Här kommer lite bilder på min mörtstuga.
Det var fan krångligare än vad jag trodde att bygga en men den blev helt ok till slut. Hur stadig som helst.
Byggde en lucka som man kan öppna istället för att vika upp nätet. Ingångarna är 20 cm stora och smalnar sedan av till ca 7 cm. Ena ingången sitter 10 cm från botten och den andra 15 cm från botten. Vet inte riktigt vad som är bäst, utan byggde bara lite på känn.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Allt om mörtstugor!!!
Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X
-
Det är motsvarande mörtstuga på Jula som kostar 129 kr (den är lite större än min). Den för 29 kr tror jag de smiter ut från.
Lämna en kommentar:
-
okey tyvär bor jag för långt bort, (växjö) men gå in på www.jula.seUrsprungligen postat av olotor Visa inläggI Stockholms säljs de av t.ex. C.A Carlsson på Karlbergsvägen eller Fiskarnas. Förmodligen finns de i vilken fiskeredskapsaffär som helst. De är egentligen till för kräftfångst men är superbra på mört också. Se till att köpa modellen med en tunt nät som täcker ingången längst in, inte de som bara har linor.
Fritid - fiske - mjärdar och nät , sen kollar du på en kräftmjärde som kostar 29 kr , tror du den duger ? eller ska man ta den för 129 :- ? vill ha så biligt som möjligt , småläning ....
Hade !
Lämna en kommentar:
-
I Stockholms säljs de av t.ex. C.A Carlsson på Karlbergsvägen eller Fiskarnas. Förmodligen finns de i vilken fiskeredskapsaffär som helst. De är egentligen till för kräftfångst men är superbra på mört också. Se till att köpa modellen med en tunt nät som täcker ingången längst in, inte de som bara har linor.
Lämna en kommentar:
-
vad köper du dom ? =)Ursprungligen postat av olotor Visa inläggDen bästa mörtstugan är den s.k. hårrullen som egentligen är en kräftbur. Kostar runt 50 kr. Jag har fått upp till 50-60 mörtar i en "hårrulle"! Koka en fast havregrynsgröt och lägg i. Smeta lite runt ingångarna.
Lämna en kommentar:
-
paraply mört stuga går hur bra som hälst gäller att du har den på rätt plats bara
fick 40 mört på en gång
Lämna en kommentar:
-
jag har min mörtstuga utanför ett berg på ca 3 meter djup och har mycket gröt i ha linfrön i och valiljsocker i gröten jag får ungefär 2kg om dagen med mört i stugan
Lämna en kommentar:
-
Till öppningen där man tömmer stugan har jag bara låtit bli att sätta ihop nätet intill stommen på en ca 20 cm lång sträcka. Sen stänger jag bara öppningen med några ordentliga limklämmor eller liknande.Ursprungligen postat av Antevanten Visa inläggHmmm...håller på att bygga en mörtstuga enligt diverse förlagor....det är minsann inte så enkelt som man först tror....börjar bli dyrt också (visserligen har jag nog material till 2-3 stugor)!
Vill ha tips på smidig lösning till öppningen (som ju ska hålla för att öppna/stänga x antal ggr + hålla tätt)? Dessutom....hur gör ni längs med kantklippet på nätet...det blir ju liksom fransigt/vasst/stickigt (mindre bra både för mörten och fiskaren)?
Häpp!
kanklippet är inte så mycket att göra åt om du inte vänder det innåt vid stomen, alltså viker det så att det kommer in i mjärden.
Lämna en kommentar:
-
Hmmm...håller på att bygga en mörtstuga enligt diverse förlagor....det är minsann inte så enkelt som man först tror....börjar bli dyrt också (visserligen har jag nog material till 2-3 stugor)!
Vill ha tips på smidig lösning till öppningen (som ju ska hålla för att öppna/stänga x antal ggr + hålla tätt)? Dessutom....hur gör ni längs med kantklippet på nätet...det blir ju liksom fransigt/vasst/stickigt (mindre bra både för mörten och fiskaren)?
Häpp!
Lämna en kommentar:
-
Javisst!Ursprungligen postat av fiskesebbe Visa inläggkör ni med era mjärdar på bötten eller??? ..
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Ismotorborr
av Josun
Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
|
8 svar
294 visningar
0 gillar