Solglasögon för fiske?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Solglasögon för fiske?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av carpfenmazter
    eh? Varför har de(ABU) så att man kan öka eller minska den polariserande effekten????
    Jag förstår inte frågan!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Genom detta går att reglera effekten och då ändras även ljusinsläppet. Om det är mkt solljus kan det bli många reflexer på vatten och då kan man reglera solglasögona för av bli av med detta.
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Jag skulle kunna tipsa om ett par riktigt bra glasögon från bollé, det är egentligen ett par skyddsglasögon för industribruk, men de ser ut som vanliga solgrasögon, det är utbytbara linser i dem... jag köpte mina för runt 100:- och sen kan man köpa till linser för 50:- ungefär... de polariserande som finna är: gula, ljus "smoke" eller rökfärgade och mörk smoke...

jag har ljus och mörk smoke, den gula har jag inte fått tag på... i alla fall, i skymning eller så när det är lite sämre ljusförhållanden funkar den ljusa glaset faktiskt riktigt bra! och i direkt solljus så är det mörka finfint...

kolla in på http://www.bolle-safety.com/

finns massa modeller att välja mellan, och alla som säljer bollé borde kunna ta hem dom utan problem :-)
      Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan
        Jag förstår inte frågan!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Genom detta går att reglera effekten och då ändras även ljusinsläppet. Om det är mkt solljus kan det bli många reflexer på vatten och då kan man reglera solglasögona för av bli av med detta.
        Alltså.. polariserad glas fungerar inte ritkigt så. Själva polaroideffekten fås av små långsmala kristaller som ligger på linsen. i och med att ljus är transversella vågor innebär det att de kan variera och svänga i alla möjliga olika vinklar. Ljus som reflexeras på en vatten yta sväger dock bara åt ett håll. Alla de långsmala kristallerna är riktade åt samma håll, och släpper bara igenom ljus vilkets vågor går åt ett håll. Dessa kristaller ligger då vinkelrätt mot ljusreflexernas vågor.

Så t.ex. om du skulle ligga ner på sidan och titta på vattnet(glasögonen vridna 90 grader mot stående position) så får du ingen polariserande effekt..

Då förstår jag inte hur de kan minska avståndet mellan kristallerna via en reglering :S Och varför ska man ens behöva kunna göra något sånt? Däremot så kan det vara så att det är två polariserande linser som ligger mot varandra. Vrids de då så att deras kristaller inte är riktade åt samma håll, så minskar också ljusintaget. Vrids de 90 grader släpper de inte igenom något ljus alls.

Kommentera

för mig funkar ett par vanliga solbrillor utmärkt viktigt är ju att de är snygga också ehhe iaf för mig!

Kommentera

Ursprungligen postat av Stizo
            Då skulle det sitta fint med ett par snygga och bra solglasögon.
            Om du fiskar där det är mycket starkt solljus ska du välja mörkbruna eller mörkröda (bäst kontrast). Om du fiskar med mindre ljus välj gula..

Jag har testat ett antal olika och måste säga att jag är nöjd med Visions brillor (har inte en konstig brytning när glaset (jag menar plasten) är böjd, vilket jag upplevt på några andra märken). Har själv ett par Loop Xoor (grymt fula men bra) samt ett par gula och ett par bruna vision som jag är nöjd med (kostar ca 300 kr/st

Kommentera

Loops Xoor lins sägs ge bättre konturer, stämmer det? Jag har själv ett par Vision Mauritius14fly, som är bra

Kommentera

Loops Xoor lins sägs ge bättre konturer, stämmer det? Jag har själv ett par Vision Mauritius14fly, som är bra
                Jag tycker att de fungerar mycket bra med ljuset bakifrån alt inte direkt solljus de känns dock inte så prisvärda då skillnaden mot de gula vision brillorna känns marginell..

Vid motljus fungerar de ej speciellt bra då behövs mörkare bruna eller röda för bättre kontrastverkan.

Kommentera

Alltså.. polariserad glas fungerar inte ritkigt så. Själva polaroideffekten fås av små långsmala kristaller som ligger på linsen. i och med att ljus är transversella vågor innebär det att de kan variera och svänga i alla möjliga olika vinklar. Ljus som reflexeras på en vatten yta sväger dock bara åt ett håll. Alla de långsmala kristallerna är riktade åt samma håll, och släpper bara igenom ljus vilkets vågor går åt ett håll. Dessa kristaller ligger då vinkelrätt mot ljusreflexernas vågor.

Så t.ex. om du skulle ligga ner på sidan och titta på vattnet(glasögonen vridna 90 grader mot stående position) så får du ingen polariserande effekt..

Då förstår jag inte hur de kan minska avståndet mellan kristallerna via en reglering :S Och varför ska man ens behöva kunna göra något sånt? Däremot så kan det vara så att det är två polariserande linser som ligger mot varandra. Vrids de då så att deras kristaller inte är riktade åt samma håll, så minskar också ljusintaget. Vrids de 90 grader släpper de inte igenom något ljus alls.
                  Varför förstår du inte varför skall man behöva göra det, förstår jag inte! Man är ute efter just den effekt: att göra glasögona mörkare om det är för mkt solljus och ställa in den polariserande effekten. Ljusreflexernas har inte alltid samma vinkel. Och det är sant: det finns 4 linser varav 2 fasta och 2 roterande. Och de roterande linserna kan vridas +- 60 grader (på ett ungefär). Det är precis i motljus som den inställning passar bäst.
                  Tight lines!
                  CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Esch. Varför inte bara ha lika mycket polariserat hela tiden? För mig känns det onödigt med det. aja, okey då. Det finns väl användning för det också

Kommentera

eh? Varför har de(ABU) så att man kan öka eller minska den polariserande effekten????
                      Det är inte riktigt så de funkar. Det är ännu en polariserad lins som sitter monterad framför den befintliga. Genom att rotera denna lins minskas ljusinsläppet och ljuset dämpas, men den ursprungliga polariseringen är densamma. Enkelt förklarat X (eftersom du är naturvetare antar jag)

Gula polariserade linser är outstanding i mulet väder. Är det soligt vill jag ha mörkt glas...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 976 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11