UL-spö med multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UL-spö med multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Håller på och sätter ihop ett spinset för aborrefiske 5-20g. Har inte provat än. Ska byta ut några delar på rullen först
    Bilden är från nyårsafton, skippade hummern och oxfilen.

Kommentera

Hahahaha. Tack för att du gjorde min dag. Varmkorv istället för hummer och oxfile. Underbart! Vad gör man inte för sitt intresse?

Kommentera

Tack så mycket gott folk.
        Jag håller mig nog till mitt haspel-set tills vidare. Jag gillar verkligen att fiska med multirulle, så det va mest tänkt som en rolig fundering. Men tack så mycket för snabba och bra svar!

Kommentera

Ursprungligen postat av snoopyrock Visa inlägg
          Tack så mycket gott folk.
          Jag håller mig nog till mitt haspel-set tills vidare. Jag gillar verkligen att fiska med multirulle, så det va mest tänkt som en rolig fundering. Men tack så mycket för snabba och bra svar!
          Ett klokt beslut. Haspeln kom till för att hantera de lättaste betena och gör fortfarande det bättre än vad en multirulle gör. Detta lär knappast komma att förändras. UL-fiske = haspelfiske.

Kommentera

Detta lär knappast komma att förändras. UL-fiske = haspelfiske.
            Beror helt på vad du vill betala, om du får möjlighet så testa ett Hardy Demon 11 fot med en lämplig liten Daiwa eller Shimano, så ändrar du uppfattning snabbt men sedan är priset på prylarna i värsta laget om man inte ska använda det väldigt ofta ..

Kommentera

11 fot till ul är nog aningen för långt i min smak. Men min 6,3 zillion med antingen mgx eller core rullen gjorde att jag sålde mitt haspel ul...

Kommentera

I Japan är multi-ul en lite mer utvecklad disciplin än här och i staterna. Finns en hel uppsjö spön och rullar utvecklade enbart för ul/baitfinesse och då snackar vi nedåt 2 gram. Håller på att experimentera lite i de områdena men kan bara krasst konstatera att jag inte har tillräckligt bra grejer för att komma så långt ner. Ska ta hem några fler avail-spolar till våren, men ffa bättre spön.
                Klart man kan använda haspel med de riktigt låga betesvikterna, men återigen tycker jag känslan går förlorad genom byglar och taskiga drev. Kanske funkar om man har en haspel i high end klass, men något ack så viktigt i ul-sammanhang är friktionsfri gång i grejerna. Hela den superkänsliga känslan går förlorad annars.
                Men att säga att haspel gäller vid ul-fiske är lite fördomsfullt och förenklat. Däremot kan man väl säga att ul-fiske för multi är en entusiastgren och haspel är för de bekväma.
                Senast ändrad av barnmorskan; 2013-02-15, 08:13.

Kommentera

Jag har en vän som körde med ul och multirulle och det fungerade bra.

Han använde en Kinetic booster med ett Abu Garcia Revenge och sedan bytte han ut spöt mot ett sånt där barnkit med en inkapslad spinnrulle, kastade rullen och använde spöt och det fungerade överraskande bra till abborre och kastlängden var inte helt urusel.

Kommentera

Runt 3-4 g min conquest 51 regerar . Många riktig duktiga rulltestare skriver att den rulle är den bästa rullen som har tillverkas hittills. Jänkarna brukar säga så här: "In the end all that's going to be left are cockroaches and Conquest (Calcutta TE GT) 50's".

Som budget variant till ul , har jag en trimmad curado 101d . Legendariska fiskerullar som shimano core , shimano chronarch 51 MG och osv bygger på samma platta. Så även om min curado 101d kommer inte i närheten av min cutta 51 , när det gäller pris/prestanda den är oslagbar.

Jag har mina premiers , avid och ett "noname" runt 6 fot som jag är mkt nöjd med. Faktum är att jag funderat på att ta hem ett zillion 3/4 eller 1 oz, när köpförbjud upphävs. ...

//T

PS: Min 2500 och min 1601 IAR fick andra ägare då ....
                    Senast ändrad av tonyex; 2013-02-13, 13:42.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg

PS: Min 2500 och min 1601 IAR fick andra ägare då ....
                      "Landsförrädare"!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson