Ursprungligen postat av fear
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Borra hål med skruvdragare!!
Collapse
X
-
Den här vintern har jag pimplat och borrat en del, och dessutom insett att det är ett bra och smidigt sätt att borra med skruvdragare istället för att borra för hand. Nu är ju pimpelsäsongen över iallafall i Uppland. Jag hann med att prova på det där med att borra hål i isen med hjälp av skruvdragare. Till nästa säsong kommer jag att använda en annan skruvdragare när jag ska pimpla. Det lilla jag hann med att testa, så kunde jag konstatera att batteriet är viktigt. Helst ska man ha en skruvdragare med ett batteri på runt 3ah eller mera eftersom det tar mycket på batterierna när man borrar i is.
Kommentera
-
Jag tänkte provat att lånat med mig min bosch 18v slagborrmaskin och provat med.. Måste ju vara mkt bättre än skruvdragare! Och blir det för tungt så har man ju slagfunktionen.. Bosch nya 18v batterier finns i 6a/h nu med! 2 batterier så byter man när batteriet är på 30% så bör det gå fint
Kommentera
-
Låter intressant med batteridriven slagborrmaskin, det kanske skulle vara något. Jag provade att borra med brorsans black and decker, skruvdragare/slagborr, tyvärr så var det bara det att batteriet tog musten ur sig när jag använde slagborrfunktionen så det blev inte ens att det räckte till att borra ett håll. Men det batteriet var ett nickel-kadmium och den sämsta sorten. Men borren fick en jävla snurr iallafall! Så jag borde nog ha en dedicerad maskin, alltså en riktig slagborrmaskin isåfall till nästa säsong. Om man har 6 ah så borde batteriet räcka till några hål om inte slagborrmaskiner drar mer batteri än om man använder vanlig skruvdragare.
Kommentera
-
Ser ingen anledning att använda slag, tror att det finns en liten risk på sikt att man med slag ändrar skärvinkeln och får ett sämre bett.
Har i två säsonger kört med skruvdragare utan slag till en Mora Nova 110 mm. Började med en nyare 18v Makita men gick över till en 14v Hilti sf144 som har några år på nacken. Kraften är inget problem och ett 3ah batteri räcker till väldigt många hål. Nu har jag flera batterier men har aldrig behövt byta på en fisketur.
Borrar snabbt och enkelt och jag kommer aldrig veva för hand igen.
Kommentera
-
Det är nog sant det där med att man kan förstöra borren om man använder hammar-funktionen på en borrmaskin. Tyvärr har inte jag gjort några vetenskapliga tester på detta, men till nästa säsong ska jag prova vilket det går snabbast att borra med slagborrmaskin där man inte använder hammar-indikeringen eller vanlig skruvdragare. När det gäller skären så är dom väldigt känsliga för att slipas om, har själv förstört skären på en borr den här säsongen. Men har man reservskär och skiftnyckel och skruvdragare samt extra batteri ska väl inget kunna hända på pimpel-turen.
Kommentera
-
Numera så finns det 36volts skruvdragare med fantastiskt vrid. Har man bara en adapter som håller så funkar det. Skruvdragaren väger ca 3,3-3,6kg med batteri och kostar 7-8000. Eftersom jag har en trasig axel har jag läkarintyg å får anv skruvdragare även på tävling. Men till min 18v Bosch anv jag ett 6ah batteri å då räcker det hela tävlingen. Då är borren visserligen bara 110mmSenast ändrad av saiko; 2017-04-22, 17:40.
Kommentera
-
Har gjort ett ytterst ovetenskapligt test med min Ryobi .
Ett 1,3 Ah batteri räcker till sex hål med 130mm borr om isen är 90cm ( Trolltjärn Umgransele )
Är isen däremot bara 50cm kör jag 14-15 hål utan problem ( Rödingträsk Fredrika )
Havsisen är mycket mer porös så där räcker batteriet längre .Spiggpimplare
Kommentera
-
Lovade i förra säsongen en mer vetenskaplig test av att använda skruvdragare på en isborr. Har provat en parkside och Bosch gröna serien 18v respektive 20v. Och har provat dessa på en mora ice easy 125mm med adapter. Det som jag kan säga till alls som funderar kring detta. Är att det är bättre att satsa på proffs-maskiner som har mer kraft och större battetikapacitet! I mitt test orkade inte någon av dessa maskiner att borra i 60cm is utan att bromsen slog i. Därför skulle jag rekomendera en stark skruvdragare om du ska borra hål i tjock is.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
|
9 svar
240 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()