Havsfiskesett - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsfiskesett

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsfiskesett

Hej!
    Drar på mitt första havsfiskeäventyr 1v i norge i sommar.
    Skulle behöva tips på vilken utrustning jag bör ha.
    Funderar på att köra mitt Jerkspö Daiwa Luna Predator -180g och köpa en Okuma XPD30 rulle till.
    Är jag helt ute och cyklar då? Har kikat lite på Havsfiskespön i kombo med div ambassadeurrullar för ca 1500-2500kr men det känns lite overkill... Vad säger fantasten?

Andreas

Overkill skulle ja knappast säga, snarare tvärt om.
    Det kräver rätt bra utrustning om du ska pumpa upp en torsk på 20+ eller en kveite på 50+

Kommentera

Funderar på att köra mitt Jerkspö Daiwa Luna Predator -180g
      Det räcker inte på långa vägar, du får nog ha ett spö som tar minst det dubbla för det ska fungera...

Kommentera

Havsfiskesett

Jag har köpt det nya halibut spöet och en thunder w12a till mitt norge fiske vill inte tappa min drömfisk pga för klen utrustning

Kommentera

Kan ju vara bra att veta vad du ska fiska efter och var någonstans. Men rent generellt skulle jag rekommendera ett 20-30lb 7-7,5 fots spö med inte alltför mjuk topp, särskilt om du ska pilkfiska. Som rulle passar en Avet, Shimano, Daiwa eller tex en Okuma Cortez i en storlek som passar spöt. Flätlinaina från typ 0,19 -0,36mm beroende på vad och var du fiskar. Själv har jag ett Greys Siege 24lb med en Avet MXJ laddad med 0.19 PP till sejfisket med jigg i frivattnet.

Kommentera

Till mitt eget Norgefiske, när nu det blir av, så funderar jag på ett Penn TRQ Jigging 30-80lbs spö + kanske en Penn Spinfisher V i lämplig storlek. Spöt har jag klämt på i butik och det är grymt skönt. Känsligt och lätt som en fjäder. Den nya Spinfishern fick jag känna på första gången i förrgår. Känns som om den kan stoppa en Finlandsfärja. Broms på 20 lbs redan i 3500 storlek.

Men så är man ändå en haspelmänniska i själ och hjärta...

Skulle jag välja en ovanpå-rulle så skulle det nog bli en lila vänstervevad Avet

Go tur!

/K
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Blev ett Daiwa cortez på mässan i går, modell större rulle och ett 30-50 spö!
              Vad tycker ni jag skall hänga på för lina, Whiplash 0.24?
              Andreas

Kommentera

Om du ska fiska torsk och flundra skulle jag inte gå under 0,34.

Kommentera

Skulle nog gå upp lite i tjocklek. Inte pga styrkan men för att ha lite extra nötningsskydd.

Skulle man bara gå efter styrka så hade man kunnat gå ner ännu lägre om man utgår från att man ställer in bromsen på rullen på 1/4 av spöts linklassning (40lbs/4=10lbs=5kg). Men en sådan tunn lina tål inte så mycket stryk. De flesta jag har kollat med kör runt 0,30 och kanske lite mer.
                  A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ok, då var vi där igen.. när det gäller whiplash så är den felmärkt så det stänker om det vad gäller dimensionsangivelsen..därmed inte sagt att det är en dålig lina, absolut inte... men 0,24 är tjock som ett rep..
                    Skulle jag lagt whiplash på en norge-rulle hade det blivit 0,21

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 554 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57