Hjälp med isborr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med isborr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med isborr

Hej alla vinterfiskare,

började pimpla denna säsong och tycker det är skitkul.
    Jag har dock använt mig av en 150 mm normark borr (dom äldre gröna vikbara) för det var vad jag hade tillgång till och hade inte råd med ny.
    Det är dock jobbigt när man ska borra 50 hål på ett pass och till slut drar man sig från att flytta trotts att det inte nappar.

Min fråga är nu, vad för borrdimension är lämpligast vid abborrpimpel (ska även funka för borre modell grövre).

Sen sitter jag och funderar på två olika modeller, Rantanen borren samt Mora nova då alla lovprisar dessa. fördelar/Nackdelar?

Tacksam för alla svar.

Mvh
    /Nathe

150 mm är perfekt om du är ute efter grov borre. Varför ska du borra 50 hål. Leta först upp lokaler som rymmer stor abborre.
    Då behöver du kanske bara borra upp till max 15-20 hål på en tur. 150 mm är för stort för tävling efter abborrpinnar.
    Gå ner till 130 mm om du tycker att det är jobbigt att borra.
    Då kan du åtminstone få i genom en abborre på 1,3 kilo och lite därtill om den inte är för tjock med rom.
    Den gröna vikbara är annars bra. Men i ditt fall om du är vuxen eller är lång.
    Ska du skaffa en Mora Lazer 150 mm. Den längre modellen. Då slipper du kröka rygg. Och spar då på krafterna.
    Eftersom du bor i Solna, så misstänker jag att du fiskar på Ulvsundasjön eller i anslutning till Mälaren.
    Rätta mig om jag har fel. Om du inte får nån fisk får du nog byta taktik. Eller helt enkelt vatten med grov fisk.
    MVH Gunnar J.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

100-110 duger fint, det går att får igenom stora genom det också med lite finess, funkar även perfekt till tävling efter totalvikt, då man ofta vinner på att fiska smått.

Kommentera

Nej Rasmus en 100/110 borr duger inte alls till pimplande inriktat på grövre abborre,det enda den diametern är bra till är tävlingsfiske och annat småborrefiskande, visst en och annan glider igenom om man råkar få någon större.Men till riktat fiske efter större abborre är den INTE att rekommendera, man tappar helt enkelt för många och när den riktigt store väl sitter på kommer man garanterat att förbanna sitt val om man valt en 110 borr...
        Det optimala är förstås två borrar en 150 och en 110:a om man tävlar mycket.Som Elanen riktigt säger är 130 en kompromiss man kan leva med, en kompromiss är dock alltid just detta och blir aldrig riktigt riktigt bra.Har man just börjat med pimpelfiske och inte riktigt vet om man skall fortsätta med idiotin är dock kanske just 130mm ett klokt val...

Vilken sort är alltid en smaksak mitt val skulle alltid bli Rantanen i 115mm och Rantanen i 155 mm,dyra skär visst men på mina
        båda i dessa dimensioner har jag inte behövt byta skär de sista 10-15 åren,kommer faktiskt inte ihåg,kan vara längre ändå...och tar bra gör dom ändå och 115 borren måste ha gjort tiotusentals hål...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Instämmer med Byggarn.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jag kanske var lite otydlig, det jag menade var att 100-110 är bäst vid tävlingsfisket, då kan man få en -1kg+ och få igenom den utan större problem. Riktat efter storabborre så bör man ju självklart ha större dimension.

Kommentera

130 mm har jag alltid tyckt vara en bra allround-storlek. Men då talar jag givetvis inte om tävling efter småfisk och 50 hål på en dag. Ska man tävla är ett Rantanen i mindre dimensioner helt klart ett bättre val.
              Jag har provat många olika borr och i flera olika storlekar. Rantanen är ett riktigt bra borr, men Novan har blivit min favorit.
              Här i Värmland kan isen bli ganska tjock men värst är alla de väderomslag vi har som ofta gör isen/snön slaskig och stöpig.
              Ganska tungborrad med andra ord. Men detta går ändå väldigt bra med Novan.
              Så mitt nya allround-borr är ett Nova 160 mm!
              Jag valde att gå upp i dimension gentemot mitt gamla Mora Pro 130 just för att Novan är så lättborrad.
              Mitt vinterfiske sker helst efter större abborre, regnbåge och röding så lite större hål är att föredra.
              Nova-borret får även tjänstgöra under ismetet då det är tungborrat. Annars gäller där mitt Lazer 200.
              Mvh Micke

Kommentera

Tack för alla svar.

Visst får jag fisk men hittills ligger pimpelrekordet endast på 600g men större blir det.
                Främsta anledningen till att jag söker ny borr är just att den jag har tycker jag blir slö rätt fort. den funkar hur bra som helst med nya fina skär men vilken borr gör inte det. Sen är det precis som du säger Elanen att jag tycker den är lite i kortaste laget och sen letar jag fortfarande efter platser med större borre. Som sagt är jag helt ny för säsongen och har hittills bara testat platser där jag fått större på höst och vår men detta har inte än gett resultat.

Så för att förtydliga lite är jag nyfiken på en bra och lättjobbad borr och runt 130-150 verkar vara sjysst dimension?

PS: Jag kanske tog i lite med 50 hål men hälften är inte ovanligt

mvh
                /Nathe
                Senast ändrad av nathe01; 2011-02-13, 21:25.

Kommentera

50 hål är inget ovanligt,när jag tävlingsfiskade som mest aktivt var nog ett hundratal hål per tävling mer regel än undantag de
                  dagar då fisket var tveksamt,saken är den att till slut,med lite tur,går det ALLTID att hitta abborre någonstans som tar...

treS har en ide om borr jag lätt glömmer bort då alla mina borrar är just Rantanen och som var outstanding i alla dimensioner
                  då jag införskaffade mina borrar...
                  Novan är mer lättarbetad än Rantanen,den skär inte riktigt lika bra vilket är bra i tjocka och stöpiga isar,sedan är det inte
                  på långa väger så viktigt att få hål fortast möjligt när man är ute och fiskar på egen hand...
                  Vet dock inte hur kvaliteten är på Novans skär,nå de är rätt ny i sammanhanget och det får framtiden utvisa,skulle helt klart
                  ta en funderare även på denna borr i dess grövre dimensioner
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    50 hål är inget ovanligt,när jag tävlingsfiskade som mest aktivt var nog ett hundratal hål per tävling mer regel än undantag de
                    dagar då fisket var tveksamt,saken är den att till slut,med lite tur,går det ALLTID att hitta abborre någonstans som tar...

treS har en ide om borr jag lätt glömmer bort då alla mina borrar är just Rantanen och som var outstanding i alla dimensioner
                    då jag införskaffade mina borrar...
                    Novan är mer lättarbetad än Rantanen,den skär inte riktigt lika bra vilket är bra i tjocka och stöpiga isar,sedan är det inte
                    på långa väger så viktigt att få hål fortast möjligt när man är ute och fiskar på egen hand...
                    Vet dock inte hur kvaliteten är på Novans skär,nå de är rätt ny i sammanhanget och det får framtiden utvisa,skulle helt klart
                    ta en funderare även på denna borr i dess grövre dimensioner

Hur ofta har du fått slipa skären på UR borrarna?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                    9 svar
                    255 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Arbetar...