Ny motorisborr från Stihl - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny motorisborr från Stihl

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
    De är ju självklart att det går massor lättare med en 16cm borr istället för 20, det har inte mycket med mora nova att göra. Den är säkert väldigt bra men man kan inte jämföra 20 med 16, de är så stor skillnad. Jag har en gammal risig 15cm borr som har halvdålig egg och snedbruten skärvinkel och den går inte ens hälften så tungt som min helt nya mora ice pro 20cm. Speciellt då det är lite slask och vatten i isen vilket det i princip alltid är när isarna börjar bli nån tjocklek att prata om. Synd dock att inte novan görs i 20 men det finns säkert anledningar till det.Men, det här är egentligen inte vad frågan handlar om, så back to the topic. Då jag aldrig har ägt en motorborr så kan jag inte rekommendera någon. Men något som jag skulle vilja testa är att slänga en 20cm spiral på den starkaste skruvdragaren man kan hitta för en rimlig peng och se hur länge det håller. Vikt och storleksmässigt blir det nog svårslaget. En skruvdragare som ligger på 50+ Nm lär ju orka galant men man kanske får ha många extra batterier med sig. Ingen omöjlighet i alla fall.
    Det är sant Henrik.
    Men faktum är att Nova 16 går lättare genom isen än både mitt Pro 13 och farsans Lazer 13 så Nova är bra grejer. Hörde nåt rykte om att det var problem med att få kompositkronan att hålla när diametern blev så stor som 20 men jag vet inte säkert.

Frågan om skruvdragare har varit uppe förut. Tror det var "Byggarn" här på forumet som gjorde en mycket fin utväxling att sätta på borret.
    På jobbet har vi elektriska mutterdragare som drar 230 nm. 18 voltare och inte större än en vanlig skruvdragare så det finns fina grejer att använda. Men så skenar ju priset iväg till samma kost som ett riktigt motorborr iofs.
    Problemet är väl som alltid kyla och batterier......
    Mvh Micke

Kommentera

Har testat båder lazer 150 och äger en 200 och ja det är som natt och dag , går ej gämföra.
      Nya husqvarna litar jag inte på , höll på att hugga sönder mina handleder ifjol. Sen de gjorde den miljövänlig för 2 år sedan sjönk den i mina ögon, den äldre väldigt nice.
      Hitachin är säkert fin, men stihl är kvalite rakt igenom och de som säljer skogsmaskiner är mäkta imponerad över det märket.

Kommentera

Sluta vela nu =)
        Åk och köp dig en ny isborr!

Kommentera

Håller med om att STIHL BT 45:an ser ut riktigt nice, nu blev jag också sugen på en sån men det står ingenting om en motorborr i min budget. Den är ju dock egentligen tänkt som en träborr som man med lite tillsatser kan använda den som en isborr, såna saker brukar ha en tendens att funka bäst till det dom huvudsakligen är till för. Har dock svårt att tro att den skulle fungera dåligt med en 20cm borr, ser ju riktigt fint ut i videon du länkade till pasi.
          Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Hej!
            Är det någon som vet nått om "Motorisborr Fishman TT GD520". Okänt märke för mig, så vore tacksam om någon kunde hjälpa mig.
            /Mvh Ante

Kommentera

Ursprungligen postat av Noseman2 Visa inlägg
              Hej!
              Är det någon som vet nått om "Motorisborr Fishman TT GD520". Okänt märke för mig, så vore tacksam om någon kunde hjälpa mig.
              /Mvh Ante
              Motorn ser precis ut som julas Meec jordborrsmotor fast med annan färgsättning då. Du kommer nog billigare undan om du tillverkar en motorisborr av just Julas motorjordborr. Finns massa trådar om tillverkning av sådana

Kommentera

Ursprungligen postat av Noseman2 Visa inlägg
                Hej!
                /Mvh Ante
                Frågar samma sak! Mycket överkomligt pris för ett 200 mm borr! Skulle man bygga av julas jordborr så hamnar man på samma pengar om man inte har spiralen redan, en 200-250 mm spiral är inte lätt att hitta billigt.
                Bottennapp är napp de oxå!

Kommentera

Den ser ut att vara tillverkad av i stort sett samma delar som julas motor som sagt. Dock har den större slagvolym och 33% högre effekt, och några hundra kronor billigare än jordborr+motorspiral. Dessutom verkar det inte vara några problem att få tag på reservdelar.
                  Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Här en kille som har ett 12v - system

Kommentera

Ursprungligen postat av Peje Visa inlägg
                      Här en kille som har ett 12v - system

http://www.youtube.com/watch?v=xxGoAi7zm5c
                      De där tror jag dessvärre inte mycket på, Ska man borra 10-15 200mm hål tror jag man bör sats på något kraftfullare...
                      Bottennapp är napp de oxå!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                      8 svar
                      297 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                      6 svar
                      179 visningar
                      0 gillar