Vanlig isborr 250mm? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vanlig isborr 250mm?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Riktiga karlar använder isbill!!!

    Då spelar inte storleken på hålet eller istjockleken nån roll.

    //Tantor
    [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

    Kommentera


    • #12
      Jag gjorde en enkel lösning för att kunna alternera mellan motorborr och handborr med min 250 lazer. Använder handvarianten om isen inte är tjockare än 15-20 cm men den går riktigt tungt, Känns som mer än dubbelt så tungt som en 200 easy iaf. Jag tog veven ifrån vanliga lazer handborren och sågade av en stump 22 kopparrör som jag borrade hål i för bulten. Då kan man välja själv om man vill ha 18mm(handborr) eller 22 mm motorborr...
      Bör kanske lägga till att det är ingen borr man vill köra upp 30 hål med men smidigare än att konka med sig motorborr om isen inte är spec tjock

      Kommentera


      • #13
        Att handborra 200+ mm hål skulle som sagt vara väldigt tungt och då speciellt under jobbiga isförhållanden. Jag har för mig att det finns en slags växellåda till vanliga isborrar men vet inte hur väl den fungerar. Har för mig att det finns info om den i någon tråd här på Fiskesnack men hittar den inte nu.

        Jag har en idé som gäller en mer lättborrad isborr för större hål men har kört fast lite när det gäller val av material. Skulle vilja bygga en prototyp för att testa den i verkligheten innan jag lägger ut mer info om idén. I teorin skulle den fungera mycket bra både som handborr och/eller ihop med exempelvis en skruvdragare.

        Dock blir det lite extra säkerhetsaspekter att tänka på om man borrar stora hål i isen. Vore inte så kul om folk trampar genom hålen och bryter ben osv. Det vore nog bra om man märkte ut hål som är större än ett visst antal mm.
        Senast ändrad av Bergman; 2016-02-03, 07:32.
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

        Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

        Kommentera


        • #14
          Här är en idé på temat.

          http://www.ebay.com/itm/ice-kicker-I...-/151910596313
          __________________________________________________ _____________________________

          Covfefe

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Leakim12345 Visa inlägg
            Vad skulle ni säga är minimum för ett hål för att få upp en 15kilos gädda? Räcker det med 200mm? Någon som haft en så stor fisk så den inte har kommit upp ur ett 200mm hål?
            Fick för många år sedan en rejäl regnbåge som gick trögt i ett 200:s hål .
            Den var 74 cm lång och högryggad som en aborre .

            Fileades direkt på plats och smörstektes i murrikan med wokgrönsaker .

            Såhär i efterhand ångrar jag att vi inte hade med en våg , har aldrig i mitt liv fått en så stor ädelfisk , varken förr eller senare .
            Spiggpimplare

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Leakim12345 Visa inlägg
              Vad skulle ni säga är minimum för ett hål för att få upp en 15kilos gädda? Räcker det med 200mm? Någon som haft en så stor fisk så den inte har kommit upp ur ett 200mm hål?
              200mm räcker för 15kg gädda.

              En gång i min ungdom då jag var en 16-17 år så hade vi på en gädda som bara lite av näppen stack upp i botten av hålet. Hade traditionell angelkrok så den lossnade dock. Men så var ryktet bland gubbarna bastun att där äter gäddorna svanar (rolig smily).

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                Att handborra 200+ mm hål skulle som sagt vara väldigt tungt och då speciellt under jobbiga isförhållanden. Jag har för mig att det finns en slags växellåda till vanliga isborrar men vet inte hur väl den fungerar. Har för mig att det finns info om den i någon tråd här på Fiskesnack men hittar den inte nu.

                Jag har en idé som gäller en mer lättborrad isborr för större hål men har kört fast lite när det gäller val av material. Skulle vilja bygga en prototyp för att testa den i verkligheten innan jag lägger ut mer info om idén. I teorin skulle den fungera mycket bra både som handborr och/eller ihop med exempelvis en skruvdragare.

                Dock blir det lite extra säkerhetsaspekter att tänka på om man borrar stora hål i isen. Vore inte så kul om folk trampar genom hålen och bryter ben osv. Det vore nog bra om man märkte ut hål som är större än ett visst antal mm.
                i den här tråden finns några växlar med...http://www.fiskesnack.com/forum/show...ragare+v%E4xel

                eller så är det denna du tänker på...http://jwproduktion.se/isydrill.html
                Senast ändrad av byggarn; 2016-02-04, 00:59.
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                0 svar
                199 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sebbe T
                av Sebbe T
                 
                Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                2 svar
                178 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Gädd-jos  
                Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                14 svar
                569 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                6 svar
                242 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Niklar
                av Niklar
                 
                Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                7 svar
                424 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Låg_Profil  
                Arbetar...
                X