Laga spöringar och korkhandtag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laga spöringar och korkhandtag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laga spöringar och korkhandtag

Tjena!
    Nu är det så att jag har Sveriges snålaste svärfar som fiskar med utrustning från stenåldern. Rullen är en Cardinal 66 från när dinosaurierna var små och spöt är nog lite nyare, typ yngre Juraperioden eller nåt.
    Tyvärr är gubben inte bara snål han har tummen mitt i handen oxå och nu har jag lovat att hjälpa honom att fixa till grejorna. Rullen har jag fixat så nu är det spöt kvar. Fn är de flesta spöringar tejpade med eltejp och hänger på trekvart och korkhandtaget lämnar en del övrigt att önska med massa småhål i.

Kan nån förklara för mig hur man sätter fast spöringarna igen på ett bra sätt? Hur lagar man korkhandtag?

Vore tacksam för svar

Jag har lagat korkhandtag med plastiskt trä i färgen ljus ek,blev hur bra som helst.Fick spackla några gånger sen slipa med fint papper.

Kommentera

Nu vill jag inte vara elak, men börja med å karva ut en bit ur skallen på gubben
      Mitt 2:a tips är att du köper ett nytt spö till gubben, ett helt å bättre spö hittar du garanterat på eBay eller Aliexpress för lite å ingenting.., ge gubben en sån´t å du tryggar säkert det framtida arvet..

Kommentera

Slipa till en hög med kork pulver och blanda ihop med epoxi. in i hålen med blandningen. Lite slipning så var det klart.
        Spöringarna fixas enklast av någon kunnig med rätt utrustning. Fråga i din fiskebutik. De brukar kunna rekomendera någon.

Kommentera

Nä det hjälper inte att köpa nytt spö åt gubben..... Då skulle han ställa in det i garderoben och sen spara det. Möjligen skulle karva ut en bit av skallen hjälpa .
          Men finns det inte typ nån spölindningstråd och sen epoxylim eller liknande? Har aldrig gjort sånt förr men allt blir ju bättre än nu!

Kommentera

För att fixa ringarna måste du själv linda med bindtråd. Sök "spöbyggnad" på google och du hittar en massa där. Jag bygger/reparerar spön men har desvärre aldrig behövt demontera ett handtag. Det kan funka om dukokar handtaget en längre stund och sen rycker av det men inget säkert tips. isf är det bara köpa ett nytt handtag . Men som någon tidigare skrivit. Investera han ett nytt spö istället. Det absolut sämsta på marknaden idag har nog bättre egenskaper än jurastickan.
            sigpic

Kommentera

Jag har fixat lösa spöringar med karlssons klister och sytråd,håller efter många år.

Kommentera

Ursprungligen postat av Chrisse Visa inlägg
                Nä det hjälper inte att köpa nytt spö åt gubben..... Då skulle han ställa in det i garderoben och sen spara det. Möjligen skulle karva ut en bit av skallen hjälpa .
                Men finns det inte typ nån spölindningstråd och sen epoxylim eller liknande? Har aldrig gjort sånt förr men allt blir ju bättre än nu!
                Du får se att till eländet går av.., ett litet arrangerat misstag lär befria dig från jobbet att laga nåt som saknar både penning värde å affektions värde..

Men jag förstår ditt dilemma, sånna där tjuriga dumsnåla gubbar är precis lika hopplösa som märkesnördar, omöjligt att få dom att se det idiotiska i det dom envisas att hålla fast vid..

Kommentera

Jo, skulle det gått så hade ja bytt svärfar :-) men då måste jag byta fru och det har jag redan gjort tre gånger så det får räcka.......

Kommentera

Jo, skulle det gått så hade ja bytt svärfar :-) men då måste jag byta fru och det har jag redan gjort tre gånger så det får räcka......
                    Varför det, gifta sig är kul, man får många presenter

Blir antagligen billigare och bättre för nerverna att köpa nytt en att hålla på och byta ut ringar och laga handtag m.m.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 548 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57