Störningar på ekolodet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Störningar på ekolodet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Störningar på ekolodet

Har nyligen varit ute på årets premiärpass. Var till en början jätteglad och nöjd med nya ekolodet, lowrance elite 5, men efter ett tag började det strula. Det börjar med täta svarta band lodrätt över skärmen, ca 1 cm breda. Efter ett tag blir hela vattnet svart och djupet blinkar och växlar mellan 0.4-0.5m. Botten syns emellertid fortfarande på bilden och vid rätt djup (om man tittar på djupskalan till höger i bilden). Det är alltså inte lcd-skärmen som blir svart, utan bilden - det som visas på skärmen (vattnet). Skvallerfönstret är konstigt nog opåverkat!

Fenomenet uppträdde första gången när jag backade med båten, efter detta kommer det lite då och då. Det verkar bara komma vid 200khz frekvensen, inte vid 83. Har det väl börjat på 200khz kan man byta till 83khz, och sedan tillbaka till 200. I bästa fall har det försvunnit då.

Det går inte över om man startar om ekolodet, är skärmen svart/bandad när man stänger av lodet är den det när man sätter på det igen.

Någon som vet vad det kan bero på?
    Senast ändrad av LuciusEsox; 2012-03-27, 14:15.

Det där har hänt mig någon gång oxå (lowrance x125) men jag har startat om mitt och då har det funkat som vanligt igen, men ganska störande när det väl händer. Varför det händer vette fasiken, det får nån bättre vetande förklara

Kommentera

Ursprungligen postat av LuciusEsox Visa inlägg
      Har nyligen varit ute på årets premiärpass. Var till en början jätteglad och nöjd med nya ekolodet, lowrance elite 5, men efter ett tag började det strula. Det börjar med täta svarta band lodrätt över skärmen, ca 1 cm breda. Efter ett tag blir hela vattnet svart och djupet blinkar och växlar mellan 0.4-0.5m. Botten syns emellertid fortfarande på bilden och vid rätt djup (om man tittar på djupskalan till höger i bilden). Det är alltså inte lcd-skärmen som blir svart, utan bilden - det som visas på skärmen (vattnet). Skvallerfönstret är konstigt nog opåverkat!

Fenomenet uppträdde första gången när jag backade med båten, efter detta kommer det lite då och då. Det verkar bara komma vid 200khz frekvensen, inte vid 83. Har det väl börjat på 200khz kan man byta till 83khz, och sedan tillbaka till 200. I bästa fall har det försvunnit då.

Det går inte över om man startar om ekolodet, är skärmen svart/bandad när man stänger av lodet är den det när man sätter på det igen.

Någon som vet vad det kan bero på?
      Hej Lorentz Reige;

Under förutsättning att ekolodet inte har skadats av för hög spänning kan driftstörningar ändå uppstå.

Störningar i form av svarta, intermittenta eller permanenta streck och prickar på ekolodsdisplayen kan orsakas av annan elektronik ombord eller av turbulens i form av luftbubblor under felaktigt monterad akterspegelsgivare.

I båda fallen måste du leta rätt på och eliminera det som orsakar störningarna.

Nothing is forever!

Old Firehand
      www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm

Kommentera

Kan det vara så att du ställt in djupet för snålhet? Försvinner störningarna vid auto djup?

Kommentera

Nu kommer jag inte kunna testa lodet på ett tag, men av vad jag kan komma ihåg så testade jag inte med autodjup. Däremot kom det även vid 10-15m djup när lodet var inställt på att visa ner till 20m.
          Tog tyvärr ingen bild när vi var ute men det är ganska speciella streck, de ser inte ut som de man kan få vid störningar från annan elektronik.
          Ska se om jag kan hitta en annan bild sen när jag kommer hem så kan jag photoshoppa den så ni får se hur det såg ut (har ganska färskt i minnet)

Ekolodet är sprillans nytt, så det vore skönt att få veta om det är fel på lodet eller installationen/användningen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
          14 svar
          2 049 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11