Ny motorisborr från Stihl - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny motorisborr från Stihl

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har en Huskvarn sedan 8år, har fungerat mycket bra, använder 200 och 250 mm borr. Bytt en reservdel, tänk på att det ska finnas reservdelar tillgängliga flera år framåt i tiden.

Kommentera

Har en Mora Nova med två olika storlekar på spiraler.Och det finns fler storlekar.Till denna passar en motor.Måste vara bra att kunna byta spiral efter fisket.Kanske en 130mm till pimpling och 200 till ismete eller angling.Själv pimplar jag bara och har en 110mm+ en 130mm.http://www.moraofsweden.se/index.php?id=328
      Nu tycker inte jag att man behöver motor till denna borr men de som har svårt med vevningen får då god hjälp.

Kommentera

saiko: man gör inte många 200mm hål i 60cm+ is utan motor, då ska man vara i sjukt bra form.
        Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Här hade vi dryga 40-50 cm i vintras... Blev inte många förflyttningar per tur.

Kommentera

Nu har jag inte testat 200mm utan bara upp till 150mm och den går otroligt bra.Här är också tjocka isar och är man uppfödd med isbill så går allt annat lätt.

Kommentera

Måste hålla med Saiko lite här.
              I vintras hade vi alldeles för tjocka isar här i Värmland
              Ca 50-60 cm.
              Gick bet med mitt Mora Lazer 200, orkade helt enkelt inte. Räddningen blev Nova 160 mm. Skillnaden med ett Nova-borr är enorm.
              Såpass stor skillnad att 5 pers i fiskeumgänget köpte Nova förra vintern!
              Men det är synd att det inte finns större än 160 mm så i år får det bli ett motorborr om isen blir lika tjock.
              Mvh Micke

Kommentera

Klart det går att handborra med 200 borr, men om man vill/kan spendera pengarna så är det klart man ska ha en motorborr!
                En jag känner köpte en motor (kommer ej ihåg vad den var till för) och svarvade ett fäste till sin 200 borr. Motorn kostade 1500kr och den borrar MYCKET snabbare (tog ungefär 5 sekunder, 40cm is) än tex Normarks motorborr (dock 250mm). Normarks motorborr är ju hopplöst jävla värdelös!

Inte kul att gå upp kl 5 på morgonen och borra igenom 60cm is 4-6 gånger så snabbt man kan för att få ut spöna!

Kommentera

hej , jag har funderat på att köpa motor borr . tycker husqvarna och tanaka är lite för klena . har kollat på Jiffy borrar och eskimo borr med 10" borr . Är det någon som har någon erfarenhet utav dem två märkena ? Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                    Måste hålla med Saiko lite här.
                    I vintras hade vi alldeles för tjocka isar här i Värmland
                    Ca 50-60 cm.
                    Gick bet med mitt Mora Lazer 200, orkade helt enkelt inte. Räddningen blev Nova 160 mm. Skillnaden med ett Nova-borr är enorm.
                    Såpass stor skillnad att 5 pers i fiskeumgänget köpte Nova förra vintern!
                    Men det är synd att det inte finns större än 160 mm så i år får det bli ett motorborr om isen blir lika tjock.
                    Mvh Micke
                    De är ju självklart att det går massor lättare med en 16cm borr istället för 20, det har inte mycket med mora nova att göra. Den är säkert väldigt bra men man kan inte jämföra 20 med 16, de är så stor skillnad. Jag har en gammal risig 15cm borr som har halvdålig egg och snedbruten skärvinkel och den går inte ens hälften så tungt som min helt nya mora ice pro 20cm. Speciellt då det är lite slask och vatten i isen vilket det i princip alltid är när isarna börjar bli nån tjocklek att prata om. Synd dock att inte novan görs i 20 men det finns säkert anledningar till det.

Men, det här är egentligen inte vad frågan handlar om, så back to the topic. Då jag aldrig har ägt en motorborr så kan jag inte rekommendera någon. Men något som jag skulle vilja testa är att slänga en 20cm spiral på den starkaste skruvdragaren man kan hitta för en rimlig peng och se hur länge det håller. Vikt och storleksmässigt blir det nog svårslaget. En skruvdragare som ligger på 50+ Nm lär ju orka galant men man kanske får ha många extra batterier med sig. Ingen omöjlighet i alla fall.
                    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

äh. vilket tjafs. att bära, släpa motorborren är ju inget. Det vet du ju HR liksom Pasi. Det enda Pasi är ute efter är en ursäkt att få köpa nåt nytt. En rekordelig motorborr oavsett märke duger bra. Jag gör mina 200 mm's hål på ca 20 sekunder, vilket duger fullgott.

För er sörlänningar, skaffa muskler. 40 cm is är ju i stort sett nyis.
                      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                      8 svar
                      297 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                      6 svar
                      181 visningar
                      0 gillar