Portabelt ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Portabelt ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Många frågor, tror jag kan besvara en del av dem.
    Fiskar bara med Lowrance/Eagle själv, även på isen.
    Kan tyvärr inte uttala mej om Hummingbird/Garmin då jag aldrig använt dem.
    En fantastisk tillgång, SPECIELLT PÅ ISEN, dvs om du inte fiskar på 2 meters djup i tjock växtlighet efter abborre då lodet får för mycket ekon det är nämligen på det viset att maskinen SER ALLT även växtlighet och ger dej ekon som är omöjliga att tyda i det här fallet, eller skilja från fisk.
    Man måste förstå begränsningarna i tekniken och det är enkelt, läs sonar tutorials från lowrance.com mycket användbar sida för info angående ekolod.
    Kan säga dej direkt att du står inför en ny upplevelse i sportfisket återigen PÅ ISEN inte alls lika övertygande på öppet vatten från båt men som trollingfiskare skulle jag ALDRIG lämna bryggan utan ett fungerande ekolod, det är oumbärligt för att hålla koll på småfiskstim och få en uppfattning om deras utbredning tillsammans med GPSen.
    Köp dej ett lod och ha fantasi, utnyttja det på för dej bästa vis, du kommer aldrig att ångra dej. (så dyra är de inte)
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tackar för svaren. Ralfs väska var onekligen imponerande. Ska kolla vad jag själv kan hitta på. Vad var det för varunummer på batteriet du köpte hos BT?

Jag mailade Humminbird om att fiska på isen och de sa att det är funktionabelt ner till 40 grader, alltså runt 4 grader celsius. Om jag ska tro dem eller inte vet jag inte. Det är väl inte mer än att testa.

I övrigt så är det inte så svårt att vandla om fot till meter. Temperaturen är ju värre eftersom man ska räkna efter formel, men å andra sidan kan man höfta typ "40 = 4 grader, X = 8 grader, Y = 12 grader osv osv". Det är ju inte så svårt att pränta in, annars är det ju bara att tejpa en tabell i lådan.
      Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

Ursprungligen postat av Hejan
        Jag chattade lite med en customer support på Cabela's sida och han påstod att det Lowrance-lod jag kikat på (x-125) går att ställa om från fot till meter/F till °C... så det varierar nog med fabrikat kanske?
        Så sant. Har ett sådant och man kan välja måttsystem. Alltså °C & meter funkar finfint. Mycket lod för pengarna!

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas
          Tackar för svaren. Ralfs väska var onekligen imponerande. Ska kolla vad jag själv kan hitta på. Vad var det för varunummer på batteriet du köpte hos BT?
          Artikelnumret på batteriet är 80-408. Passade bäst för mig. Måtten och Ah spelade roll vid valet, fast vikten och priset är ju också viktiga faktorer..

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
          24 svar
          2 354 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg lsjonsson  
          Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13