Mora Ice Pro 200mm redan seg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mora Ice Pro 200mm redan seg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mora Ice Pro 200mm redan seg

Hej.

Köpte för någon månad sedan en ny Mora Ice Pro 200mm till säsongens ismete. Borren sköttes pedantiskt men redan efter 3 turer var det galet seg, skären är fortfarande som nya men den bara slutade ta helt enkelt och nu går det inte att borra alls utan att ge massa tryck på den.

Är detta ett vanligt fel med dessa? Vad kan man göra?

Hörde något om att det var fel vinkel på skären på dessa och att man kunde ha en bricka emellan skär och borr?
    Fiskefilms kanal på YouTube! http://www.youtube.com/user/JACFishingTeam

Tyvärr är den nog inte bättre nog bara Rantannen orginal borr där kronan håller flera år .

Man får vad man betalar för bara köpa nya .

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
      Tyvärr är den nog inte bättre nog bara Rantannen orginal borr där kronan håller flera år .

Man får vad man betalar för bara köpa nya .

/Fredrik
      Men den ska ju hålla mer än 3 turer xD Kanske borrat 40-50 hål med den i 1-2dm is eller något sånt
      Fiskefilms kanal på YouTube! http://www.youtube.com/user/JACFishingTeam

Kommentera

Klart att den ska, men som jag skrev i en annan post. Jag har haft min Rantannen i över 20 år, borrat 1000-tals hål och den har inte behövts slipas än. Innan den hade jag 2 st Mora borrar...I say no more.

Kommentera

Är det inte så att det är mjukare is nu, så att den inte får samma grepp.

Märkte det med min ice easy, i slutet av förra säsongen tog den knappt något, men nu var skären som nya iår.

Kommentera

Om du köpt den för någon månad sen är det väl bara gå till butiken med den och be dem kolla på den.

Jag har haft en Mora Ice Easy i tre vintrar nu och funkar bra.

Du får heller inte banka med den så skären får fel vinkel.

Kommentera

Mjuk is är definitivt sämre att borra i, sedan kan du ju ha råkat borra i något som liggat infruset i isen. Redan microskopiska skador på eggen försämrar resultatet rejält. De värsta ställena att borra på är definitivt inom kastavstånd från stränder där det finns tillgång till småsten, man kastar ut dem på isen , lite töväder o de sjunker ner en bit. Så blir det frost och du har en perfekt eggmarodör i isen. Att försöka på egen hand slipa till eggen utan specialutrustning är nästan dömt att misslyckas, de med lösa skär , skaffa nya och de med krona , lämna in till slipning. Använder Rantanen själv och som sades tidigare , har man inte otur o borrar i något så håller kronan oerhört länge. I min ungdom fanns s.k Skopborr, hade ett ABU-Eminent som blivit stående på vinden i många år och för ett par år sedan såldes ett nytt skopskär på Tradera som jag budade hem för 10 kr. När jag testade med den helt nya skopan såg man verkligen vad bra bett betyder, chokade mina klubbkompisar med att komma med detta borr till årets första KM ,fick många erbjudande om att låna reservborr men avböjde eftersom jag visste att på ca 15cm hård is borrade jag i stort sett lika fort med denna antikvitet som med mitt Rantanen.

Kommentera

jag tror du fått ett slag mot skären så vinkeln är fel, hänt mig några gånger. Räcker med att man slår ner borren lite oförsiktigt mot isen eller den faller och slår i mot bladen.

Har kört en mora ice pro 200mm i 3 säsonger nu och fuckar man inte vinkeln på dom så håller bladen länge.

Kommentera

Här är en länk som Du kan kolla + sliptips:

Men köp ett par nya skär och prova att slipa dom gamla!

Kommentera

Jag har också en Mora ice pro 200mm, inga problem alls med det.
                    Kolla att skären inte har lossnat i skruvarna, och att det inte är någon grad på de.
                    Att bara Rantanen skulle kunna göra ett hål i isen är bara skitsnack.

"Man betalar för det man får!"

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                    8 svar
                    256 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                    6 svar
                    134 visningar
                    0 gillar