Starka nylonlinor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Starka nylonlinor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    [QUOTE=Cosmoz 08;1076162]Sufix har alltid funkat problemfritt för mig

    Provade Sufix Super 21 förra året till havsöring

    Intressant tips Cosmoz, den ska jag testa på reservspolarna till nästa havsöringsäsong. Finns att få till ett bra pris på beten.nu rean såg jag. Vilken dimension skulle du starkast rekommendera för HÖ fisket, 0,25 eller 0,30 ?

    Kommentera


    • #22
      [QUOTE=Lundh82;1076264]
      Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
      Sufix har alltid funkat problemfritt för mig

      Provade Sufix Super 21 förra året till havsöring

      Intressant tips Cosmoz, den ska jag testa på reservspolarna till nästa havsöringsäsong. Finns att få till ett bra pris på beten.nu rean såg jag. Vilken dimension skulle du starkast rekommendera för HÖ fisket, 0,25 eller 0,30 ?
      Körde först på 0,30 men bytte ned till 0,25 för den kändes såpass bra , får bättre kastlängder med tunnare lina .
      På en shimano 2500 får man precis på 150m lina som det är på en spole .

      Kommentera


      • #23
        [QUOTE=Lundh82;1076264]
        Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Sufix har alltid funkat problemfritt för mig

        Provade Sufix Super 21 förra året till havsöring

        Intressant tips Cosmoz, den ska jag testa på reservspolarna till nästa havsöringsäsong. Finns att få till ett bra pris på beten.nu rean såg jag. Vilken dimension skulle du starkast rekommendera för HÖ fisket, 0,25 eller 0,30 ?
        Hej Lundh 82;

        Att gå ner i dimension till 0,25 mm på vanlig homogen nylonlina låter i mina ögon lite väl djärvt med tanke på att du kan få på både 8 och 9 kilos Havsöringar som hugger på din wobbler eller ditt skeddrag....

        Fast det är massor av år sedan minns jag än idag när jag var ute och kastade efter Havsöring på Ornö och Utö tillsammans med fiskeguiden Johan Abelsson.. http://www.abelfishing.com/cat/blogg/ ...

        Tack vare Johans enorma erfarenhet och kunskaper om säkra Havsöringsplatser lyckades jag den novemberdagen slå mitt eget Havsöringsrekord två gånger med de två största Havsöringarna på 8,2 kilo och 9,3 kilo. Båda Havsöringarna högg på en Bomber B15A-XSIO "Fegisen"..http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm ...
        Som lina på ABU Cardinal 55-rullen hade jag 0,32 mm Super Silver Thread nylonlina med en dragstyrka på 5,4 kilo....

        Memories!

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

        www.trumman.com

        Kommentera


        • #24
          I Nils Färnströms bok Haspelfiske (Lindqvists, 1958) finns en liten tabell över "den moderna, massiva, nylonlinans" egenskaper. Som källa för siffrorna anges Napp och Nytt. I den tabellen kan man läsa att en lina med diametern 0,25 mm har en "hållfasthet" om 2,7 kg. För dimensionen 0,35 mm anges hållfastheten till 5 kg. På min bulkspole med ännu modernare, massiv, nylonlina (Sufix XL Strong) i dimensionen 0,25 mm (om jag utan att tveka använder vid kustspinn efter havsöring) anges brottstyrkan till 5,4 kg (som av en händelse samma styrka som den 0,32 mm lina Leif använde för "massor av år sedan").. Dagens nylonlinor är betydligt bättre (bla starkare) än de jag en gång lärde mig att fiska med. Det kan man naturligtvis tillgodogöra sig på olika sätt. Ett är att fiska med en starkare lina än vad man gjorde för några decennier sedan. Ett annat, det jag valt, är att gå ned i dimension för att få längre kast.
          Senast ändrad av lausvik; 2016-12-08, 00:25.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Om jag inte minns fel så handlade testet om linan höll för vad den lovade och linornas tjocklek mättes aldrig.
            Dessutom så tog man inte med i beräkningarna saker som t.ex. elasticitet och linminne.
            Jag har själv kört den som tafs material o min polare körde med den innan motvilligt gick över till flätlina
            Mycket bra , bättre än många dyra linor 👍😊

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
            2 svar
            2 496 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston  
            Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
            24 svar
            3 833 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg uffe62
            av uffe62
             
            Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
            39 svar
            5 656 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg OGRudan
            av OGRudan
             
            Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
            468 svar
            107 666 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Julle68
            av Julle68
             
            Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
            3 549 svar
            229 418 visningar
            12 gillar
            Senaste inlägg Retroräven  
            Arbetar...
            X