Hur gör man egen mörtstuga ???? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur gör man egen mörtstuga ????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur gör man egen mörtstuga ????

Hejsan tänkte bygga en egen mörtstuga och tänkte fråga hur är enklaste sättet man kan göra den på är det hönsnät eller fiskenät? sedan hur då enklaste sätt gör det och är det svårt ? alla tips mottages med glatt nöje!

https://www.youtube.com/watch?v=9UkkD5PqKBA

Kommentera

ok tackar har sett alla dem dära video klippen om hur man bygger men tänkte mera också hur man gör vilket nät som är bäst och om man kan bygga på andra sätt?

Kommentera

Köp en!

Kommentera

Tänkte på det men vill gärna ha ett litet projekt att pyssla med och har nog inte dem pengarna att köpa en ny !

Kommentera

Jag har byggt en egen.

Jag byggde en träram/box av småreglar... och klädde in sidorna med vanligt hönsnät. Jag gjorde ingång för fiskarna som en strut av hönsnätet. Sen var det bara att lägga i bollar av mäsk och väntar över natten. Fick en liten brax första gången

Det viktigaste:
            Detta är inte raketforskning. Det är superlätt. Bygg bara en låda av hönsnät med ram av trä (om du vill) och se till att ha lagom stora ingångar. Gärna strutformade för att försvåra att fiska ska kunna fly.

Det mindre viktiga:
            Det finns ganska billiga på Jula!

Kommentera

Köp fyrkantigt putsnät på Jula etc, nätet i sig är styvt nog att bära sin egen konstruktion, behövs ingen stomme så att säga...

Kommentera

svetsat fykantsnät är kanon att bygga av...ingen stomme behövs som sagt....
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Byggde en mörtstuga förra året som istället vart en sump i slutändan, använda "finmaskigt" hönsnät och 3mm ståltråd som ram och använde tunnare narjtråd att dra ihop allt med. Gick bra men tog sin tid. Kan ha tagit i överkant för den vart rätt stor. I efterhand känner jag att köpa en var ett bättre alternativ, visst kul att skapa något eget men betydligt smidigare att köpa en. Använde i år en mörtstuga köpt från jula, tror de kostar 199kr eller något sånt. Funkade kanonfint och mäskade med (kokt havregryn, linfrö, socker och vaniljsocker), bollarna som jag gjorde var i handbollstorlek och gick precis in i stugan genom ingångarna. Var varmt i vattnet i somras, men de höll ledigt 2-4 dagar och hade alltid mört, brax, abborre, en å annan gädda samt kräftor vissa gånger i stugan. Julas mörtstuga är väl inget kvalitetsköp, kommer säkert hålla nästa år men sen kan den nog kräva lite reparation. Ska jag göra en ny egen stuga skulle jag kolla på julas stuga och göra något liknande med 3st ringar av 3mm tråd, gör 4st "stag" som fäster i alla 3 ringarna, klä den med "finmaskigt" hönsnät och göra ingångarna kanske lite mindre än julas, men det beror ju på såklar, jag önskade brax då till vissa turer och brax upp till kilot tog sig in.
                  Senast ändrad av kenta_85; 2015-01-05, 22:46.
                  Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Någon som vet andra liknande material som putsat nät/galvaniserat nät men som håller bättre? Efter en vinter är mina väldigt slitna och trasiga. Vad använder ni för material?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                    9 svar
                    240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Arbetar...