Mörten smiter ur stugan... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörten smiter ur stugan...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jäklar vad mört jag skulle få i så fall som har 250-300 st nu med fyra ingångar öppna...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Lite offtopic, men känner att jag kan skriva här.
      Det har nämnts om sump.... Detta intresserar mig. Finns det nån som har en bild på en bra sump man kan använda vintertid. Förslagsvis nån modell som är applicerbar i 200's hål eller så... Bor i norrbotten och vi har ofta -20(fryser igen väldigt fort) och tjocka isar...
      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Hans Nordin skriver i boken Modernt ismete att stugor ska vittjas minst varannan dag eftersom mörtarna annars börjar leta sig ut. "Först att lämna stugan är de små mörtarna - utmärkta för abborre".
        Antagligen händer detta när de ätit sig mätta, dvs även om det finns gott om mat kvar i buren.

Kommentera

har du inget strömmande vattendrag i närheten?
          trumman från en tvättmaskin är en ypperlig mörtsump....dock mer än 200mm i dia.

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

lyfter inte mina stugor oftare än var 3-4:e dag då jag har en bit till dom och det är aldrig några problem...gör dock mina stugor i
            två våningar... sist låg dom i 5dar och jag hade ändå 700 mört med hem trots att jag fick hälla ur en hel del
            i sjön igen...

Kommentera

Hej, och tack för svaret byggarn. Det är dåligt med åtkomliga strömmande vattendrag i min närhet. Får åka några mil för att komma åt vatten. Har dock nära till älven. Där det är genomströmning och friskt vatten(vilket borde vara bra att ha sumpen i). Man kan säga att det inte är nåt alternativ, ska jag ha sump så bör jag ha den på hemmaplan. Det är dåligt med sjöar just kring pite och jag far oftast 4-10 mil åt olika vädersträck. Det stället jag vet jag kan ha sump är 4 mil västerut. Inte så kul om man ska 10 mil norr för att fiska. Vill inte begränsa mig i fiskevatten pga lämplig sumpplats heller....

Nån som har några andra idéer? mitt 35 liters akvarium håller bara max 20 mört i ett par dar så skulle vara riktigt sugen på sump. Mitt paraplymjärde fångar i stort sett för mycket mört. Sist så fick jag kanske 150-200 stycken. Då var väl många "för små" Men hade nog 70-80 stycken i 20-28cm's klassen, vilken är min favoritstorlek efter gädda. Kul om man kan spara dem så man inte behöver lägga ut stugan så ofta...

Kommentera

Just ja, anledningen varför jag inte vill lägga ut mitt paraplymjärde är att stöldrisken/förstöringsrisken är hög. Mycket skoteråkare och många pimpelfiskare som inte kan skilja på mitt och ditt... Så man måste som lägga ut det på konstiga tider och ha det under uppsikt hela tiden, i stort sett... :/

Man vill ju inte ödsla en timme på morgonen till mörtpimpel då man ska ismeta....

Kommentera

Ursprungligen postat av tottebygger Visa inlägg
                  Ville bra rapportera att efter att jag sytt igen tre av fyra ingångar fick jag ca 50-60 mörtar efter ett dygn jämfört med tidigare, max 10 st. Jag vill starkt rekommendera er med fler än en ingång att prova detta.

Tack för alla tips =)
                  Det var som fan . Har också en mörtstuga där jag fick ca 10 mört första gången jag vittjade . Efter det har det enbart varit någon enstaka eller helt tomt . Det har gått några veckor nu utan fångts. Ska jag byta plats på den också?(utöver att sy ihop ett par ingångar) Stugan ligger på ca 1,5M djup nära en vass där en liten liten kanal mynnar ut .

Vad har du för djup samt miljö vid din mörtstuga ?

Kommentera

Längst ut vid bryggan =)
                    Typ 3m djupt. Tror det kan vara sandbotten. Hela udden jag bor på är sand, så det är inte omöjligt.
                    Var inte blyg med gröten. Mina 5 tennisbollsstora klumpar var slut efter ca 1,5 dygn.
                    Havregrynsgröt, majs, sirap och massor me socker =)

Kommentera

havregrynsgröt på 7 meters djup. Har snarare problem med för mycket mört än för lite. I mina vatten ställer sig mörten på 5 meter eller djupare då det blir kallt. Prova!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                      9 svar
                      251 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Arbetar...