Förbättringar inför pimpelfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förbättringar inför pimpelfisket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Förbättringar inför pimpelfisket

    Hej! Det är så att jag har pimplat kanske minst 15 gånger i hela mitt medan jag har sportfiskat hel mitt liv. Nu till problemet. Jag är på fisketävlingar där jag hamnar princip sist varje gång. Vad är felet? Jag kör med 0,20 lina, bergmans pirk silver/guld och röd, vit o grön limkrok. Fick ca 40 små abborrar idag på fisketävlingen. Andra får 100+. Jag borrar ett nytt hål så fort hålet börjar bli seg fiskad. Tycker ändå det tråkigt med små aborrar som är lika långa som mitt långfinger. Fiskar nära till lands alltså näst intill kanten av sjön.

    idéer / tips på att få upp de stora abborrarna?

  • #2
    Har du koll på vilka som bukar vinna eller alltid placera sig högt upp. I så fall följ efter dem härma och fiska i närheten på nästa tävling.

    Kommentera


    • #3
      Spana in var de som ofta hamnar i topp på fisketävling är på sjön. Kolla även in tekniken de använder och jämför med din egen. Apa efter.

      Försök få tag i djupkarta över den sjö du ska till.

      Plöj igenom pimpelfilmer på youtube för att lära dig mer.

      Vilka storlek på pirk och krok använder du?
      Använder du maggot?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Haspelmannen Visa inlägg
        Spana in var de som ofta hamnar i topp på fisketävling är på sjön. Kolla även in tekniken de använder och jämför med din egen. Apa efter.

        Försök få tag i djupkarta över den sjö du ska till.

        Plöj igenom pimpelfilmer på youtube för att lära dig mer.

        Vilka storlek på pirk och krok använder du?
        Använder du maggot?
        Jo det sant, ibland gör jag ändå det och följer efter. De kör oftast med vertikalpirk+limkrok. Jag använder stl 14 tror jag. Pirken + krokarna jag kör med fungerar riktigt bra. Tror du det skulle vara bättre att köra med mindre krokar? Tänkte de kan kanske sväljer hela kroken istället?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av PerN Visa inlägg
          Har du koll på vilka som bukar vinna eller alltid placera sig högt upp. I så fall följ efter dem härma och fiska i närheten på nästa tävling.
          Brukar vara i deras närhet. Deras teknik är samma som jag kör med, ner till botten, veva upp ca 5-10cm och vänta 5 sekunder innan jag gör lockrygg. Ibland brukar jag låta pirken ner till botten för att sand o annat på botten virvlar omkring.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Alan Visa inlägg

            Jo det sant, ibland gör jag ändå det och följer efter. De kör oftast med vertikalpirk+limkrok. Jag använder stl 14 tror jag. Pirken + krokarna jag kör med fungerar riktigt bra. Tror du det skulle vara bättre att köra med mindre krokar? Tänkte de kan kanske sväljer hela kroken istället?
            Stl 14 tycker jag är en bra allroundstorlek. Jag kör med 12-14, men jag tävlar aldrig. Vet att en del går ned till 16 om det behövs.

            Vad för färg kör du på limkroken?
            Sätt på en maggot, om du inte redan gör det.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Haspelmannen Visa inlägg

              Stl 14 tycker jag är en bra allroundstorlek. Jag kör med 12-14, men jag tävlar aldrig. Vet att en del går ned till 16 om det behövs.

              Vad för färg kör du på limkroken?
              Sätt på en maggot, om du inte redan gör det.
              Byter färg på kroken då jag tycker den är hur bransom helst. Det är en röd, vit och grön med en vit diamant. Resten av krokarna är färg glada. Har även 12 och 16 krokar, kanske testa att ta mindre krok? Och jag kör med maggot, det funkar bra för min del. Vad kör du med färger som attraherar abborren?

              Kommentera


              • #8
                Byta pirk är ett hett tips!! Klart att bergman fångar fisk, men fy så usel när det ska gå fort....

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Alan Visa inlägg
                  Hej! Det är så att jag har pimplat kanske minst 15 gånger i hela mitt medan jag har sportfiskat hel mitt liv. Nu till problemet. Jag är på fisketävlingar där jag hamnar princip sist varje gång. Vad är felet? Jag kör med 0,20 lina, bergmans pirk silver/guld och röd, vit o grön limkrok. Fick ca 40 små abborrar idag på fisketävlingen. Andra får 100+. Jag borrar ett nytt hål så fort hålet börjar bli seg fiskad. Tycker ändå det tråkigt med små aborrar som är lika långa som mitt långfinger. Fiskar nära till lands alltså näst intill kanten av sjön.

                  idéer / tips på att få upp de stora abborrarna?
                  Framgångsrika pimpelfiskare rycker inte så hårt och ofta i spöt utan darrar mest med spötoppen och har små 3-krokar med doftande och välsmakande maggots trädda över varje krokspets...

                  Old Firehand
                  Leif Engsström

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Svalsjo666 Visa inlägg
                    Byta pirk är ett hett tips!! Klart att bergman fångar fisk, men fy så usel när det ska gå fort....
                    Har andra pirkar, tycker bergmans pirken fungerar bäst. Har även SM-pirken, lite större (12g) men inte testat än. Man vill ju ut o testa lite olika pimpel teknik o utrustning, men tyvärr jobbar man varje vardag och är ledig endast lör & sön. Söndagar är alltid tävlingsdagar.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                    0 svar
                    210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sebbe T
                    av Sebbe T
                     
                    Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                    2 svar
                    180 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    600 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    6 svar
                    245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                    7 svar
                    434 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Låg_Profil  
                    Arbetar...
                    X