Mörtfångst - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörtfångst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• som nån skrev tidigare,det är förbannat att man inte ens får ha grejer ifred på botten av en sjö...har själv blivit länsad på varenda mört i tre stugor en gång i år.Man får väl vara glad att man har stugorna kvar.
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

• Har en fråga om maskstorlek... Har tillverkat en ny bur i fyrkantsnät 10x10mm tror jag det var, den funkar fint och vid de två upptagningar jag gjort har det varit 130 resp 85 mört vilket jag är nöjd med. Dock är jag inte nöjd med snittstorleken vilket jag tycker är för liten. Har en äldre köpebur brevid den nya och där har jag i snitt större mörtar, maskstorleken är doch den samma. Ingångarna i den är dock lite vidare så de mindre mörtarna smiter väl lättare ur kan jag tro, speciellt om burarna ligger i uppemot en vecka vilket tidigare varit min intervall mellan gångerna. Nu skall jag dock försöka börja vitja var 3.e dag.

Min undran är alltså följande, hur stora maskor skall man ha i buren för att hålla mörtar på ca 15cm å större på insidan och låta de mindre kila in och ut lite som de vill? Jag vill ju dock inte att en massa mört skall fastna med skallen i nätet, men det kanske bara är ett problem med burar i garn?
      Vän av ordning säger väl att det bara är att sortera ut de man vill ha, men vem vill göra det i -10 och snålblåst? Kan väl inte vara så bra för mörten heller kan jag tro.

Mvh

Mathias
      Senast ändrad av Knodden; 2011-02-11, 22:25.
      sigpic

Kommentera

• den andra stugan ligger möjligen inte lite djupare?
        sitter ingångarna på samma höjd?
        Vidare ingångar kan ibland faktiskt ge större mört,så där är du inte helt fel ute...
        Gör en med större maskor,billigt så kallat "putsnät" 19mm i fyrkant finns på en massa ställen...ÖB,Jula,Biltema...
        gör själv ett par paraplymjärdar med 20mm maskor för tillfället,just för att sortera bort mindre mört.Få se hur de kommer att fiska...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

• Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          den andra stugan ligger möjligen inte lite djupare?
          Otroligt lite i så fall, skiljer max 10 m mellan hålen på en flat botten.

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          sitter ingångarna på samma höjd?
          De är av mjärdtyp dvs. "brevlådespringor" från golv till tak

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          Vidare ingångar kan ibland faktiskt ge större mört,så där är du inte helt fel ute...
          Gör en med större maskor,billigt så kallat "putsnät" 19mm i fyrkant finns på en massa ställen...ÖB,Jula,Biltema...
          gör själv ett par paraplymjärdar med 20mm maskor för tillfället,just för att sortera bort mindre mört.Få se hur de kommer att fiska...
          Ja det är ju tanken, får pröva med 19x19mm. Eller vad tror ni om maskor upp mot 25x25mm blir det för stort?
          sigpic

Kommentera

• Jag har då fått ha mina stugor i fred, än så länge! Kollade min paraplymjärde igår. 37 mörtar och två skapliga abborar i den
            blandat med mört storlek i den, snitt 10 - 15 cm mörtar mestadels. Kolla 2 vångings stugan i morgon söndag. Ska ta några bilder med

Kommentera

• Ja det är ju tanken, får pröva med 19x19mm. Eller vad tror ni om maskor upp mot 25x25mm blir det för stort?[/QUOTE]

Har själv tänkt den tanken,tänkt prova senare om inte 20mm blir till belåtenhet...

Kommentera

• 19x19 nät bilr bra inte större skulle jag tycka. Själv så har jag fyrkantsnät 13x13 i mina stugor.

Kommentera

• Bytte sjö på mina burar för ett tag sedan. Brukar ta mört på denna sjö men iår hade jag hoppats på att slippa det då den ligger 2 mil hemifrån. Hur som haver fungerar det toppen:-). Vickar varje dag och det resulterar i minst 100 mört i varje bur!!
                  Införskaffade mig även ytterliggare en sump nu i veckan! Köpte en på Jula för 99 kr. Material är vanlig "håvnät" är 40 cm bred och 2 meter lång. Perfekt att ha bredvid burarna de dagar man inte orkar bära hem all mört.

Till er som vill ha kort på burar. Jag ska vicka imorgon och tänker då knäppa kort samt filma burarna samt fångst.

Kommentera

• ja tck de hade varit rolig att se..

Kommentera

• Ursprungligen postat av Knodden Visa inlägg
                      Ja det är ju tanken, får pröva med 19x19mm. Eller vad tror ni om maskor upp mot 25x25mm blir det för stort?
                      Nu har jag byggt och testat en mjärde i grönplastat nät med 19x19mm maskor, vart mycket nöjd med buren som vart mycket stabil med den lite tjockare tråden i nätet. Dock skall jag testa med att bygga en i 25x25mm eller allra helst 30x30mm Vet någon var man kan få tag i 30x30 En intressant sak som inträffande vid vickningen var att andelen Björkna var betydligt högre i denna nya bur en de andra som ligger med max 10m avstånd från varandra. Här var nästan varannan fisk Björkan mot högst 5% är det i de andra. Märkligt tycker jag, men någon här har säkert en fullkomligt logisk förklaring på det.

Mvh

Mathias
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                      9 svar
                      271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Arbetar...