Köpte abus billigaste lågprofilare från staterna för ca 300kr/st inkl. frakt, ett "säkert" kort men kanske inte går att hitta till det priset nu?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
kina rullar till ismete?
Collapse
X
-
Har inte en ens ett isflak att fiska från här. 5 plus och regn i 3 månader typ. Så jag har bara spolat på lina på dom. Inte hunnit använda dom än.Ursprungligen postat av steffelol Visa inläggHar du fått hem/testat rullarna ännu?Sluta snacka, ut o fiska..
Kommentera
-
Fiska för livet...
Kommentera
-
Absolut inte! (Rullen du länkar till är i plast och utan IAR-lager och andra finesser).Ursprungligen postat av Falemo Visa inläggÄr det liknande denna du menar?
http://www.aliexpress.com/item/Fishi...336379232.html
Mina kommer om nån dag och då tar jag foto och lägger ut om jag inte glömmer.
sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Köp INTE kinetic rullarna. Lånade med mig en polares ismeteset (exakt sånna billiga på orsa) och bromsen brakade ihop mitt i drillningen av mitt livs största fisk.......Ursprungligen postat av antonleyonberg Visa inläggtack för bra info!! Ska överväga köpet lite då orsa fiskecenter säljer kinetic och wiggler set för 240-250 spänn. och då får man ju grejerna bra mycket snabbare också! hur tror du kinetic/wiggler rullarna är i jämförelse med den länkade? bättre/sämre?
Kommentera
-
Då kom rullarna efter många svåra år... 3 av 4 kom fram. Måste ha skett en miss vid packning. Jag kommer att klaga och då ska säljaren banne mig skicka en till med expressfrakt. (Edit: jag fick den 4:e rullen).
Som sagt rullarna kostade 200 kr/st. Redan efter att ha torrvevat kan jag konstatera att de inte är silkeslena i sin gång. Man "känner" kuggarna.
IAR finns och de känns robusta. De kommer säkert att duga till ismete och även trolling. Knarren är otroligt old-school men kan stängas av och på.
Så ser rullen ut:
Otroligt töntigt namn och fejkdiamant
:
Ganska ok "features":
Här har ni länken till rullarna. De säljs återigen men jag vet inte om säljaren är riktigt att lita på. Kommunikationen var lite bristfällig och frakten använde man nog en jak till. Utväxlingen är dessutom felangiven - på rullen står det 4,1:0. Angivelserna för linmängd stämmer dock: 0.35mm/250m och 0.4mm/190m. Och rullen väger nog 290 gram (min våg är nedpackad i nån flyttkartong).
Edit: Rullarna har aldrig sett vatten. De har använts som linförvaring och till att spola på lina på andra rullar.
Ganska fort kunde jag konstatera att bromsen är dålig - går bara att ställs in på ganska hård och hård broms. Lamellerna (eller lamellen) är säkert gjorda i något uselt material. Ska jag använda rullarna till ismete får det bli uppgradering till carbonlameller.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Du råkar inte ha erfarenhet av wigglerrullarna Sir Fish-Alot? Tänkte om man kunde få någon form av jämförelse.
Har några polare som ska köpa ett gäng billigare rullar till ismete och dom glor på lite olika billighetslösningar för närvarande.
(edit) ser verkligen ut som en ambakopia med knarren och allt.Senast ändrad av hewzter; 2014-01-15, 12:21.
Kommentera
-
På sidan 326 finns det flera ismeterullar från Wiggler att välja på:
Den champagnefärgade har jag inte mycket gott att säga om.
Men den nya röda vänstervevade Hurricane kan ju vara vettig men brukar kosta runt 500 kr. Bättre då att köpa en äldre Ambassadeur.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-01-15, 14:48.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Tack för informationen, tänkte om du kunde jämföra dom där kinarullarna mot befintliga "billighetsmodeller" på den svenska marknaden, wiggler etc.
Själv kör jag mestadels ambor, har dock en lågprofil kinesrulle (som jag skrev om innan, smal linspridare och problem med is) och en stoxdal t.n.t (riktigt skit) - Men jag har några beggade ambor på väg in som ersätter dom så jag är ju nöjd.
Kommentera
-
Jag har aldrig köpt billiga rullar till ismete.
Rullar i svart grafit/plast är jag lite allergisk mot men har inga belägg för att de är dåliga. Både Fladen och Okuma (modellen Magda) är ju gjorda av detta material så det finns både bra om dåliga rullar...
Jag har sen tidigare 4 st vänstervevade Jaxon Longcast (tillverkas inte längre). Den champagnefärgade Wiggler-rullen känns mycket skranglig (vid torrvevning) och jag tror inte att jag läst något positivt om den. En kompis dödade den efter lite lättare torskpilkning... men det kan ju vara overkill för den rullen.
Kinarullarna (ovan) kommer säkert att funka riktigt bra efter lite uppsmörjning. Linspridaren är stor och av gammal beprövad modell. Men frakten tar lång tid så isen kanske hinner försvinna... Tyvärr kan jag ju inte uttala mig om hållbarheten men rullarna är som sagt robusta. Dessutom har jag inte tid att titta på innanmätet.
Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-01-16, 14:09.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Ismotorborr
av Josun
Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
|
8 svar
286 visningar
0 gillar