Kan detta funka för isfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan detta funka för isfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kan detta funka för isfiske?

Har funderat på om man ska köpa sig ett billigt tält och klippa ett lagom hål i botten för att kunna sitta lite lugnare under blåsiga dagar eller under snöoväder och isfiska

Har inte isfiskat/pimplat sen jag var 10år så tar gärna emot lite tankar och idéer ang. detta.

Dessa tält hittar man billigt lite varstans (biltema,jula,clasohlsson, mm.) och de är lätta att montera upp/ihop och även flytta runt.

Click image for larger version

Name:	8871512604702.jpg
Views:	1
Size:	7,5 KB
ID:	1825257

Kan bli hur hett som helst!

Fast är det tillräckligt högt?
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Det funkar säkert som vindskydd, men de är ju ganska låga så det är nog inte takhöjd så det räcker till för att sitta på något annat än ett liggunderlag......

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Kan bli hur hett som helst!

Fast är det tillräckligt högt?
        Man får skaffa en liten/låg pall

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
          Det funkar säkert som vindskydd, men de är ju ganska låga så det är nog inte takhöjd så det räcker till för att sitta på något annat än ett liggunderlag......
          Får gå in på några butiker och testa

Kommentera

Finns ju en sol och vindskyddsvariant som används mycket på stränderna sommartid, som är halva tältet typ, det ger ju vindskydd, men samtidigt större utrymme att röra sig på...ska se om jag hittar en länk nånstans...

Kommentera

Har en modell i förrådet som inte kräver stagning, vet inte om denna modellen klarar sig utan snöre..... men det finns massa olika men kanske undanstuvat bland sommarprodukterna......

Edit: Här kommer flera....

Senast ändrad av sparetime; 2013-11-27, 23:11.

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                Har en modell i förrådet som inte kräver stagning, vet inte om denna modellen klarar sig utan snöre..... men det finns massa olika men kanske undanstuvat bland sommarprodukterna......

Edit: Här kommer flera....

http://www.campingtillbehor4u.se/sv/...alt/index.html
                Dessa är ett alternativ men ser inte fördelen med dessa jämfört om man kör med en heltäckt, speciellt om det blåser och snöar kraftigt. Fina dagar kör man självklart utan och njuter av solen/naturen.

Kommentera

Är nog lite lågt i tak. Kolla i så fall o m du kan få tag på nåt gammalt karpbivvy, de brukar vara högre i tak.

Själv grävde jag djuuuuuupt i fickan till denna säsong o köpte en Shappell FX 100 http://www.shappell.com/iceshelters/fxseriesflips.html .

Jag hann testa den i helgen som var (Ockelbo) och kan säga att det var väl värt pengarna. Det BLIR sån skillnad i det allmänna måendet när det inte blåser på en. Dessutom ökar siktdjupet nå brutalt när man är innesluten i mörker...
                  [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
                  -Ta med skräpet hem.
                  -Var ödmjuk.
                  -Njut. Sluta hetsa o stressa.
                  -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
                    Dessa är ett alternativ men ser inte fördelen med dessa jämfört om man kör med en heltäckt, speciellt om det blåser och snöar kraftigt. Fina dagar kör man självklart utan och njuter av solen/naturen.
                    Jag tänkte mig mest att det ger större utrymme för rörelse, sen tror jag nog att om du tänker dig något som klarar mycket snö får du nog leta efter något kraftigare. I hård vind böjer sig de tunna stängerna och tältet krymper betänkligt i höjd, lastas det på snö så få du snart ligga platt längs med isen.....även om du piskar och borstar av snön efter hand...det är ganska klena grejer det där, men hittar du ett kraftigare kupoltält så är du kanske hemma. Testa att hitta ett begagnat tält av lite bättre kvalité kanske??

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                    8 svar
                    348 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                    6 svar
                    218 visningar
                    0 gillar