Är det helt "ute" att angla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det helt "ute" att angla?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om vi ska fortsätta på den punkten med "stänkaren"så är det väl så att det inte finns något som värmer så som en nyvärmd kopp vinglögg när man har suttit i ett par timmar på isen .
    Sedan vill jag bara tillägga att angling kan vara helt underbart en fin vinterdag , sitta och grilla litegrand och tjata skit en stund mellan huggen !!
    Fear no fish

Kommentera

Det finns som antytts ovan en social komponent i angelfisket även om någon eller några i familjen är mest intresserade av fisket. Att bara umgås kan för en del av deltagarna vara mera givande än själva fisket. För ungarna som inte har ro att sitta och fånstirra på ett antal vippor är brasan, korven och möjligheten att leka mellan huggen mera viktig än man kan tro. Samma med dem som känner för att bara sitta i lä och låta solen rita fräknar i nyllet. För mig är angelfiske ett sätt för flera familjer att umgås på sjön och som bonus få med sig ett par gäddor hem.

Ismete må ha sina plusvärden men nog ligger det aningen mer målinriktat utövande i det. Där hägrar nog nöjet att få leka en stund med de vårtunga gäddmadammerna mest.
      Senast ändrad av BeBest; 2007-10-20, 07:06.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av AllIn Fishing Visa inlägg
        Oj, det där med stänkaren och järnet tog nästan mest skruv. Jag kanske bredde på lite för mycket där med anekdoten och allt och fick det att låta som vi är packade jämt men det var skrivet med glimten i ögat. Jag tycker att många inlägg har en tendens att bli överseriösa i vissa fall.
        Men i de fall det har hänt har vi varit ett kompisgäng i åldern 30-40 (jajjemän, kategorin som toppar statistiken med drunkningsolyckor) som haft väldigt trevligt tillsammans på isen. Fiske, badtunna, bastu och avslutning med middag.
        De gånger våra familjer medverkar väljer vi självfallet att hålla fisket nyktert.

Men som sagt, fiskemetoderna varierar och var och en väljer själv tillvägagångssätt.
        Man kan ju faktiskt hälla spriten i borrhålen oxå så fryser det inte igen lika snabbt

När det gäller antal don brukar vi använda 10-15 st beroende på hur många vi är som fiskar, 3 st per person ungefär.

En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Det är ju en viss charm att sitta där på isen med en stänkare och det plötsligt smäller av en knallkork. Och jaja, vissa tycker att det är fusk med knallkork medans andra tycker det är en del av anglingen. Dessutom kan det vara svårt att se själva flaggningen på donet efter några järn medans en distinkt knall garanterat väcker upp den mest packade fiskaren. Så länge man springer mot donet och inte följer efter röken från knallkorken som driver med vinden..det har faktiskt hänt. De fick hämta killen med spark mitt på sjön...
          Kan bara säga, fiske och alkohol hänger inte ihop det minsta. Det är sådana idioter som du och dina kompisar som beter er illa på isen som skapar förbud på alla sätt och vis, som sedan vi andra får rätta oss efter.

Det bästa är om ni stannar hemma, innanför dörren, så slipper ni skada någon annan. Bara hoppas att man aldrig kommer att vara tvungen att besöka samma vatten.

Har redan som 20åring sett tillräckligt mycket vid våra vatten, och det är fan skrämmande hur ruskigt idiotiskt vuxna människor kan bete sig.
          sigpic

Kommentera

Jadu Flodebanan..det var ju otippat att du skulle yttra dig i frågan. Men om vi ska ta ner det här på den nivån med personangrepp har du kommit rätt.
            Har sett dina inlägg ett tag här på forumet och du måste vara rätt nöjd med dig själv som kan topprida alla i varje tråd som läggs ut.

Att sedan antyda att vi per automatik skulle bete oss illa bara för att vi vill avnjuta en skön dag på isen med fiske, trevligt sällskap, god mat och något från systembolagets sortiment
            Det är lite som om att skälla ut alla som inte köper en miljöbil.

Jag tycker du skall hitta en egen sjö att fiska på så folk slipper dina korkade synpunkter.

Håll dej till ämnet, besserwisser där..
            Senast ändrad av AllIn Fishing; 2007-10-19, 19:02.
            - Alltid vassa krokar!!!

Kommentera

jag kör angeldon,klart kul sen då man började med de som har ollonskotten blev det ju ännu bättre,brukar köra mina angeldon bland dem som kör med spön och ingen har då klagat över det än.
              Hellre fiskbonkare än hycklande djurplågare

Kommentera

Helt klart sportfiske med angeldon. Det e juh sptint fram till angeldonet som gäller ibland... :P

Bra sagt AllIn Fishing!

Kommentera

Minns en gång jag stod i kö i korvkiosken en vinterdag och ett gäng på 30-40 år kom in, detta vad vid 15-16 tiden på dan. Vad jag förstod hade dom varit ute på isen och pimplat/anglat, och jävlar i min lilla låda va packade dom var... Jag stod och funderade lite på om dom hade koll på att alla var med tillbaks, men sen fick jag min hamburgare och då var jag nöjd, och sen gick jag hem. Det var en fin dag.
                  Senast ändrad av GlennHysén; 2007-10-19, 19:14. Anledning: Jag är lite småfull och stavade fel. (Men är inte ute på isen/sjön!)
                  If I should fall from grace with god...

Nordeuropas mest frustrerade metare!

Kommentera

Vart får man tag på knallmekanismen för ollonskott? Eller måste man köpa hela angeldon?
                    Jag har använt de helt värdelösa frigolit-fjuttarna sen de gamla hederliga knallkorkarna förbjöds och det hörs ju knappt när de smäller.
                    - Alltid vassa krokar!!!

Kommentera

Vart får man tag på knallmekanismen för ollonskott? Eller måste man köpa hela angeldon?
                      Jag har använt de helt värdelösa frigolit-fjuttarna sen de gamla hederliga knallkorkarna förbjöds och det hörs ju knappt när de smäller.

Dessa får du tag på här.

"Hellre en dålig fiskedag än en bra arbetsdag"

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                      8 svar
                      285 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                      6 svar
                      175 visningar
                      0 gillar