Allt om MÖRTSTUGOR 2014 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allt om MÖRTSTUGOR 2014

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Allt om MÖRTSTUGOR 2014

Var så många trådar om mört/mörtstugor nu så jag passar på att starta ännu en till.
    Denna vars syfte att vi som fångar mört/betesfisk kan snacka och hjälpa varandra med allt som har med mörtstugor/mjärdar att göra.

Hur har mörtsässongen sett ut för er andra?
    Själv har jag just nu 5 stugor ute, fick lov att plocka upp ett par i helgen då isen sjöng på sista versen.

Sist jag vittjade burarna 3 st paraplymjärdar samt 2 stycken hemgjorda stugor blev det en rejäl fångst.
    923 mört i paraplystugorna samt ett par hundra fiskar mört å borrar i de två hemgjorda.
    Var min bästa fångst för året, tidigare har det gått riktigt segt med ett par hundra som mest.

Vad kör ni andra med för stugor? Djup? Mat?

När det gäller djup så har jag mina stugor på 2-4 meter.

Som mat kör jag blandning av havregryn, aniskrydda, linfrön samt Betfor, blandar ihop dessa med vatten som jag sedan gör bollar av som jag fryser in, håller oftast en vecka.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	1
Size:	124,7 KB
ID:	1771328Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	78,0 KB
ID:	1771329

Såhär ser min mörtförvaring ut! Och såhär såg en paraplybur ut vid sista vittjningen.

Kommentera

Vart inhandlas billigaste paraplymjärdet?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gocka Visa inlägg
          [ATTACH=CONFIG]62522[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62523[/ATTACH]

Såhär ser min mörtförvaring ut! Och såhär såg en paraplybur ut vid sista vittjningen.
          Fräckt. Hur fungerar det med tillstånd och sånt från myndigheterna?
          Trodde inte att man fick hålla mört fången ens?!
          Alumacraft så klart!

Kommentera

Vad är det minsta hålet som man kan vittja paraplymjärden i? Svärdet på min motorsåg är bara runt 35cm så det går inte att komma genom isen med den. Jag kan tänka mig att vittja ganska ofta så det inte blir allt för tjockt med fisk i stugan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
              Man skiter i tillstånd och har dom ändå.....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av JAWest Visa inlägg
                Vad är det minsta hålet som man kan vittja paraplymjärden i? Svärdet på min motorsåg är bara runt 35cm så det går inte att komma genom isen med den. Jag kan tänka mig att vittja ganska ofta så det inte blir allt för tjockt med fisk i stugan.
                200 fungerar...om du inte får för mycket mört i.....men gärna 250mm hål...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Började mäska upp en plats för några dagar sen, ca 5m djupt bredvid en brygga.

Ingen is här ännu men tänkte försöka få in dom på mäskplatsen så man har sen när/om vintern väl kommer, ser inte ut att bli någon just nu dock, typ konstant 8+ grader och regn/mulet ute..
                  Har också en paraplymjärde men stöldrisken är rätt stor där jag har den nu så jag kör med en vanlig kräftmjärde tills jag får in några mört och ser att dom kommit dit då tänkte jag lägga ner paraplyt.

Vittjade första gången idag, inte en enda mört på 3 dagar.

Mina mäskbollar är gjorda av havregrynsgröt blandat med aniskrydda, socker och vanillinsocker, finns det hemma så brukar jag slänga i en burk majs också. Brukar använda ungefär 3 bollar i stugan åt gången och en brödskiva.

Paralpymjärden modell större köpte jag på beten när det var 20% rea. tror jag betalade 599 kr för den.
                  Verkar ju vara smidigt iaf, bara borra ett hål, var rätt bökigt förra året att borra upp en stor vak för att få ner hemmabygget sen frös det så fick man stå i 10 minuter och hugga upp den så man vart helt dyngsur innan man ens fått upp hålet och så slipper man ju risken att nån skulle gå och trilla i.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
                    Tjenare, jag hade besök utav en djurskyddshandläggare på länsstyrelsen för två veckor sedan.
                    Informationen jag fick då var att anläggningen ej var godkänd! Jag fick ett par papper där information
                    kring detta stod. Enligen handläggaren fick jag ha kubiktankarna om en sida var genomskinlig, detta
                    då tanken räknades som ett akvarie, ja ja tänkte jag, jag får sätta in en plexiglasskiva, men efter lite
                    googling så fann jag rätt snabbt att det ej fanns några "regler" kring hur ett akvarie skulle vara utformat,
                    så jag ringde upp handläggaren och påtalade detta!
                    Två dagar senare ringen handläggaren upp och säger att hon talat med jordbruksverket och att kubiktankarna
                    nu är godkända utan en genomskinlig sida.

Så det som gäller är följande!
                    Mört från 10 cm ska ha tillgång till 4 liter vatten, dvs 250 mört på 1000 liter vatten.
                    Syretillförseln ska vara god, vattnet ej grumligt. På botten ska det finnas något sorts material ex grus, sand, sten.
                    Sålänge detta följs är anläggningen godkänd och du har rätt att förvara/sälja fisken.

Korten på min anläggning är före länsstyrelsens besök, numer har jag lite grus och sten på botten.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                    9 svar
                    262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Arbetar...