Sidescan viktigt vid pelagiskt prickskytte?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sidescan viktigt vid pelagiskt prickskytte??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sidescan viktigt vid pelagiskt prickskytte??

Tjenna!
    Sitter å klurar på nästa säsongs inköp. Står mellan Ipilot eller ekolod/plotter till ffa pelagiskt prickskytte. Får nog prioritera något av det då jag inte skiter pengar tyvärr. Det jag funderar på är om man ska satsa på en modell med sidescan direkt. Är bara teoretiskt påläst om prickskyttet så jag vet ej hur det funkar i praktiken. Så den stora frågan är om det är värt pengarna att satsa på ett lod med sidescan och hur effektivt det är kontra ett vanligt lod. Hade tänkt ett komboinstrument med plotter inbyggt. Blir ju lite pengar och frågan är alltså hur mkt effektivare man blir med sidescanfunktionen. Vad säger ni där ute som prövat??
    Mvh Krizz

Jag antar att det är som med det mesta... Själv har jag aldrig använt si men anser mig ha haft ett ganska bra år i alla fall. Har man en gång haft det kommer man aldrig vilja vara utan tror jag. Dom som jag vet använder det säger också att det är ovärderligt.
    Eftersom jag heller inte skiter pengar för tillfället så får jag klara mig utan

Mvh Rikard

Kommentera

Tack för svaret! Ingen annan som har erfarenhet av detta? Kanske är för nytt (eller för dyrt)?

Kommentera

Hade äran att får vara ute med Björn Tunmats på prickskytte i försommras. Han visade hur Sidescan funkade och det är verkligen ett grymt verktyg där man ser om fisken står till höger eller vänster om båten och man kan snart lokalisera sig in på den.
        Men det är ingen nödvändighet för att fiska pelagiskt om man inte har pengar som ligger på hög.

Titta bara på min gode vän Dan Franzen som jobbade på Attitude baits förut. Han van Vertikal tävlingen i våras nedanför kumla med sitt ekolod som bara har gråskala och där man får gissa sig till bättre fisk. På den tävlingen hade motståndarna div värsting båtar, ekolod och sidescans mm. Så elektronik är inte allt, men det hjälper till viss grad=).
        Fiske äventyr på:

http://brotherhoodofpikes.wordpress.com/

Kommentera

Bra frågeställning!
          Jag är fattig student och har inget av det.. Köpte en frontmonterad Watersnake i somras istället för min aktermonterade elmotor. Den frontmonterade är helt överlägsen en aktermonterad, dock är en I-pilot överlägsen den frontmonterade Watersnaken, har provat I-pilot flera gånger i andras båtar och kommer antagligen köpa en när/om jag får mer pengar.. Dock går det att trolla ensam i mörker med flera spön med min Watersnake men det är mycket svårare än med en I-pilot, med en aktermonterad är det i stort sett omöjligt om det blåser det minsta..

Kommentera

Gammal tråd, men va fan...

Ni som gått från 2D till att nyttja SI vid sökande efter fiskbara individer, hur har det påverkat er fångststatistik och medelvikt?

Jag har endast 2d och på mälarens fjärdar känns det ibland som att leta nål i höstacken. :-/

Kommentera

Allt har ju blivit enklare.....
              Började med prickskytte en bit in på säsongen 2012. Hela 2013 satsades på prickskyttet och enbart med 2D-lod.
              Inför årets säsong skaffade jag StructureScan och måste ju faktiskt säga att det är ett väldigt användbart verktyg.

Att fångststatistiken blivit bättre i år kanske man inte helt ska tillskriva "det allseende ögat". Även tekniken och båthanteringen är två viktiga aspekter som självklart blir bättre ju mer man övar.

Men när vi hade enbart 2D-lod hängde vi ändå med de bättre utrustade båtarna antalsmässigt många gånger och farsan fiskar fortfarande framgångsrikt med enbart 2D så det är absolut inget måste att ha SS.

Däremot har snittvikten på fiskarna ökat för mig i år. Mkt för att man enklare kan bedöma storleken på ekot redan i SS och alltså åker förbi många mindre ekon nu än förut.
              Sen är jag lite inne på att eftersom det går fortare att lokalisera ett eko och köra in båten på det med SS, kanske man heller inte hinner skrämma iväg lika många större fiskar.
              Förut kunde man få krångla en del när man fick ett skuggeko på skärmen.

SS/Si är inget måste men visst underlättar det i sökandet!
              //Micke

Kommentera

Tack för svaret Micke!

Familjefar till 2 mindre som man är så motiverar verkligen inte antalet pass på sjön inköp av SS, men när man väl är där så vill jag förvalta tiden till max, och kan SS hjälpa mig hitta fler "rätt" fisk så är det att överväga. Det tidiga morgonfisket efter gös passar väldigt bra nu.

Helt med dig, elektroniken är verkligen inte allt =)

Skulle vara intressant att höra reflektioner från andra som fiskar i Mälaren.

Kommentera

Bra poäng där Johan, har inte heller SI men visst borde det generellt bli effektivare fiske vilket åtminstone jag skulle uppskatta extra mycket med begränsad tid till fisket...även om kostnaden per tur blir högre och modern elektronik inte är allt här i världen...
                  Senast ändrad av anteman; 2014-10-09, 16:40. Anledning: bytte ett ord

Kommentera

Det beror på sjön också skulle jag säga. I en klarvattensjö prickskjuter jag gädda framgångsrikt och har stor nytta av SI. Gäddorna syns klart och tydligt. I en mer näringsrik gössjö med enorma mängder bytesfisk har jag liten eller ingen nytta av SI. Gösekona blir för svåra att urskilja i och kring de massiva stimmen. Då går jag bara på 2D.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13