Nybörjare inom isfisket. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare inom isfisket.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare inom isfisket.

Har aldrig isfiskat innan och skulle behöva lite grundläggande hjälp om hur man kommer igång. Är ju ett tag kvar men vill vara väl förberedd så det är dags, och alltid roligt att inhandla nya fiskeprylar

Vilka pirkar respektiva balanspirkar bör man ha i startkitet?
    Bestämt mig för att det iaf blir en ViM 38mm och ViM 55 från www.vimpirken.com . Någon som har erfarenhet av dem kanske?

Vilka färger fungerar bäst för klart respektive mörkt vatten? Kommer fiska i bla. Sommen samt lokala skoggsjöar så skiljer ju lite i klarhet.

Vilken storlek på krokarna bör man köra med? Är väl först och främst trekrokar jag funderar över, och även där så ska det ju vara någon slags "figur" på kroken, och vilka färger som fungerar bäst där.

Kör dem flesta med maggots på kroken eller vilka alternativa beten finns det som fungerar bra?

Alla tips och hjälp är mycket uppskattat. Sökt runt och kanske blivit lite smartare men vill gärna ha lite svar på dessa frågor.

Ser ut att vara en bra pirk. Är ingen tävlingspimplare men den liknar min utgångna favorit TOR pirken. Själv kör jag nästan bara med kombinationen silver/koppar.

Till 38 mms pirken så blir nog en 12:a krok lagom. Eventuellt en lite längre länk och en 14 om fisken är trög.

Till 55 mms pirken skulle jag gå upp till en 10:a.

Din fiskebutik har nog limkrokar att sälja. Själv kör jag nästan enbart på grön/rött/vitt och gul/rött/vitt på 12:orna och vitt/rött på 10:orna. Men det är bara för att jag tror på dem efter tidigare fisken. Inte för att de är bäst. För det har jag ingen aning om.

Tills jag fyllde 16 hade jag inte fått en enda abborre utan att ha maggot på kroken och undrade hur f-n folk bar sig åt för att få fisk utan. Men efter att ha exprimenterat utan ett tag så insåg jag att det hade med tekniken att göra. Med en lite livligare gång på pirken får man fisk även utan. Nu var det många år sedan jag köpte maggots. Vissa dagar kanske det varit bra att ha.

Andra beten som brukar användas är bloodworms och abborröga.

Skitfiske

Kommentera

Schysst!
      Är bloodworms sånt man köper i burk, ungefär som PowerBait kulorna fast i maskform? Abborröga har jag också hört ska vara bra så det måste provas också, även om det kan kännas grymt.
      Vart bör man borra det första hålet så att säga? Vad ska man kolla efter om man inte har någon sjökarta över sjön. Antar dem större borde stå på djupare vatten?
      Finns ju ganska många olika slags pimpelspön också. Är väl ett ganska styvt spö man vill ha för att ha bra direktkontakt med pirken?

Nästan så man längtar efter isen nu. Ska bli jäkligt intressant att pimpla för första gången. Ta med sig lite ved ut på pulkan och slå upp en eld, myspys.
      Men lite mildare väder på gång nu så man ska nog hinna trolla och flugfiska en och annan gång till innan isen kommer ändå.

Kommentera

Själv tror jag mest på en gammal klassisk Bergmanspirk :-)

Kommentera

http://www.teamnonstop.com/?p=344 detta kanske kan ge dig något =)
          Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Kolla denna tråden om du inte redan gjort det där har du en liten överblick på vad jag använder mig av. http://www.fiskesnack.com/forum/show...is-abborrfiske

Kommentera

Kollat in era länkar och båda gav lite mer klarhet, tackar man för.
              När och hur ska man använda dessa mormyskor? Ser ju ut som vanliga jigghuvuden.

Hur brukar ni börja erat isfiske när ni ska ut? Hur ser omgivningen ut där ni går för att göra första hålet osv. Börjar ni med V-pirkar eller balanspirkar etc?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
              9 svar
              271 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Arbetar...