Problem med isborr. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med isborr.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gös123
    replied
    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

Lägg knivens egg mot ena sidan av skäret o pressa rätt hårt o dra egget efter hela skäret. Gör likadant på motsatt sida. Alltså det andra skäret så ändrar skäret sin vinkel. Man börjar med insidan av skäret.
    Låt skären sitta kvar på borret medan du gör detta så att du inte slinter o riskera att skära dig.

Om inte detta tips hjälper dig så letar du reda på någon som är gammal i gemet o vet vad han talar om.
    En fråga är alltid fri att ställa. Jonsson har själv hjälpt ungdomar när jag har kunnat!

Lycka till!
    Tack, värt ett försök.

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
    Har aldrig hört någon som fått fel skärvinkel på ny borr i modern tid, det brukar vara betydligt vanligare att skäret kommit emot något hårt och blivit slött. Det behövs oerhört lite för att skäret ska bli helt odugligt, mindre skador än vad man kan känna eller se. Jag hade provat byta dem.
    Nej, det är väl inte vanligt men ibland beror det på isen.

Lämna en kommentar:

• Norden
    replied
    Har aldrig hört någon som fått fel skärvinkel på ny borr i modern tid, det brukar vara betydligt vanligare att skäret kommit emot något hårt och blivit slött. Det behövs oerhört lite för att skäret ska bli helt odugligt, mindre skador än vad man kan känna eller se. Jag hade provat byta dem.

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Gös123 Visa inlägg

Hänger inte med riktigt hur du menar, har du lust att utveckla lite?

Skall kniven in under skären för att se hur långt in man kommer på varje sida för att se vinkeln?
    Lägg knivens egg mot ena sidan av skäret o pressa rätt hårt o dra egget efter hela skäret. Gör likadant på motsatt sida. Alltså det andra skäret så ändrar skäret sin vinkel. Man börjar med insidan av skäret.
    Låt skären sitta kvar på borret medan du gör detta så att du inte slinter o riskera att skära dig.

Om inte detta tips hjälper dig så letar du reda på någon som är gammal i gemet o vet vad han talar om.
    En fråga är alltid fri att ställa. Jonsson har själv hjälpt ungdomar när jag har kunnat!

Lycka till!

Lämna en kommentar:

• Gös123
    replied
    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

Prova o gör som jag skrev 2 inlägg ovanför detta. Jag har själv hat ett 150 mm när jag fiskade Lake n Huskvarna o angalade gädda. Isarna kan vara olika hårda så det är bara att prova sig fram.
    Hänger inte med riktigt hur du menar, har du lust att utveckla lite?

Skall kniven in under skären för att se hur långt in man kommer på varje sida för att se vinkeln?
    Senast ändrad av Gös123; 2019-02-02, 19:54.

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied
    Ser ut att följa borrens form väldigt bra och kan inte se någon större skillnad mot min 110mm borr.
    Tyvärr inköpt för 2 år sedan så ingen garanti, har inte haft is innan. Men känns onödigt köpa nya skär, isf ny borr..
    Prova o gör som jag skrev 2 inlägg ovanför detta. Jag har själv hat ett 150 mm när jag fiskade Lake n Huskvarna o angalade gädda. Isarna kan vara olika hårda så det är bara att prova sig fram.

Lämna en kommentar:

• Gös123
    replied
    Ser ut att följa borrens form väldigt bra och kan inte se någon större skillnad mot min 110mm borr.
    Tyvärr inköpt för 2 år sedan så ingen garanti, har inte haft is innan. Men känns onödigt köpa nya skär, isf ny borr..

Lämna en kommentar:

• Edguy
    replied
    Finns dom som slår borren i isen för att få bort is, och gör man det så brukar det inte funka nåt vidare att borra, så var försiktig med skären, de är ömtåliga.

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied
    Har en Mora ice 200mm som är nyköpt.
    Dock fäster den inte i isen när man skall borra, den skär inte ned utan "vobblar" på ytan, trycker man ner som fasen går det att borra dock men det blir för trögt.

Någon som vet hur jag fixar till detta?
    200 mm är ett stort skär som går trögt att borra med. Du kan ju prova att ändra vinkeln på skäret genom att dra en kniv längs skäret på insidan resp. utsidan o testa vilken sida det tar bäst på. Det är ett gammalt beprövat knep så ha alltid en kniv med dig när du är ute på isen.

OBS! Slipa aldrig på skärets undersida.

Lämna en kommentar:

• Cyaneus
    replied
    Jag har en Mora ice easy 200. Har använt den en gång, funkade mycket bra. Har även en drygt 30år gammal Moraspiralen 125 som hade den typ av plattjärn som beskrivs ovan.
    kolla att skären sitter fast ordentligt och kolla att inget skär verkar ojämnt eller deformerat. Låter som ett reklamationsärende om det inte är så att något skär bara sitter skevt.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
8 svar
342 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
6 svar
209 visningar
0 gillar