Ursprungligen postat av jesper92
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vedbrasa på isen
Collapse
X
-
Finsk kamin, överlägset. Tag en björk stam på en metef, ca 30 cm i diameter eller mer. Skär ett kryss i den, lämna en par cm i botten. Tänd med tändvätska. Brinner ca 30-40 min. Bra för fyra vedträn. Och kommer upp från vattnet. Och vill man värma mat ställer man kastrullen eller pannan ovanpå
Kommentera
-
Tänkter att det är rätt bökigt att släpa en halv stam med ut. Dessutom är det långt ifrån allas, skulle nog säga majoriteten som inte har ved hemma, eller ens tillgång till ved. Och dom som har tillgång till ved har den redan klyvs.
Men det funkar säkert kanon i praktiken
Kommentera
-
Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggTänkter att det är rätt bökigt att släpa en halv stam med ut. Dessutom är det långt ifrån allas, skulle nog säga majoriteten som inte har ved hemma, eller ens tillgång till ved. Och dom som har tillgång till ved har den redan klyvs.
Men det funkar säkert kanon i praktiken
Nu gör inte jag mina så brutalt stora som Björn utan snarare ~40cm höga, funkar fint att spänna fast en sån på ryggsäcken och kanon för att steka lite käk och koka kaffe. Men ska jag elda på isen så tar jag skotern så jag kan packa med en rejäl brasa.
Kommentera
-
Har en öppen skoterkälke med ryggstöd. På ryggstödet har jag monterat en ram, som går ut ca 40cm från ryggstödet och på ramen sitter en gammal diskho där jag satt uppsamlare för aska undertill och så ett grillgaller med gångjärn som man kan fälla upp och ner! Funkar galant om man har med en vedsäck.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
|
9 svar
240 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()