Problem med isborr. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med isborr.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Problem med isborr.

    Har en Mora ice 200mm som är nyköpt.
    Dock fäster den inte i isen när man skall borra, den skär inte ned utan "vobblar" på ytan, trycker man ner som fasen går det att borra dock men det blir för trögt.

    Någon som vet hur jag fixar till detta?

  • #2
    Låter som fel vinkel på skären. Kolla så de sitter som de ska.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #3
      Verkar som sagt att skärvinkeln är för låg så att den inte borrar ner sig.

      Kom dock ihåg att en 200mm är ganska tungborrad så det krävs lite kraft att få den att bita.
      Jämför med en ny borr, eller om du av butiken får låna en annan ny o jämföra med !?

      Kommentera


      • #4
        Själv är jag totalt anti med allt som heter mora och isborrar att göra. Det var dom jag började flåsa hål med.
        Men jag minns att det följde med små smala plattjärn att sätta ovanför skäret för att öka vinkeln. Men nu pratar vi 20 år sedan. Kan ju ha hänt något i utvecklingen hos mora borrar sen dess.

        Men är den nyköpt så prata med handlaren. Måndagsexemplar finns av allt. Kan ju vara vinkeln på borren också som är galen.
        Är det skär eller krona? Vid krona så är det bara att byta den. Men vid skär så kan felet vara i fästet.

        Kommentera


        • #5
          Jag har en Mora ice easy 200. Har använt den en gång, funkade mycket bra. Har även en drygt 30år gammal Moraspiralen 125 som hade den typ av plattjärn som beskrivs ovan.
          kolla att skären sitter fast ordentligt och kolla att inget skär verkar ojämnt eller deformerat. Låter som ett reklamationsärende om det inte är så att något skär bara sitter skevt.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Gös123 Visa inlägg
            Har en Mora ice 200mm som är nyköpt.
            Dock fäster den inte i isen när man skall borra, den skär inte ned utan "vobblar" på ytan, trycker man ner som fasen går det att borra dock men det blir för trögt.

            Någon som vet hur jag fixar till detta?
            200 mm är ett stort skär som går trögt att borra med. Du kan ju prova att ändra vinkeln på skäret genom att dra en kniv längs skäret på insidan resp. utsidan o testa vilken sida det tar bäst på. Det är ett gammalt beprövat knep så ha alltid en kniv med dig när du är ute på isen.

            OBS! Slipa aldrig på skärets undersida.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #7
              Finns dom som slår borren i isen för att få bort is, och gör man det så brukar det inte funka nåt vidare att borra, så var försiktig med skären, de är ömtåliga.

              Kommentera


              • #8
                Ser ut att följa borrens form väldigt bra och kan inte se någon större skillnad mot min 110mm borr.
                Tyvärr inköpt för 2 år sedan så ingen garanti, har inte haft is innan. Men känns onödigt köpa nya skär, isf ny borr..

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Gös123 Visa inlägg
                  Ser ut att följa borrens form väldigt bra och kan inte se någon större skillnad mot min 110mm borr.
                  Tyvärr inköpt för 2 år sedan så ingen garanti, har inte haft is innan. Men känns onödigt köpa nya skär, isf ny borr..
                  Prova o gör som jag skrev 2 inlägg ovanför detta. Jag har själv hat ett 150 mm när jag fiskade Lake n Huskvarna o angalade gädda. Isarna kan vara olika hårda så det är bara att prova sig fram.
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                  /Stefan

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

                    Prova o gör som jag skrev 2 inlägg ovanför detta. Jag har själv hat ett 150 mm när jag fiskade Lake n Huskvarna o angalade gädda. Isarna kan vara olika hårda så det är bara att prova sig fram.
                    Hänger inte med riktigt hur du menar, har du lust att utveckla lite?

                    Skall kniven in under skären för att se hur långt in man kommer på varje sida för att se vinkeln?
                    Senast ändrad av Gös123; 2019-02-02, 19:54.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                    0 svar
                    210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sebbe T
                    av Sebbe T
                     
                    Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                    2 svar
                    180 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    601 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    6 svar
                    245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                    7 svar
                    434 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Låg_Profil  
                    Arbetar...
                    X