Mörten smiter ur stugan... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörten smiter ur stugan...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Okey, ska flytta ut mörtstugan till en vase på ca 4 meters djup. Hoppas att det ger bättre lycka då.
    Ska även kolla paraplymjärden imorgon som har börjat leverera efter jag har hällt extra med havregryn i hålet utöver de smarriga havregrynsbollarna som ligger i mjärden. För övrigt så ligger den på 3-4 M djup, så ännu ett bevis att mörten verkar stå lite djupare just nu.

Kommentera

I will!

Ett helvette att få upp ett rejält hål bara. Har bara en gammal hederlig stuga vilket medför en del isarbete. Speciellt när isen är mer än 40 cm tjock!

OCH NU MED TVÅ JÄVLA DM SNÖ!
      sorry... utbrott...

Fram med issågen i morrn då...

Kommentera

Skaffade en sån här för ett litet tag sedan så nu får både isbill och husqvarnan stanna hemma när jag vittjar stugorna...
        Bifogade filer
        Senast ändrad av byggarn; 2011-02-11, 07:13.
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tottebygger

Varför inte skaffa en tunna och en luftpump?

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Byggarn: Hur är issågarna? Effektivare än isbill, jobbiga att använda?
            Har aldrig testat nån men är lite nyfiken på dom.
            Skriv gärna nån rad om dina erfarenheter av issågen.
            Tack på förhand.
            Mvh Micke

Kommentera

Byggarn...
              Jag har slipat om en Lecablockssåg. Kostade 150:- istället för hutlösa tusenlappar! Ska jag vara ärlig så orkar jag inte vara orolig för att firrarna ska bli djupfrysta! Jag har ett hål på typ 1x1m jag sågade upp för någon vecka sen. Är man bara där dagligen, så hinner inte hålet frysa igen så jävligt. Nu ska det iof vara -10 i en vecka, så vi får väl se vad som händer, men risken för att någon ska sno mina firrar här ute är inte så stor... knack knack...

Tre S
              Det är ALLTID jobbigt att såga i tjock is. Svärdet på min såg är dryga 70cm, så den räcker till. 4 hål med isborren och ca 15 minuters sågande gör jobbet.

Eller så sabbar man en motorsåg. Det går ju snabbare men är dyrare =)

Kommentera

issågen är mycket bra. riktigt mycket skönare än att billa upp hålen. jag är nöjd med min i alla fall, desto tjockare isen blir desto jobbigare blir det att såga, men det är alltid lättare an att billa

Kommentera

Håller med Bidus,visst är det jobbigare att såga desto tjockare isen är och ett hål på 100x80 cm tar nog sin modiga 10-15 min. att såga upp i 40cm is, bra mycket lättare än med isbill dock...
                  Motorsågen må gå lättare,fortare vete tusan, men blötare blir man i alla fall...

Hade även jag en lecasåg en gång i tiden,går inte att jämföra alls med issågen...det behöver du bara titta på tänderna på dom för att förstå...

riktigt tungsågat är det dock inte och min såg gick inte ens riktigt på en tusenlapp inkl. frakt...
                  Senast ändrad av byggarn; 2011-02-11, 10:38.

Kommentera

Issåg är ett mycket bra redskap, min har trähandtag, varmare när man inte använder handskar, den på bilden tidigare i tråden har plåthandtag, från samma tillverkare, dock kostar trähandtaget ett par hundra kronor extra. Bara två hål behöver borras diagonalt,billfunktionen bara om det är tunn is, eller om man vill trycka ner flaket under isen. Köpte min hos Berras i Gnesta

Kommentera

jag får nästan bara braxar och björknor mm i min mörtstuga trots att sjö är full i mört vad kan vara fel. en korg till tvätt är bra att använda som sump om man vill förvara länge såg detta i någon tidning.fyll några petflaskor med grus så sjunker den fint.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                      9 svar
                      240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Arbetar...