Byta toppögla på favoritspöna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta toppögla på favoritspöna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Byta toppögla på favoritspöna

Jag funderar på att montera SIC-toppöglor på några av favvisspöna. Är det nån som har gjort detta själv och kan förmedla hur fasen man går tillväga. Hur är det med själva toppöglorna? jag misstänker att de finns i olika dimensioner. Är man tvungen att släpa med spötoppen till handlaren, eller finns det några generella regler att följa?

//Hippo

Själv brukar jag värma upp toppöglan. Den kommer då att släppa från klingan. Bara att dra bort och sätt dit den nya. Limmar med epoxy-lim.
    Använder en tändare för detta med går kanske även att koka....?

Kanske fuinns bättre sätt..?

Danne

Kommentera

Tack Danne, en sak till. När jag kollar på mina spön så verkar det som om toppöglorna även är lindande med spötråd. Följer detta med när man värmer eller är man tvungen att ta bort lindningen först. Behöver man linda om??

Kommentera

Det kan gå bra utan att ta bort lindningen om man juckar lite. Men vill toppöglan inte släppa ändå så får du försöka få bort denna. Morsans "pinal" som hon använder för att snitta upp när hon syr fel på symaskinen funkar nog bra. Annars försök försiktigt med en kniv att ta bort den. Den ska ändå bort innan du sätter dit den nya.
        När du sedan satt dit den nya toppöglan bör man i regel linda denna innan man limmar fast den. Därefter kan lite spölack göra susen.

Har dock på några spön struntat i både lack och lindning på toppöglan med fullgott resultat. Men vill man ha det kvalitativt och snyggt bör man nog göra det. (Har iofs funkat för mig utan...men..)

Någon med spöbyggarkunskaper har kanske bättre råd...?

/ Lycka till!

Kommentera

Originally posted by Hippo
          Tack Danne, en sak till. När jag kollar på mina spön så verkar det som om toppöglorna även är lindande med spötråd. Följer detta med när man värmer eller är man tvungen att ta bort lindningen först. Behöver man linda om??
          Endast en dekorationslindning vid toppöglan, fyller ingen funktion.
          Linda om krävs bara rent estetiskt.
          sigpic

Kommentera

Jaså, den är bara till dekoration, jaja alltid lär man sig något nytt. Men Sturgeon, vet du ngt om fisket i Mexiko?

Kommentera

Re: Byta toppögla

Originally posted by Hippo
              Jag funderar på att montera SIC-toppöglor på några av favvisspöna. Är det nån som har gjort detta själv och kan förmedla hur fasen man går tillväga. Hur är det med själva toppöglorna? jag misstänker att de finns i olika dimensioner. Är man tvungen att släpa med spötoppen till handlaren, eller finns det några generella regler att följa?

//Hippo
              Absulut enklast möjliga måste ändå vara att ta med överdelen till lokala hökarn så kan han plocka fram rätt dimension på en gång (ingen egenhändig mätning behövs då och man slipper komma hem med fel grejer) och sätta på den åt dig. Har för mig att en bra ögla bellar 35 spänn.

//K
              BJ@

Kommentera

Tack för tippsen!!, nu blir det pyssel i vintermörkret..förrästen så har det känts som vår flera dagar i rad här nere i södern. Fan va gott om ishelvetet kunde släppa!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                14 svar
                1 976 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11