Ny tråd om ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny tråd om ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny tråd om ekolod

Måste först ursäkta att jag skriver ännu en tråd om ekolod, men hittade ingen som gav mig svar på mina funderingar.

Jag äger en plasteka på 4.5m med en liten snurra, ingen elstart alltså.
    Och nu funderar jag på att köpa ett ekolod till det, pristaket ligger mellan 2500-3000.

Vilka ekolod passar till en mindre båt? Den flyttas inte speciellt ofta, endast några gånger om året.
    Som jag förstått det så måste jag köpa till ett externt batteri om jag väljer ett icke portabelt ekolod som det i dagsläget lutar åt.

Hur fästes givaren?

Köp ett motorcykel batteri på claes ohlssons! 14 amh, det bästa är väll om du kan fästa givaren med en sugpropp som går att köpa till, beror på hur pass jämnt materialet är i aktern! det är ganska svårt det där med fästning av givaren! jag har min fäst med sugpropp, som jag beställde på berras! men kolla på attitudebaits! där har dom ju riktigt fina lod! nåt som kanske är ännu bättre är om du bygger en slags skena som du kan låsa fast, så du kan dra upp givaren en bit, om du kör bland mycket vegetation! har själv haft problem med detta! men tycker det funkar hyffsat iaf, med sugproppen, fast jag får trycka fast den varje gång jag fiskar, för annars lossnar den när jag kör hårt! (10 hk) är absolut ingen expert på detta, tror nog någon annan kan ge dig ett bättre svar här på fiskesnack intressant tråd iaf!

Kommentera

Det finns visst en tråd om hur man gör ett ekolod portabelt med bilder å allt. Jag tror att det var Pepp-Robert som startade den..... läs igenom hela hans trådhistorik...

Kommentera

Ursprungligen postat av pikefriend
        Måste först ursäkta att jag skriver ännu en tråd om ekolod, men hittade ingen som gav mig svar på mina funderingar.

En fundering är alltid en fundering ,-)

Jag äger en plasteka på 4.5m med en liten snurra, ingen elstart alltså.
        Och nu funderar jag på att köpa ett ekolod till det, pristaket ligger mellan 2500-3000.

Lagom prisklass...

Vilka ekolod passar till en mindre båt? Den flyttas inte speciellt ofta, endast några gånger om året.

De flesta (om inte alla) ekolod passar till en mindre båt.

Som jag förstått det så måste jag köpa till ett externt batteri om jag väljer ett icke portabelt ekolod som det i dagsläget lutar åt.

Där införskaffar du dig ett mcbatteri a' 12volt som extern strömkälla. Iofs är alla ekolod portabla i sig.

Hur fästes givaren?
        När du köper ditt ekolod finnes det beskrivet i manualen.
        The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
        Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
        Klickbara länkar följer nedan
        Nattplockad mask
        Gädda äter Sissy
        Abborre vs mask
        Abborre vs mört
        Måånga gäddor samlade vid betet
        Gädda äter gädda
        Spännande fiskemetod efter gädda
        FS SPARADE TRÅD
        Laxhugg!

Kommentera

tack för alla svar.

Så vilket ekolod tror ni passar, finns så många olika modeller och man vill ju ogärna köpa fel. Behöver egentligen inte ha ett speciellt avancerat, räcker med djup och temp i princip. Vill dock inte ha alltför dålig upplösning.

Såg att attitudebaits hade ett överkomligt pris på Lowrance X-47, är det nått att ha?

Kommentera

Ursprungligen postat av pikefriend
            tack för alla svar.

Så vilket ekolod tror ni passar, finns så många olika modeller och man vill ju ogärna köpa fel. Behöver egentligen inte ha ett speciellt avancerat, räcker med djup och temp i princip. Vill dock inte ha alltför dålig upplösning.

Såg att attitudebaits hade ett överkomligt pris på Lowrance X-47, är det nått att ha?
            Jag har hört att det lodet ska vara väldigt prisvärt! har själv ett eagle fish easy 2 som funkar bra!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jann
              Här är min lösning som funkar i +30 knop.

Mvh Jann
              Fan va smart lösning på det! jag ska fan testa det på min båt! härligt med smarta ideer

Kommentera

Själv har jag löst det genom att placera givaren inuti - i detta fallet - min kanot. Lite glasfiberspackel som formade en behållare för den räckte gott och väl. Hade diverse lösningar för montering på utsidan men fann det mest praktiskt att ha givaren inuti ...
                The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
                Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
                Klickbara länkar följer nedan
                Nattplockad mask
                Gädda äter Sissy
                Abborre vs mask
                Abborre vs mört
                Måånga gäddor samlade vid betet
                Gädda äter gädda
                Spännande fiskemetod efter gädda
                FS SPARADE TRÅD
                Laxhugg!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jann
                  Här är min lösning som funkar i +30 knop.

Mvh Jann

kanske en korkad fråga! men hur fäster du givaren på träpinnen?
                  achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                  \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
                    kanske en korkad fråga! men hur fäster du givaren på träpinnen?
                    Givaren är väl med största sannolikhet fastskruvad på träpinnen. De flesta ekolodsgivare har ju en vikbar hållare som ska skruvas fast i skrovet. Smart och enkelt med den där pinnen, ska bygga om mitt gamla lod till portabelt och har funderat lite på tvingar eller liknande. Nu behöver jag inte fundera längre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13