Val av färdig tafs för gädd/gös-fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av färdig tafs för gädd/gös-fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av färdig tafs för gädd/gös-fiske?

Hej,

Jag har tänkt att köpa ett par färdiga tafsar och behöver lite hjälp att välja. Jag fiskar mestadels gädda och gös med ett haspelset. Nästan uteslutande trollar och kastar jag, men vid få tillfällen får jag för mig att vertikaljigga efter gös.

Använder beten med vikt mellan 10-50g. Skulle gärna hitta tafsar som är starka och tåliga för gäddan men som inte påverkar betesgången allt för mycket på t.ex. lättare wobbler eller jiggar. Förmodligen finns det ingen tafs som är perfekt för allt detta men något lär ju vara mest allround.

Har märkt att t.ex. mina SF soft 4 play påverkas väldigt negativt av min veckade, stela ståltafs.

Är det titaniuntafs jag ska köra på eller? Vilken rekommenderar ni?

Mvh

Vad tror ni om denna?

Kommentera

Jag kör m tjock fluorcarbon. Syns inte, betena får bättre häng och de har hållet bra.

Jag gör dem själv men vet att de kostar ca 75 kr att köpa
      www.fiskefuralle.se

Välkommen in på en titt!

Kommentera

Du ska nog skippa så dyra tafsar i titan, dom är nog bättre för jerkfiske med lite större grejer. Helt enkelt onödigt till spinnfiske.

Trappys tafsar är riktigt bra. Lagom längder och hyffsat pris.

Kör själv 46cm till gädda när jag fiskar med skeddrag, jigg osv, mindre beten helt enkelt.
        40cm som är lite kraftigare kör jag till tungspinnfisket med stora wobblers och stora mjukbeten.

Dom har smidiga beteslås, dock som med all vajer så kroknar den efter ett antal fiskar, men det går att bocka till lite snyggt.
        Små bockningar längst vecket med en tång.

Körde med en ett helt år och hundratals gäddor, vart nojjig och bytte ut den

Kommentera

[QUOTE=Denzar;739733]Du ska nog skippa så dyra tafsar i titan, dom är nog bättre för jerkfiske med lite större grejer. Helt enkelt onödigt till spinnfiske.

Jag orkade inte riktigt avvakta längre så jag slog till på titan-tafsen. Får hoppas att den kommer fungera bra till lättare beten även om den må vara ämnad till tyngre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
          14 svar
          2 051 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11