Motorisborr 2013/2014 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorisborr 2013/2014

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motorisborr 2013/2014

Iår skall axlarna inte behöva mördas på norrlands vårisar med 75cm slaskig is på ismetet...
    Nu ska det äntligen lättas på lädret för en motorisborr!

BIOS har ersatt SOLO'n med Eskimo's 3 modeller. Clas Ohlson säljer även dom den minsta av Eskimo modellen, Stingray.

Vad tror ni och hur tänker ni andra som skall köpa nytt iår?

BIOS SOLO 250 [utgår 2014]

+ bra pris
    + bra recensioner
    - kommer den finnas i samma utförande som 2013 varianten som fått bra kritik? (kommer den finnas överhuvudtaget? hört rykten om att den utgår inför 2014?)
    - reservdelar - kommer dom finnas om denna modell utgått?

Hitachi DA2000E

+ bra resultat i tester
    - dyr
    - längden på hela ekipaget gör det jobbigt att borra med den då man måste lyfta högt

Husqvarna/Normark 326

+ Gott om serviceställen
    + tillgång till reservdelar
    - Dyr
    - Verkar inte helt stabil i sammband med kallstarter och har inte speciellt mycket styrka för en 250mm krona?

Fishman/biltema
    + Billig
    - tung
    - bara 200mm
    - kvalitet?! noll koll på detta och det har nog ingen annan heller?

ION Elektrisk motorisborr (http://www.ioniceaugers.com/)
    den verkar hamna runt 7-8000kr i sverige enligt tidiga uppgifter från en väl initierad källa
    Direktimporterar man den från US blir det ca 5600 med frakt och tull inkluderat.

+ uppladdningsbar (påstådd kapacitet är 40 hål i 60cm is)
    + bra vikt (10kg)
    - bara 200mm
    - lithium batterier gör INTE bra ifrån sig då det blir kallt, det vet alla som försökt använda sin mobil utomhus då det kryper ner under minusstrecket, mer kyla ger sämre kapacitet.

Eskimo 3 modeller (ersättning för SOLO från Bios, clas ohlson saluför dom också).
    Funnit i nordamerika ett bra tag och anses där vara "low end augers". Stingrayen ses som en instegsmodell som fungerar men är svag, kostar 199usd (1500kr~) därborta men sägs ha dyra reservdelar (som man behöver byta), en hel del reklamationer och klagåmål (framförallt på stingraymodellen).

Eskimo is for and about one thing: the ice angler. You can rest assured that when you are outdoors combating the real world scenarios of ice fishing, you will have a product that will survive the test of time in Eskimo.

Eskimo Stingray 33 cc (200mm) ca 4000kr

Eskimo Mako 43 cc (200/250mm?) ca 5000kr

Eskimo Shark 51,7 cc (250mm) ca 7000kr
    Senast ändrad av hewzter; 2013-11-21, 14:28.

Körde elmotorborr i vintras....fy för fasen va skönt! Det är tyst o lugnt, rycker inte som bensinarna kan göra och livslängden på batteriet förvånansvärt bra. Men som sagt, extra batteri är nödvändigt.
    Är dock inte mitt så jag har inte koll på exakt vad det är för typ...200mm iaf, jag tycker det räcker gott, ffa som jag uteslutande ismetar gös.
    Hellre en dag med riktigt skitfiske än en bra dag på jobbet!

Kommentera

Jag kör, som jag nämnt i några andra trådar, med julas jordborr och 250mm spiral från mora. Väldigt stark, men tung och lite svårstartad. Men billig i inköp.

Fungerade iaf väldigt bra hela förra vintern förutom att startapparaten sprack, men fick en ny på garantin.

Kommentera

Har skrivit i liknande trådar förut och inte ändrat mig. Kör Husqvarna och den är lätt att använda och transportera, väldigt lättstartad (kall/varm) och gör jobbet snabbt och effektivt. Om det skulle ta 11 eller 10 sekunder att driva igenom 50 cm is bryr jag mig föga om, vikten är prio 1 för mig. Det är tillräckligt mycket att bära och släpa på ändå...

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
          Har skrivit i liknande trådar förut och inte ändrat mig. Kör Husqvarna och den är lätt att använda och transportera, väldigt lättstartad (kall/varm) och gör jobbet snabbt och effektivt. Om det skulle ta 11 eller 10 sekunder att driva igenom 50 cm is bryr jag mig föga om, vikten är prio 1 för mig. Det är tillräckligt mycket att bära och släpa på ändå...
          Du har aldrig upplevt problem med att det behöver chokas ganska mycket och det i sin tur lett till att det blivit mycket läckage av bensin? Har du varm eller kall-förvarat den?

Kommentera

Ursprungligen postat av hewzter Visa inlägg
            Du har aldrig upplevt problem med att det behöver chokas ganska mycket och det i sin tur lett till att det blivit mycket läckage av bensin? Har du varm eller kall-förvarat den?
            Aldrig haft några problem med det. Den förvaras i frostfritt utrymme mellan fisketurerna men å andra sidan går den alltid igång direkt när den varit ute i -15 grader även om den "kallnat" i flera timmar.

Kommentera

Någon som vet hur en bensinare mår av att förvaras i ett kallgarage? (Det enda jag har tillgång till för något som luktar bensin, frugan skulle _aldrig_ tillåta den inomhus tyvärr...)

Kommentera

Ursprungligen postat av Argas Visa inlägg
                Körde elmotorborr i vintras....fy för fasen va skönt! Det är tyst o lugnt, rycker inte som bensinarna kan göra och livslängden på batteriet förvånansvärt bra. Men som sagt, extra batteri är nödvändigt.
                Är dock inte mitt så jag har inte koll på exakt vad det är för typ...200mm iaf, jag tycker det räcker gott, ffa som jag uteslutande ismetar gös.
                Vilken modell körde du med?

Kommentera

Hittat en stor fin tråd om ION Electric auger på iceshanty (ett grymt forum dedikerat till isfiske om ni inte redan upptäckt det)

Sammanfattat kan man väl säga att det inte går att lita på batterierna som levereras. Det finns måndagsexemplar som tål kylan sämre än vad som beskrivs av ion själva. Finkammar man manualen så framkommer det att innertemperaturen på batteriet inte får understiga +4 (40 grader F) för att kunna fungera 100% (eller överhuvudtaget). Lösningen är att plocka bort batteriet efter varje användning och förvara de varmt. En bra kylbox fylld med en petflaska hett vatten rekommenderas av många som en bra lösning. Men då drar man ju automatiskt med sig mer extra vikt och då försvinner ett av dom bästa argumenten till elborren i mina ögon, nämligen den låga vikten. Fiskar man inte på midvintern utan bara smyger på vårisar är det väl inga problem men personligen är jag ute så fort jag har ledig tid, jag har pimplat i -33 med 7m/s och det klarar definitivt inte ION av som det verkar...

Kommentera

var i kontakt med de som tillverkar ION-borren och de kunde inte alls reka den för en 250 spiral då de menade att
                    varken växeln eller batteriet skulle klara av det.....därmed föll den bort som alternativ....
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                    8 svar
                    258 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                    6 svar
                    146 visningar
                    0 gillar