Mörtfångst - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörtfångst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av -Fisken Visa inlägg
    Är det en stor eller liten sjö du har burarna i?
    Tänk på att mörten brukar gå på djupare vatten när det är kallt ute och tvärtom.
    Jag skulle råda dig att byta plats på burarna och placera dom vid ett in eller utlopp i sjön..Även prova att variera djup från 2-6 meter...Mäska ordentligt, allt ifrån havregryn, maggotts, majs..
    Det är en stor sjö jag har dem i . Vittjade 2 idag . I den ena var det 1 mört och i paraplymjärden 2 st plus en borre på knappa kilot. Att den var mätt , såg ut som den skulle spy...

Undra om bild 1 du visar fiskar bättre än paraplymjärde? Eller gäller det bara och hitta mörten kanske.
    Vet inte hur jag ska gå tillväga nu . Vill ändå ha buren i mitt närområde så jag slipper åka iväg på ett ex antal mil varje gång jag ska vittja ..

Kommentera

Bild nr 1 är en egentillverkad mörtstuga! Den fiskar nästan bäst. Stomme av galvaniserad tråd.. Sedan kycklingnät som botten väggar och tak.. Fyra ingångar p dryga 1 dm i diameter.

Kommentera

plockade upp mört idag i mitt paraplymjärde. hade det på 7 meters djup i 3 dar med havregryn. Hade så mycket mört så jag fick sträcka ner handen och plocka upp ca 40 för hand innan jag kunde få upp den.... Tog 20 fina mörtar 2.5-4hg sen fick resten simma tillbaka.. Var kanske 150 st. eller nå.
        http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Kollade mina stugor i tordags och var dålig fångst som vanligt nu 1 mört. Måste börja hända nått nu.
          Har prövat kolla dem varje dag och det gav inte nå bättre fångst det heller.

Kommentera

Manowar, hur har fisket varit på samma ställe tidigare? Hade jag varit du så skulle jag byta plats eller sjö

Kommentera

Ursprungligen postat av -Fisken Visa inlägg
              Av erfarenhet så låt aldrig en mörtstuga ligga mer än 2-3 dagar om du vill ha mycket mört. När jag byter ställen för burarna så lägger jag alltid ut 2-3 burar. Gör en stor vak och öser ner ungefär 5 dl havregryn i varje hål. Sen tar jag ca 10 skivor med vitt rostbröd/franska. vicka sedan buren redan dagen efter är det inte nå mört i så häll i ytterliggare 5 dl havregryn i hålen..havregrynen lockar dit stora stim med mört..Har du nya burar så kan det ta 1-2-3 veckor innan dom är fiskedugliga..mörtburar fiskar bäst när dom blivit lite mörkfärgade..låter du det gå ca 1 vecka innan första vickningen så är det stor risk att mörten lyckats ta sig ur burarna..Jag vickar en gång varje dag..När väl fisken börjat gå in i burarna så kan du börja använda dig utav havrebollar med aniskrydda och linfrön..Blanda ihop allt i en stor bunke och tillsätt vatten och knåda ihop till en fin deg..gör sedan bollar utav degen.
              Anammade dina tips med havregryn runt mjärden och franska i den och fick äntligen bra med mört. Har tidigare bara kört mörtgröt i mjärden och kammat nästan noll vid tre tillfällen tidigare. Synd bara att det även var två feta abborrar med stjärtfenor utstickande ur munnen och runda bukar. Smakade i och för sig utmärkt nystekta på knäckebröd ikväll.

Kommentera

La i två stugor för att fylla på förrådet då det börjar sina.Helt nytt ställe då jag inte fick ha stugorna ifred på det tidigare.
                Bingo! tydligen ett bra ställe,fick alldeles för mycket mört och fick hälla tillbaks en hel del, ändå hade jag mer mört än vatten med hem i hinkarna så nu klarar jag mig resten av vintern/våren...om jag inte säljer mer än tänkt...måste fixa en tunna till bara då de för närvarande ockuperar bubbelkaret till katternas och terrierns stora förtjusning...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Vid de två senaste tömningarna av paraplymjärden har jag bara fått björkna. Men när jag pimplar runt mjärden får jag massvis med finfina mörtar. Varför går inte mörten in i mjärden?
                  Har kört med skivat vitt bröd och havregryn i den.
                  Brorsan köpte nåt specialmäsk som jag blandade i havregrynsgröt och gjorde en boll utav. La i det i går så nu får vi se om resultatet blir bättre.
                  Mvh Micke

Kommentera

Förbaskade mörtar..
                    Ha't nu gått ca en vecka med vickningar varje dag. Har totalt fått 3 borrar i 5 burar..
                    Gubben bredvid mig får ca 400 mört varje dag..
                    Undra nu vad detta beror på.. Var likadant för ett par veckor sedan..
                    Något vettig själ som vet vad detta beror på?
                    Agnar med havrebollar, linfrö, aniskrydda samt franska.. Mäskar med havregryn

Kommentera

Fick ett tiotal i min paraplystuga idag . Det börjar gå uppåt efter jag hällde en del havregryn i hålet . Så idag blev det nytt mäsk samt mer havregryn i alla hål .

Tog även hem en del idag och la dom i en tank. Det är en klassisk tunna , kanske rymmer 500 L. Just nu har jag en pump som driver 250L/H räcker det ? Hur länge klarar dom sig osv ? Behövs det mat även där?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                      9 svar
                      253 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Arbetar...