ABU pimpel2 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU pimpel2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ABU pimpel2

    Hej!

    Jag har länge fiskat med ett ABU pimpel2 och tycker att det är det överlägset bästa spöt för rödingfiske.

    Nyligen köpte jag ett till min fru och jag blev väldigt besviken. Spötoppen sitter så löst att den kan lossna av sig själv. Förr var det bra sugpassning på dessa spön. Korkhandtaget är mycket sämre bearbetat och rullen kärvar och går tungt.

    En jobbarkompis till mig har köpt ett likadant spö efter min rekommendation och han upplevde samma sak. Jag har kontaktat säljaren och dom beklagar att jag inte är nöjd..... Har också provat kontakta ABU två gånger men dom har inte svarat på meddelandet.

    Har någon annan köpt ett sånt spö nyligen? Mest troligt har man bytt tillverkare och jag tycker att ABU borde ställa högre krav. Ska man betala nästan 400kr för ett pimpelspö tycker jag att det ska vara bättre kvalitet.

    För något år sedan skulle jag rekommendera alla att köpa detta spö för röding/lite tyngre fiske men idag tycker jag nog att man ska kolla på andra alternativt leta begagnat på tradera.

    VH//Anders

  • #2
    Jag skulle kolla på något modernare med haspelrulle t.ex. detta http://fladenstore.se/vinterfiske/pi...-ice-combo-bla

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
      Jag skulle kolla på något modernare med haspelrulle t.ex. detta http://fladenstore.se/vinterfiske/pi...-ice-combo-bla
      Jag har två liknande spön men när det är riktigt kallt tycker jag att både haspel och spinnrulle brukar börja krångla......

      VH//Anders

      Kommentera


      • #4
        Ett tips är att hålla koll på loppmarknader och/eller secondhandbutiker när det inte är säsong.
        Har sett flera Pimpel 2 av äldre generationer och priset brukar ligga på cirka 40-150 kronor styck.

        Intressant att de nya håller så dålig kvalité, det får mig att undra vad som har ändrats då den nya varianten rent utseendemässigt är lik äldre diton.

        Kommentera


        • #5
          Den gamla tillverkades i Sverige
          Nu är det väl Kina som gäller.. Billigt ska det vara.

          Kommentera


          • #6
            Är det så att dom gamla tillverkades i Sverige? Nu står det "Made in China" när man tar bort rullen. Det som stör mig mest är den dåliga passformen mellan handtag och topp. Borde inte vara så svårt att få till två gjutna plastbitar som passar ihop med dagens teknik.

            VH//Anders

            Kommentera


            • #7
              Testa dessa prylar då? http://www.fiskesnack.com/forum/show...FT-Extreme-Ice

              Kommentera


              • #8
                äh...finns inget som slår ett "pimpel 2" av äldre modellen vid pimpel efter röding och grov abborre.....får tydligen vara rädd om de man har....
                Anders, det går väl att limma toppen i värsta fall
                dock jäkligt bra att kunna byta...har avkapade styvare toppar till lakpimpel....jodå de är bäst till det också
                för övrigt kom de 1967 och då var handtagen ännu mer arbetade och det var en knapp att trycka in för att kunna lossa toppen....toppöglan var dock inte optimal...http://www.realsreels.com/NewRelease...Pimpel2JPG.jpg
                Senast ändrad av byggarn; 2017-01-22, 21:32.
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                  äh...finns inget som slår ett "pimpel 2" av äldre modellen vid pimpel efter röding och grov abborre.....får tydligen vara rädd om de man har....
                  Anders, det går väl att limma toppen i värsta fall
                  dock jäkligt bra att kunna byta...har avkapade styvare toppar till lakpimpel....jodå de är bäst till det också
                  för övrigt kom de 1967 och då var handtagen ännu mer arbetade och det var en knapp att trycka in för att kunna lossa toppen....toppöglan var dock inte optimal...http://www.realsreels.com/NewRelease...Pimpel2JPG.jpg
                  Jag måste dela spöt för att få ner det i skryllan så jag är inte så sugen på att limma. Man skulle iofs kunna limma på tappen och slipa till den så att den går tyngre men det tycker jag inte ska behövas på ett så dyrt spö. handtaget går snabbt att slipa till med sandpapper. Att rullen går tungt ser jag som ett större problem. Mitt gamla spö som är lagom inkört släpper iväg en liten lätt abborrpirk utan att man måste mata ut lina med handen. På det nya orkar inte min tyngsta pirk dra rullen utan hjälp.......

                  VH//Anders

                  Kommentera


                  • #10
                    Meddela Abu i Svängsta att du är missnöjd med kvalitén på ditt spö. Abu har aldrig varit annat än tillmötesgående och serviceminded när jag har varit i kontakt med dem.

                    http://www.abugarcia.se/kontakt.html

                    Mitt Abu Pimpel 2 från sent 90-tal har bra passform i holken, men korkhandtaget satt på trekvart så det gjorde jag om.
                    Senast ändrad av Låg_Profil; 2017-01-25, 23:22.
                    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                    0 svar
                    215 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sebbe T
                    av Sebbe T
                     
                    Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                    2 svar
                    180 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    606 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    6 svar
                    245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                    7 svar
                    434 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Låg_Profil  
                    Arbetar...
                    X