Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stora tråden om ismetepulkor!
Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X
-
Ursprungligen postat av runk3n Visa inläggNu har jag fått ihop de mesta av min fiskepulka, kvar återstår att bygga en hållare för donen och möblera inne i backen. såhär blev den. La en gummi matta i botten för att grejjerna inne i backen ska ligga still och för att grejjerna inte ska ligga i vatten om det skulle komma in fukt.
[ATTACH=CONFIG]48416[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48417[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48418[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48419[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48420[/ATTACH]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Roddan Visa inläggJag tror att du kommer få ett helvete att dra den när det ligger snö på isen. Mitt tips är att bygga upp lådan från skidorna med någonting, bara vanliga träklossar eller vad som helst.Bottennapp är napp de oxå!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av runk3n Visa inläggDet syns dåligt på bilderna men mellan skidorna så sitter det en lexan skiva så den blir precis som en pulka med hela sin längd och bredd som "bärplan" så jag tror inte det kommer att bli ett problem...
Kommentera
-
Visa upp eran pimpel-pulka!
Nu när pimpelsäsongen är på gång, så tänkte jag pimpla för första gången på kanske 15 år. Har inte pimplat sen jag var liten grabb, då på ett par pimpeltävlingar via farsans jobb, så man kan säga att jag är heelt ny på det här.
Hursomhelst, vad jag förstått och läst bland annat här på fiskesnack, så verkar en pulka vara hett för ismetet. Men även om jag förmodligen mest kommer pimpla i P&T sjöar istället för ismeta, så tänkte jag att en pulka kan underlätta en del under transporten till och på isen, om inte annat... så jag tänkte presentera min budget-pulka och se om ni andra gjort liknande, samt få lite feedback om det här verkligen duger?
Nyckelorden är "budget" och "enkelt" här. Vi pratar om att göra det så billigt som möjligt för sig, och istället lägga slantarna på fiskegrejer, balakspirkar, mormyskor mm.. Så här kommer den:
Ingredienserna är:
-Svart pulka från Coop för 49kr (måste vara den billigaste pulkan någonsin haha)
-Fladen spöhållare (tre hållare som egentligen sitter ihop), 99kr.
-Förvaringslåda från Coop för 89kr eller nåt sånt.
Skruvade helt enkelt på förvaringslådan i pulkan med några feta skruvar, så den sitter stabilt. Tog isär "tuberna" från spöhållaren och skruvade dit 2 bak och en vinklad fram. Den främre borde kunna funka för att sätta dit när man pimplar och inte orkar hålla i grejerna eller vill fika
Framme på pulkan finns gott om plats för en väska med inbyggd stol, och sen isborr ovanpå samt eventuellt ekolodet om man blir sugen på ta med det också.
Enkelare kan det inte bli, men borde väl duga? Visa gärna upp era egna konstruktioner så man får lite inspiration att kanske "uppgradera" kärran med fler detaljer
Edit: Kan tillägga att pulkan gjorde sitt jobb idag!Funkade perfekt när jag va ute å körde en kortare premiär-pimpeltur i Malmsjön idag.
Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
-
Ursprungligen postat av runk3n Visa inläggDet syns dåligt på bilderna men mellan skidorna så sitter det en lexan skiva så den blir precis som en pulka med hela sin längd och bredd som "bärplan" så jag tror inte det kommer att bli ett problem...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Deadbait Visa inläggNu är nog det mesta bra. Min erfarenhet är dock att den kommer att vicka lätt, främst på väg ut mot isen i terräng lr vi mkt snö på isen. På min gamla hembyggda fick jag bredda med två tvärgående impregnerade brädor så att skidorna hamnar utanför lådan. Typ 75 cm spårvidd, 20 cm + gör stor skillnad. Ev borde bärplanet gå ännu högre upp fram för att inte samla snö.Bottennapp är napp de oxå!
Kommentera
-
Har du någon länk?
Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inläggÄr det någon som varit och smekt Jula-pulkan lite grann?
Det lutar åt att köpa den snart och vore trevligt att få höra lite smaskiga detaljer som hur höjden känns, vilket intryck folk fått och kanske till och med hur den är att umgås med på snö
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
|
9 svar
240 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()