl lagen som säger att djur i fångenskap ska behandlas väl vilket börjar gälla så fort du håller mörten i handen.

Om man är snäll mot mörten och bjuder den på lite T-röd borde fryspunkten i vattnet minska drastiskt.

Kommentera

Att du har möjlighet att ställa tanken under tak och vindskyddat minskar värmebehovet drastiskt. En bra cirkulationspump (gärna med rejält filter), en sån här ställd på 0,5-1,5°C http://www.conrad.se/UNIVERSALTERMOS...-swe&pi=615910 med en doppvärmare inkopplad räcker. En doppvärmare på 150W håller 100 l isfritt ned till -20°C under sämre förhållanden är dina. Skulle tro att 1000W räcker för dig.

Att bara ha en luftpump kommer att ge problem när det blir riktig vinter. Den kalla luften som pumpas in kommer att göra att vattnet fryser lokalt runt syrestenen. Kan hända över en natt. När det är stopp så ger pumpen upp till slut.

Kommentera

Tänkte testa och köpa en antifrysvakt för jag har ju ett litet utrymme som är halvisolera. Hoppas den klarar och hålla + grader i alla fall så räcker det ju och isolera underifrån. Var intresserad om tips till detta och inte någon djurskyddslagstiftning.

Kommentera

Jag har tillgång till metallspann som ja tänkte förvara mörten i båten under fisket. Spannen har innehållit förtunning. Är det farligt för mörten?
            "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
            Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
            8 svar
            259 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
            6 svar
            148 visningar
            0 gillar