Allt om mörtstugor!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allt om mörtstugor!!!

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• scape2paradise
    replied
    mörtfrossa

jag har flyttat ena min stuga till ett nytt vatten.
    Där är det mörtfrossa. Jag fyller en stor stuga på under ett dygn.
    Känner mig mycket nöjd nu.

Allt handlar om att hitta en sjö och ställe som hyser mört!

Lämna en kommentar:

• Fiskarn0383
    replied
    Ursprungligen postat av world in my eyes Visa inlägg
    Mörten går ner på djupen på vintern! Sök den riktigt djupt! För tidigt ännu för den att gå upp mot lekområderna på grundare vatten!
    Inte för djupt. Fick inget i våra stugor på 5-10 m så nu har vi flyttat in dem till 2-4 där vi fick mört.

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Om man försöker få mört i ett vatten som är jämndjup (grunt) över hela sjön. Och som under sommaren är busenkel att få mört i med sportfiskeredskap, hur fan gör man då?

(testat, och misslyckats med stuga)
    Starx utanför vassen om det finns sådan annars i djupkanten. Ha tålamod. Mörten måste hitta stugan. Är som att mäska på sommaren men att mörten rör sig betydligt långsammare. Det kan ta ett tag innan de hittar stugan. Om det är strömmande vatten har de vandrat därifrån till mer stilla vatten så de slipper simma ihjäl sig.

Lämna en kommentar:

• Sg
    replied
    Om man försöker få mört i ett vatten som är jämndjup (grunt) över hela sjön. Och som under sommaren är busenkel att få mört i med sportfiskeredskap, hur fan gör man då?

(testat, och misslyckats med stuga)

Lämna en kommentar:

• world in my eyes
    replied
    Mörten går ner på djupen på vintern! Sök den riktigt djupt! För tidigt ännu för den att gå upp mot lekområderna på grundare vatten!

Lämna en kommentar:

• Skruttapan
    replied
    Mörten leker väll på grunt grunt vatten? (hört talas om rävar som kalas på mört under våren)

Om man tänker så, så kanske man ska leta gäddan där det är skitgrunt det är ju trots allt där dom leker

Det är iaf vad jag tror, hoppas du inte tog illa upp

Lämna en kommentar:

• scape2paradise
    replied
    Efter att ha haft i mina stugor i tre veckor i två olika sjöar, har jag fått ett 20 tal mörtar.
    Nu flyttar jag stugorna till två andra vatten. Är det bra att lägga stugorna nära där mörten leker på våren.?Känns som om dom borde hålla sig där nu?

Lämna en kommentar:

• Skruttapan
    replied
    Perfekt länk! ska nog göra denna version nu

Lämna en kommentar:

• Skruttapan
    replied
    Håller själv på att knåpa ihop några stugor nu..

Sätter ingångarna 2/3 upp på stugan är detta för högt? var inne på att mörten söker sig neråt? samt att maten ligger på botten...tror ni mörten inte hittar in?

Gångarna smalnar av och lämnar utrymme mellan själva väggen på stugan och ingången och har ett stycke metal för att stugan ska "stå" på botten?

Mer bilder på era stugor! fler variationer ju större chans att få nån mört ^^

Lämna en kommentar:

• Gruvis
    replied
    Den modellen fast i metallnät fungerar bra ,skit i strutarna om du bygger en liknande ha bara 15-20 cm långa gångar in .Gör gröten fast/hård så den klibbar fast bra i nätet på gångarna .

Lämna en kommentar:

• scape2paradise
    replied
    köper den!

Ursprungligen postat av Antevanten Visa inlägg
    Tjusigt! Har själv funderat på att göra mig ett par stugor då min börjar bli lite skraltig (har lappat och lagat den de tre senaste säsongerna). Nätet som den är tillverkad av rostar. Skulle vilja få tag i nät som är galvat eller på annat sätt rostskyddat.
    Vad använder ni i era stugor? Var köper ni materialet?
    Jag köper den direkt om du inte ska använda den. Dom är slut på JULA. Vill testa den varianten

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
8 svar
340 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
6 svar
209 visningar
0 gillar