Är det helt "ute" att angla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det helt "ute" att angla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Är det helt "ute" att angla?

    Slängde nyss in en ny tråd angående skötsel av en mörtstuga.
    Under tiden jag skrev den kom jag att tänka på en annan sak.

    Jag köpte ett gäng ismetesspön förra vintern och det var ett riktigt lyft. Men samtidigt har jag svårt att släppa den gamla hederliga anglingen som jag faktiskt firar 25-årsjubileum med i år. Metoden kan nog anses vara väldigt low-tech i dessa kretsar men faktum är att det måste ha tagits sjukt många gäddor på detta vis genom tiderna. Det är ju en viss charm att sitta där på isen med en stänkare och det plötsligt smäller av en knallkork. Och jaja, vissa tycker att det är fusk med knallkork medans andra tycker det är en del av anglingen. Dessutom kan det vara svårt att se själva flaggningen på donet efter några järn medans en distinkt knall garanterat väcker upp den mest packade fiskaren. Så länge man springer mot donet och inte följer efter röken från knallkorken som driver med vinden..det har faktiskt hänt. De fick hämta killen med spark mitt på sjön

    Så alltså, finns det någon på det här forumet som faktiskt anglar utan att prata om det eller är det bara ismete som gäller nuförtiden?


    Hälsningar

    Uffe
    - Alltid vassa krokar!!!

  • #2
    Hej!

    Jag anglar ibland, tycker det är en riktigt trevlig vinter aktivitet! Använder dock stora trekrokar istället för de klassiska angelkrokarna!

    Kör inte med knallkork gillar nämligen att sitta och spana, samt att jag föredrar att inte dricka när jag e på sjön! Men det är ju en smaksak!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

    Kommentera


    • #3
      Jag tror många tycker det är "oetiskt/omoraliskt" att angla, eftersom man kan likna det vid att lägga nät, om man har ett 50-tal angeldon. Har för mig att jag läst det i en annan tråd på fs. Många klagade på att det var "fusk" att bara sätta ut dem och sen vänta. Det var inte sportfiske enligt dem. Själv har jag tre angeldon som jag brukar fiska med, och det anser jag är sportfiske men har hört om vissa som sätter ut 50 stycken och inte hinner med alla när de få hugg. Har för mig att tråden hette: Är angling sportfiske? (eller något liknande namn ialfall)..
      Google wont search for Chuck Norris, because google knows you don`t find Chuck Norris. He finds you

      Kommentera


      • #4
        Nej då. Jag tycker nog att de gamla hederliga angel fisket är det roligaste. det kräver lite mer av den som fiskar, om man använder vanlig angelkrok vill säga.
        Jag tycker inte att det är fel med knallkork, sätter du många don och det snöar är det nästan ett måste tycker jag,

        Vad det gäller om angling är sportfiske eller ej?
        Jag brukar sätta 10-15 don med den gamla hederliga angelkroken,
        När man är ute med kompisarna så tävlar man alltid om vem som lyckas att dra upp flest.
        Jag tycker att det är sportfiske, är inte det sportfiske så kanske man skall ifrågasätta tex.:
        Fiske där man mäskar en plats i flera daga före fisket.
        Fiske med flera krokar samtidigt tex. strömmings fiske.
        Trolling fiske med flera spön och ekolod.

        Kommentera


        • #5
          Ville bara understryka att det inte var jag som tyckte att angling inte är sportfiske, utan det var den allmänna åsikten här på forumet. Men visst kan jag hålla med om att 50 angeldon är väl överdrivet. Men har man så många don man kan hantera så är det lungt
          Google wont search for Chuck Norris, because google knows you don`t find Chuck Norris. He finds you

          Kommentera


          • #6
            Jag anglar traditionellt med angelkrok men med nya "korken" 6mm ollonskott.
            Perfekt fiske även om man har barn med sig ut på sjön brukar använda vad fiskekortet tillåter i mängd ,men ofta blir det färre runt 10 st är man fler kan man naturligtvis använda flera don.

            Däremot gillar jag inte när man blandar in alkohol vid fiske ,efteråt är helt ok bara man inte tvingar mig att dricka
            Senast ändrad av Gruvis; 2007-10-19, 13:09.

            Kommentera


            • #7
              Njae, jag håller nog med om att 50 don är för mycket!

              Jag har bara 10 och det känns lagom att hålla reda på medans man käkar korv eller pimplar lite!
              Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

              Kommentera


              • #8
                Angelfiske är både kul och spännande och defenitivt en sportfiskemetod om man inte överdriver antalet som angetts ovan, har anglat mycket förut och då hade vi ett max på 10 don/person (eget beslut) och självklart var det tävling mellan oss.

                Knallkork hör liksom till och underlättar om man sitter vid brasan och käkar och inte ser alla don hela tiden sen gillar jag ljudet då det triggar igång instinkten och alla vet att nu gäller det.

                Dessutom passar fiskemetoden bra om man har barn eller icke fiskebitna personer med då dem kan vara med men ändå inte behöva kunna något fast dem får dela spänningen

                Däremot ser jag inte kopplingen med att fiska och dricka och det är samma oavsett fiskemetod, speciellt om man är ute på sjön med båt eller på is så är det i min mening vanvettigt att försämra sitt omdömme och förmåga med att dricka det har inget där att göra imho.

                Kommentera


                • #9
                  Tja, angeldon är ju enkelt och billigt. Dock föredrar jag ismete, det är skojigare att ta gäddorna på spö. Har inget emot fiskare med några angeldon, men när vissa använder 60 st och inte ens hinner med att ta alla gäddor inom 15 minuter, då är det snett.

                  Alkohol och fiske har ingenting med varandra att göra, dessutom äventyras säkerheten. Tänk också ni äldre "gubbar" (över 30 , som jag ) på att de yngre fiskarna ser upp till er och då är det inte föredömligt att dricka på isen eller vattnet. Monkey see, monkey do.
                  Senast ändrad av Captain_Lovestar; 2007-10-19, 13:46. Anledning: stavning...
                  www.hellfish.se

                  Kommentera


                  • #10
                    Oj, det där med stänkaren och järnet tog nästan mest skruv. Jag kanske bredde på lite för mycket där med anekdoten och allt och fick det att låta som vi är packade jämt men det var skrivet med glimten i ögat. Jag tycker att många inlägg har en tendens att bli överseriösa i vissa fall.
                    Men i de fall det har hänt har vi varit ett kompisgäng i åldern 30-40 (jajjemän, kategorin som toppar statistiken med drunkningsolyckor) som haft väldigt trevligt tillsammans på isen. Fiske, badtunna, bastu och avslutning med middag.
                    De gånger våra familjer medverkar väljer vi självfallet att hålla fisket nyktert.

                    Men som sagt, fiskemetoderna varierar och var och en väljer själv tillvägagångssätt.
                    Man kan ju faktiskt hälla spriten i borrhålen oxå så fryser det inte igen lika snabbt

                    När det gäller antal don brukar vi använda 10-15 st beroende på hur många vi är som fiskar, 3 st per person ungefär.
                    Senast ändrad av AllIn Fishing; 2007-10-19, 14:45.
                    - Alltid vassa krokar!!!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                    0 svar
                    216 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sebbe T
                    av Sebbe T
                     
                    Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                    2 svar
                    180 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    6 svar
                    245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                    7 svar
                    435 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Låg_Profil  
                    Arbetar...
                    X