Lina till ismetet! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till ismetet!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lina till ismetet!

Tjena! har köpt 5 ismetespön och undrar lite vad jag ska köpa för lina. Vet att nylon är det bästa. har tänkt att köpa 0.40! spelar det någon roll vad man har för märke? Kan ni rekomendera någon lina?

Jag kör berkley big game 0.46 och är väldigt nöjd med den. Finns ingen anledning att köra för tunn lina. 0.45-0.50 känns lagom. Linan skaver mycket mot vassa iskanter.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Biltemas nylonlina har daskat märkeslinor i lilla rumpan i tester jag läst. Den hade jag köpt om det va bara till ismete. Nu kör jag mina Amba 6500LC till både trolling & ismete & på dom kör jag flätlina, (biltema f.ö). Orkar inte byta lina varje säsong, så jag kör flät till ismete. Inte helt optimalt, men d funkar.

Biltemalinorna håller va dom lovar i dragstyrka, det har jag provdragit mot våg. Sen skulle inte köpa dom & kasta med, men d är en helt annan femma...

Kommentera

Biltemas Lina är som en telefonsladd!

Kommentera

Simen, vad har du för telefonsladdar?

Menar du nylonlinans linminne?
          Flätlinan är faktiskt helt OK men till ismete... vet inte.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag ska aldrig mer köra med flätlina till ismetet för den nöts ut direkt mot de vassa iskanterna. Nä lägg tiden på att spola på te x. Biltemas nylonlina som funkar kanon, så slipper man att tappa sin dröm fisk....

Kommentera

Trilene big game. Ca 0,40.

Kommentera

Instämmer om flätlina & skrev att det inte är helt optimalt. Ska man trolla med samma rullar & gör 5-10 ismetepass på en vinter tycker jag dock inte att det är värt ansträngningen att spola om.

Kanterna på hålet nöter rejält på linan, men det gör den även på nylonlina. Om man håller lite koll under drillningen avhjälps det med att ränna ner spöt i hålet under rusning...

Linan jag rekommenderade va Biltemas nylon. Jag använder den själv som backing på mina andra rullar & upplever inte att den har ett jävligare linminne än andra nylonlinor.
                Senast ändrad av Nils Jonas; 2013-12-11, 14:39.

Kommentera

Jag använder mina trollingrullar som jag har flätlina på ,utanpå den lägger jag 20-30 m billig nylonlina som jag kastar till våren .
                  "HalvDan var här"

Kommentera

Den bästa linan till ismete är helt klart berkley trilene Transoptic 0,35 12,2kg helt kanon blir osynlig i vattnet och gul när den är uppe

mvh gösletaren

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                    9 svar
                    337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                    8 svar
                    227 visningar
                    0 gillar